خواص بی نظیر کیوی بر تنظیم کلسترول خون

میوه انبه جایگزین بسیاری از ویتامین ها، پرهیز از خوردن لبنیات سنتی، پنج توصیه سازمان بهداشت جهانی برای مصرف غذایی سالم تر و ایمن تر، تفاوت نمک دریا و نمک عادی و خواص بی نظیر کیوی بر تنظیم کلسترول خون را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک متخصص تغذیه  با اشاره به اینکه باید مردم از خوردن آبمیوه‌های باز و لبنیات غیرپاستوریزه سنتی از جمله شیر، پنیر و خامه پرهیز کنند، اظهار کرد: در نان های سنتی بعد از فرآیند پخت احتمال آلودگی از طریق محیط و عرضه وجود دارد به همین دلیل از منتظر ماندن در واحدهای نانوایی و پهن کردن نان برای خنک شدن در میز نانوایی جدا خودداری و نیز از خرد کردن نان توسط چاقو و برس‌های عمومی که  در نانوایی‌ها است، پرهیز شود.

مرتضی احمدیان، افزود:. اگر از نایلون برای حمل نان به منزل استفاده می شود آن را داخل خانه نبرید و پس از خارج کردن نان آن را دور بیاندازید. نان‌های کاملا صنعتی که همگی بسته‌بندی شده‌اند، آلوده به کرونا نبوده و استفاده از نان سنتی در صورت گرما دادن قبل از مصرف مشکلی ندارد.

وی درباره انتقال ویروس کرونا از فرآورده های غیرصنعتی ادامه داد: مردم به خرید و مصرف آبمیوه های باز، لبنیات غیر پاستوریزه سنتی همچون شیر، پنیر، خامه و بستنی اصرار نداشته باشند و  اگر تصور می کنند با جوشاندن شیر سنتی مشکل آلودگی رفع می شود، بهتر است بدانید جوشاندن شیر از نظر تغذیه ای و بهداشتی اصلا کاری درست و اصولی نیست.  

به گفته  این متخصص تغذیه، سبوس برنج، ماکارونی، جو دوسر، گندم سیاه و سایر غلات سبوس دار مواد غذایی بسیار مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن علیه کرونا است،   زیرا ماندگاری طولانی، آماده سازی سریع و راحتی داشته و علاوه بر این در جذب فیبرها نیز نقش دارند.  

وی تصریح کرد: سیب‌زمینی نیز از مواد غذایی ماندگار و منابع خوبی از کربوهیدرات است و پس از شست وشو و پخت کامل و مناسب این مواد غذایی را با پوست مصرف کرد.

تفاوت نمک دریا و نمک عادی

نمک، یکی از مهم ترین ادویه ها می باشد که در طبخ تمام غذاها و برای مزه دار کردن آن مورد استفاده قرار می گیرد. البته انواع مختلفی از نمک معمولی، نمک دریایی، نمک سلتی و نمک کوشر وجود دارد. مزه و بافت هر یک از این نمک ها با یکدیگر متفاوت بوده که باعث کاربرد و مصرف جداگانه و متفاوتی شده است. دلیل این امر نیز به خاطر میزان سدیم و مواد معدنی هر یک از این انواع نمک است.

 نمک عادی نمک از ترکیب سدیم و کلر ساخته شده که علاوه بر مزه دار کردن انواع غذاها، برای نگهداری و حفظ مواد غذایی برای طولانی مدت نیز کاربرد دارد. وجود مواد معدنی سدیم و کلر در این ماده تصفیه شده باعث حفظ سلامتی بدن و بهبود عملکرد مغز و اعصاب می‌ شود.  البته مصرف مقدار زیاد نمک باعث افزایش فشار خون، خطر سکته مغزی و قلبی، پوکی استخوان خواهد شد. همین دلیل برای افرادی که مشکل و پیشینه فشار خون بالا دارند، بهتر است که در مصرف این خوراکی و طعم دهنده عالی، جانب احتیاط را مد نظر قرار بدهند.

