تردد ناوگان حمل ونقل عمومی در شهرها به صلاح مردم است؟

اوایل اسفندماه سال گذشته با شیوع ویروس کرونا در ایران افرادی گرفتار مسائل این بیماری شدند و در مدت زمان کوتاهی وضعیت بیشتر شهرهای کشور در حالت قرمز قرار گرفت؛ در خط مقدم مبارزه با کرونا مدیریت شهری نیز همپای کادر درمانی بیمارستان‌ها قرار دارند تا با اقدامات بموقع بحران را پشت سر بگذاریم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دولت برای مقابله با ویروس کرونا و جلوگیری از شیوع این بیماری در کشور با تشکیل ستاد ملی مدیریت بحران کرونا اقدامات همه‌جانبه‌ای را در دستور کار قرار داد تا با همکاری همه نهادها و با محوریت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، این بیماری به طور کامل کنترل و ریشه‌کن شود.

شیوع ویروس کرونا به عنوان یک دغدغه مهم، مدیران شهری را نیز بر آن داشت اقدامات مختلفی برای کاهش خطر ابتلای شهروندان اجرایی و عملیاتی کنند. مدیریت شهری در شهرهای مختلف کشور دوشادوش کادر درمانی برای انجام رسالت خود جهت مقابله با کرونا اقدامات لازم را در دستور کار قرار داد و در نخستین گام معابر عمومی و مکان های پردد شهر همچنین ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله مترو، اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها روزانه چندین نوبت با استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات گندزدایی شد.

در بعضی از شهرها زمان و ظرفیت سرویس‌دهی ناوگان حمل ونقل عمومی به منظور کاهش شیوع بیماری با شعار «درخانه بمانیم» کاهش یافت، طرح زوج و فرد خودروها به صورت یکسره استمرار یافت و ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی کننده بین راهبران اتوبوس و رانندگان تاکسی توزیع و فضای کابین رانندگان اتوبوس محصور شد، اما این اقدامات نتوانست گسترش شیوع ویروس کرونا را متوقف کند و هر چه زمان پیش می‌رفت تعداد افراد بیشتری به آن مبتلا و حتی جان خود را از دست می‌دادند.

در برهه‌ای از زمان مطالعات نشان داد که احتمال ۲۶.۵ درصد عاملیت شیوع بیماری کرونا مربوط به حمل ونقل عمومی است، این موضوع وظیفه مدیران شهری را برای اتخاذ تدابیر کارشناسی سنگین کرد تا منسجم‌تر برای مقابله با بیماری حرکت کنند و راهکاری اساسی برای فعالیت حمل ونقل عمومی داشته باشند.

بحرانی‌تر شدن شرایط و قرمز شدن وضعیت شیوع این بیماری، فعالیت حمل ونقل عمومی همچون اتوبوس و مترو در بسیاری از شهرها همچون مشهد، تبریز، قم و شیراز را به تعطیلی کشاند تا شاید در کاهش روند آمار ابتلای افراد تاثیرگذار باشد، اما متوقف شدن فعالیت ناوگان حمل ونقل عمومی موافقان و مخالفان زیادی داشت و در این بین مدیران شهری بعضی از شهرهای کشور با توجه به فعالیت برخی صنوف و درخواست سفر شهروندان اعتقادی به تعطیلی نداشتند و تنها به کاهش سرویس‌دهی ناوگان بسنده کردند.

عده‌ای از مدیران شهری فعالیت این ناوگان را ظلمی به مردم می‌دانند و برخی دیگر افزایش ناوگان را با توجه به آغاز بکار فعالیت‌ مشاغل مختلف راهکار صحیح و معقول می‌پندارند؛ اما به راستی راهکار درست و معقول چیست؟

احتمال شیوع کرونا در وسایل حمل و نقل عمومی ۲۶.۵ درصد/ استفاده از تجارب شهرهای بزرگ دنیا

«مهدی جمالی‌نژاد» معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در این باره می‌گوید: برای تصمیم‌گیری فعال بودن یا نبودن ناوگان حمل ونقل عمومی در شهرها باید از تجارب سایر کشورها از جمله چین که شروع بیماری از آنجا اتفاق افتاد تا دیگر شهرهای بزرگ جهان استفاده کنیم.

وی تصریح می‌کند: با بررسی تجارب شهرهای بزرگ جهان همچون لندن، پاریس، پکن و کوالالامپور می‌بینیم که در هیچ کدام از این شهرها ناوگان حمل ونقل عمومی به صورت کامل متوقف نشد و با هدف پوشش سفرهای ضروری و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی تنها به اعمال محدودیت، فاصله اجتماعی و ضدعفونی ناوگان بسنده کردند و تنها در دو شهر کوچک چین آن هم به دلایل خاص تصمیم به تعطیلی فعالیت ناوگان گرفته شد.

معاون وزیر کشور تاکید می‌کند: آنچه مهم است پایش مستمر سلامت ناوبران حوزه حمل ونقل عمومی است، زیرا اگر این افراد بیمار باشند، عامل سرایت ویروس به تمام مسافران خواهند بود.

وی با بیان اینکه باید شرایط را برای تردد روان در شهرهای کشور آماده و مهیا کرد، اظهار می‌کند: علاوه بر این اقدام باید مردم را به استفاده از وسایل شخصی برای انجام سفرهای درون شهری آن هم در صورت اضطرار توصیه کرد و امکان استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی را برای افرادی که بضاعت اندکی دارند و امکان استفاده از وسایل شخصی ندراند، فراهم ساخت.

جمالی‌نژاد ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه متأسفانه تعداد زیادی از راهبران اتوبوس و رانندگان تاکسی مبتلا به ویروس کرونا شده و حتی جان خود را از دست داده‌اند، باید پروتکل‌های بهداشتی در اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها توسط راهبران و مسافران رعایت شود و حداکثر ظرفیت و حداقل استفاده را برای انجام سفرهای ایمن داشته باشیم.

وی با بیان اینکه احتمال شیوع بیماری کرونا در وسایل حمل ونقل عمومی ۲۶.۵ درصد است، تصریح می‌کند: تمام پیشنهادات شورای عالی ترافیک به ستاد ملی مقابله با کرونا ارسال شده تا بر اساس تصمیم‌گیری نهایی اقدامات لازم انجام شود.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور می‌افزاید: بر اساس آخرین تصمیمات، وسایل حمل و نقل عمومی باید در تمام شهرهای کشور فعال و طرح های ترافیکی نیز حذف شود.

تصمیم‌گیری برای فعالیت حمل و نقل عمومی یک خطای بزرگ!

«غلامرضا شیران» کارشناس ارشد حمل و نقل و عضو هیئت علمی دانشکده عمران و حمل و نقل دانشگاه اصفهان  در این باره می‌گوید: دولت با مطرح کردن  طرح فاصله گذاری اجتماعی خودبخود به افزایش شیوع ویروس کرونا دامن می‌زند.

وی اظهار می‌کند: ایران تنها کشوری است که دغدغه اشتغال و حمل ونقل عمومی را دارد، در حالی که توجه به حفظ سلامت مردم اهمیت به مراتب بالاتری نسبت به این مسایل دارد.

این کارشناس ارشد حمل ونقل ادامه می‌دهد: اگر قرار بر ریشه‌کنی ویروس کرونا بود، اسفندماه سال گذشته بهترین فرصت برای مقابله اساسی با این ویروس بود و می‌توانستیم با تعطیلی۲۰ روزه فعالیت تمام مجموعه‌ها، ادارات و دستگاه‌های دولتی در زمانی کوتاه موفقیت‌ بزرگی در مهار شیوع این ویروس را شاهد باشیم، اما بسیار دیر اقدام کردیم.

وی می‌افزاید: تصمیم گیری‌های گاه و بی‌گاه مسئولان برای فعالیت بانک‌ها و ادارات باعث افزایش شیوع کرونا شد."

شیران می‌گوید: مسئولان گمان می‌کنند با درآمد کم مملکت بر روی چرخه اقتصاد است، در حالی که اقتصاد واقعی تن سالم مردم است، زیرا تولیدکنندگان سالم می‌توانند با سلامت خودشان در آینده چرخه اقتصاد را بچرخانند.