نمک دریا از طریق تبخیر آب دریا تهیه شده و بخش بیشتر آن ترکیبی از مواد کلرید سدیم می ‌باشد. البته مواد معدنی دیگری چون روی، آهن و پتاسیم نیز در این نوع نمک تصفیه شده دریا نیز وجود دارد که باعث ارزش بیشتر آن شده است. رنگ تیره تر بودن نمک دریا نشان از وجود بیشتر مواد معدنی آن است. نمک دریا در مقایسه با نمک عادی، دانه های درشت تری دارد و کمتر آسیاب می‌ شود. به همین دلیل وقتی از این نوع نمک برای طعم دار کردن غذاها استفاده می شود، مزه آن را در دهان خود احساس خواهید کرد.

 از نظر تفاوت این نمک ها در تاثیر آن برای سلامتی بدن، هنوز هیچ تحقیق و نتایج علمی بیان نشده است. در واقع تفاوت شاخصی بین این انواع وجود ندارد و هر یک از این انواع نمک به دلیل دارا بودن کلرید سدیم و مواد معدنی نتایج مشابهی را ایجاد خواهند کرد. مزیت نمک تصفیه شده نیز به دلیل عدم وجود افزودنی ‌ها و به خصوص ماده Anti Caking باعث سلامتی بیشتر و جلوگیری از خطرات احتمالی خواهد شد.

میوه انبه جایگزین بسیاری از ویتامین ها

انبه دارای مقادیر زیادی ویتامین مورد نیاز بدن بوده و می‌توان آن را به بمب ویتامین‌ها تشبیه کرد. سایت سلامت آلمان تأکید کرد، انبه میوه‌ای استوایی است که طی سالیان گذشته دست یافتن بدان بسیار آسان شده، زیرا معمولا به سادگی درسوپر مارکت‌ها در دسترس است. میتوان از این میوه در تهیه غذا استفاده کرد، زیرا صد در صد طعم دهنده طبیعی است. انبه سرشار از بتاکربنات و ویتامین‌های لازم برای بدن مانند ویتامین ث. ، B، B۱ و اسید فولیک است. این ویتامین‌ها برای حفظ سلامتی دستگاه ایمنی بدن و حفظ سلول‌ها از تاثیرات منفی ناشی از تنش‌ها و فشارهای عصبی موثر است.   این میوه با توجه به دارا بودن مقادیر زیادی بتاکربنات، نقش محسوسی در بازسازی سلول‌های پوست و تقویت دستگاه ایمنی بدن دارد. هر ۱۰۰ گرم انبه تازه، دارای ۰، ۴ گرم چربی و ۰، ۶ گرم پروتئین و ۱۲، ۸ گرم نشاسته و ۱، ۷ گرم فیبراست.

خواص بی نظیر کیوی بر تنظیم کلسترول خون

مواد غذایی که پایه و اساس گیاهی دارند، مانند کیوی، بدون کلسترول بوده و حاوی ترکیباتی هستند که می‌توانند سطح لیپوپروتئین‌های با چگالی کم یا همان کلسترول "بد" که LDL نیز خوانده می‌شوند، را کاهش داده و همچنین لیپوپروتئین با چگالی بالا یا همان کلسترول "خوب" که HDL نیز نامیده می‌شوند را افزایش دهند. از پزشک خود بخواهید به شما کمک کند تا با یک برنامه رژیم غذایی و شیوه زندگی سالم بتوانید کلسترول خونتان را کنترل نمایید.

در سال ۲۰۰۹، یک مطالعه که در "مجله بین المللی علوم غذایی و تغذیه" چاپ شده است، گزارش داد: بزرگسالان تایوانی با کلسترول خون بالا که دو عدد کیوی در روز به مدت ۱۰ هفته مصرف کردند، کاهش قابل توجهی در سطح کلسترول بد (LDL) خونشان را مشاهده نمودند که این کاهش با افزایش سطح کلسترول خوب (HDL) همراه بود. محققان به این نتیجه رسیدند که خوردن کیوی می‌تواند یک راه خوب برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی باشد.

مطالعه‌ی دیگری که در ماه ژوئن ۲۰۱۳ در مجله انگلیسی تغذیه چاپ شد، نشان داد که مردان دارای کلسترول خون بالا با مصرف یک رژیم غذایی سالم که شامل دو عدد کیوی در روز بود، توانستند سطح کلسترول کل خونشان را کاهش دهند در حالی که مقدار کلسترول HDL آن‌ها افزایش داشت.

یک کیوی کامل که حدود ۵ سانتی متر قطر دارد، شامل ۰.۳۶ گرم چربی که تنها ۰.۰۲ گرم آن اشباع است، می‌باشد. موسسه ملی سلامت می‌گوید چربی‌های اشباع شده، مهم‌ترین عامل در رژیم غذایی است که بر سطح کلسترول تام و LDL اثر می‌گذارد. مصرف غذاهایی که چربی‌های اشباع کمی دارند، به کاهش کلسترول خون کمک می‌کند. چربی‌های اشباع شده در یک کیوی با سایز متوسط کمتر از ۱ درصد از حد تعیین شده برای بزرگسالان است که در یک رژیم غذایی ۲۰۰۰ کالری توصیه می‌شود. وسسه ملی سلامت توصیه می‌کند که مصرف مقدار زیادی از فیبر در رژیم غذایی می‌تواند به کاهش سطح کلسترول کمک کند، به خصوص اگر این فیبر را از منابع غنی از فیبر محلول دریافت نمایید.

فیبر محلول، آب را در دستگاه گوارش شما جذب کرده و به شکل یک ژل چسبناکی در می‌آید که می‌تواند توانایی روده را در جذب کلسترول مهار کند. یک کیوی حاوی حدود ۱.۷ گرم فیبر، با ۰.۷ گرم فیبر محلول است. فیبر محلولی که از یک کیوی حاصل می‌شود به اندازه‌ی یک دوم فنجان کلم پخته شده، یک فنجان کرفس خام یا ۳ قاشق غذاخوری جوانه گندم می‌باشد. اگر به دنبال تغییراتی درمان کننده در شیوه زندگی‌تان هستید مانند آن چه در رژیم غذایی توسط موسسه ملی سلامت توصیه شده که موجب کاهش سطوح کلسترول خون می‌شود، شما باید دو تا چهار واحد از میوه‌های تازه یا کنسرو شده بدون شکر، میوه‌های فریز شده، خشک شده و یا کنسرو شده در هر روز مصرف کنید.

پنج توصیه سازمان بهداشت جهانی برای مصرف غذایی سالم تر و ایمن تر

بهداشت جهانی اعلام کرد برای دستیابی به غذایی سالم‌تر و ایمن‌تر این نکات را رعایت کنید.

رعایت نظافت به‌طور همیشگی

شستن دست‌ها با آب و صابون قبل از تهیه و آماده کردن غذا

شستن و ضدعفونی کردن تمام سطوح و ابزارهای مورد نیاز آماده کردن غذا

محافظت آشپزخانه از  حشرات و حیوانات 
 
جدا کردن مواد غذایی پخته و خام

جدا کردن گوشت خام، مرغ و ماهی از دیگر مواد غذایی و نگهداری آن‌ها در ظروف جداگانه

استفاده کردن از ابزار و ظروف جداگانه مثل چاقو، تخته‌های آَشپزی برای خرد کردن

ذخیره کردن غذا در ظروف جداگانه برای جلوگیری از تماس غذاهای پخته و خام

طبخ غذا به‌طور کامل

پختن غذا به‌طورکامل، به ویژه ماهی، گوشت، مرغ و تخم‌مرغ

پختن غذاهایی مانند سوپ و خورش به طور کامل و رساندن به نقطه جوش تا ۷۰ درجه سانتیگراد

گرم کردن مجدد غذا در استفاده مجدد
 
نگهداری غذا در دمای سالم و مناسب

نگه نداشتن  غذا به مدت ۲ ساعت یا بیشتر در دمای اتاق 

قرار دادن هر گونه مواد غذایی پخته شده و فاسدشدنی در یخچال

گرم کردن مجدد غذا تا ۶۰ درجه سانتیگراد

نگه نداشتن مواد غذایی در یخچال

استفاده  از آب و مواد غذایی سالم

استفاده کردن از آب سالم  یا سالم‌سازی آب به طریق جوشاندن و استفاده از قرص کلر

استفاده از مواد غذایی سالم و تازه و اجتناب از مصرف غذاهای دست‌خورده

مصرف غذاهای فرایند شده بهداشتی مثل استفاده از شیر پاستوریزه

شستن سبزی‌ها و میوه‌ها به طور کامل

کد خبر 418475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.