وی با انتقاد از سرویس دهی وسایل حمل ونقل عمومی در شهرها با توجه به شرایط فعلی شیوع ویروس کرونا، تاکید می‌کند: اگر قرار است مردم در خانه بمانند پس فعالیت ناوگان حمل ونقل عمومی و فاصله‌گذاری اجتماعی چه معنایی دارد؟، معتقدم باید یک ماه برای سلامت کردن تمام فعالیت‌ها و در رأس آن حمل نقل همگانی تعطیل شود.

عضو هیئت علمی دانشکده عمران و حمل و نقل دانشگاه اصفهان تصمیم‌گیری برای فعالیت حمل و نقل عمومی را یک تهدید برای سلامت مردم می داند و می‌گوید: مردم باید همچنان در خانه بمانند و در صورت شرایط اضطرار از منزل خارج شوند؛ البته دولت رسیدگی لازم به تامین معیشت مردم را انجام دهد تا ویروس کرونا به طور کامل ریشه‌کن شود.

وی ضمن تقدیر از خدمات بهداشتی و درمانی و کادر درمانی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، می‌گوید: بی‌شک اگر همکاری نیروهای مردمی، بسیجی، سپاه و ارتش نبود، در حال حاضر شاهد اوضاع بسیار بدتری بودیم.

شیران اظهار می‌کند: دولت باید با یک برنامه‌ریزی درست و اعلام تعطیلی یک ماهه برای ریشه‌کنی ویروس کرونا، شرایط مصون ماندن مردم در ابتلا به این بیماری را به عنوان ارمغانی بزرگ برای آنها فراهم کند.

ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اتوبوس‌های شهر

«قدرت افتخاری» مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه با بیان اینکه برای استفاده از حمل ونقل همگانی دستورالعملی توسط معاونت بهداشت ابلاغ شده که برخی وظایف بر عهده شرکت‌های بهره‌بردار و برخی دیگر بر عهده مسافران بوده و رعایت آنها الزامی است، اظهار می‌کند: بر اساس پروتکل‌های بهداشتی، مسافران اتوبوس باید از ماسک استفاده کنند و دست‌های خود را قبل از ورود و بعد از خروج به اتوبوس ضدعفونی کنند.

وی با تاکید بر لزوم رعایت فاصله اجتماعی هنگام استفاده از اتوبوس توسط مسافران، می‌افزاید: مسافران اتوبوس ضمن رعایت موارد بهداشتی و استفاده  از ماسک و ضدعفونی دست‌ها، باید نسبت به رعایت فاصله یک و نیم متری با سایر مسافران اقدام کنند.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه ادامه می‌دهد: بر اساس دستور العمل ابلاغی، هر راهبر اتوبوس باید تنها از ۵۰ درصد ظرفیت برای جابجایی مسافران استفاده کند تا طرح فاصله‌گذاری اجتماعی بدرستی اجرا شود.

وی با بیان اینکه در ارتباط با مسافرانی که دارای مشکل تنفسی بوده یا علایم سرفه یا عطسه دارند برخورد جدی‌تر انجام و از سوار شدن آنها جلوگیری خواهد شد، تصریح می‌کند: افرادی که دچار بیماری هستند، باید به پزشک مراجعه و برگه سلامت خود را به همراه داشته باشند.

افتخاری با بیان اینکه در اتوبوس‌ها فاصله ۱.۵ متری بین مسافران اتوبوس ایجاد می‌شود، ادامه می‌دهد: با افرادی که دستکش، دستمال یا ماسک خود را در محیط اتوبوس انداخته و باعث انتشار ویروس کرونا شوند، برخورد جدی می شود، همچنین مسافران باید از ارایه وجه نقد برای پرداخت کرایه خودداری کنند.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه خاطرنشان می‌کند: ضدعفونی و گندزدایی مکرر اتوبوس‌ها طبق روال گذشته قبل و پایان هر بار سرویس‌دهی انجام می‌شود.

گزارش از راضیه کشاورز، خبرنگار سرویس کلانشهر خبرگزاری ایمنا

کد خبر 418522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.