راز موفقیت نیوزلندی‌ها در کنترل کرونا

گزارشات حاکی است که نرخ ابتلا به ویروس کرونا در کشور نیوزیلند، واقع در اقیانوسیه، در چهار روز متوالی رو به کاهش بوده است به همین دلیل مقامات رسمی کشور قصد دارند بدون افزایش محدویت‌ها روال سختگیری‌های خود را ادامه دهند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تاکنون از جمعیت حدود پنج میلیون نفری کشور نیوزلند تعداد هزار و ۳۱۲ نفر به ویروس کرونا مبتلا  شده‌ و از این میزان تنها چهار نفر جان خود را از دست داده‌اند. مقامات رسمی این کشور با محدودیت‌های سختگیرانه‌ای که برای مدت یک ماه در پیش گرفته‌اند نه تنها قصد دارند گسترش ویروس کرونا را محدود کنند، بلکه حذف کامل آن از کشور مهم‌ترین هدف آن‌ها بشمار می‌رود. خوشبختانه اقدامات آن‌ها تا کنون موثر واقع شده است و نرخ ابتلا به کووید-۱۹ در چهار روز متوالی رو به کاهش بوده است؛ هدفی که کشورهای قدرتمند دنیا آن را یک آرزو تلقی می‌کنند و تا کنون در رسیدن به آن عاجز بوده‌اند.

جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزلند، اعلام کرد که به زودی محدودیت‌های ترددی در مرزهای کشور بیشتر از قبل نیز خواهد شد و تمام مسافرانی که قصد ورود به نیوزلند را دارند باید خارج از مرز به مدت ۱۴ روز قرنطینه شوند و پس از انجام آزمایشات کامل و اخذ برگه سلامت به آن‌ها اجازه ورود داده شود. آردرن در سخنرانی‌های خود از مردم کشور صمیمانه قدردانی کرد که در مدت قرنطینه دو هفته‌ای با همکاری خود دولت را به هدف حذف ویروس کرونا نزدیک کرده‌اند. با این حال، آن‌ها را به یک ماراتون جدید دعوت کرده است؛ مردم برای حذف کامل ویروس کرونا باید با یکدیگر رقابت کنند.

چرا اقدامات مقامات ارشد نیوزلند موثر واقع شده است؟

دو فاکتور مهم، یعنی شرایط جغرافیایی و زمان، دولت نیوزلند را در مهار شیوع ویروس کرونا به دستاوردهای مهمی رساند. در بیست و هشتم فوریه، یعنی یک ماه پس از شیوع ویروس کرونا در ایالات متحده آمریکا، اولین فرد مبتلا به ویروس کرونا در این کشور شناسایی شد و در بیست و نهم مارس، یعنی یک ماه بعد یک نفر جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست داد. بنابراین، مقامات رسمی این کشور فرصت کافی برای تصمیم‌گیری و استفاده از تجربه‌های سایر کشورهای جهان، به خصوص کشور چین را داشتند. از سوی دیگر، نیوزلند در سرزمینی بسیار دور از سایر کشورهای جهان واقع شده است و پروازهای کمی از این کشور به دیگر نقاط جهان و بر عکس، انجام می‌شود.

بنابراین، موقعیت جغرافیایی این کشور، تماس با سایر کشورهای جهان را به حداقل رسانده است که این ویژگی خود باعث کاهش گسترش کووید-۱۹ شده است. با این حال، ترکیب علم و مدیریت را نباید در موفقیت کشور نیوزلند برای مهار شیوع ویروس کرونا نادیده گرفت. اگرچه این کشور به منابع زیادی دسترسی ندارد اما از همین منابع به بهترین شکل بهره گرفته است تا ویروس کرونا را شکست دهد. به عنوان مثال، نرخ انجام تست کووید-۱۹ در این کشور، نسبت به کشورهایی نظیر انگلیس و ایالات متحده که بیشترین دسترسی را به منابع دارند، به مراتب بالاتر بوده است. از سوی دیگر، مقامات رسمی نیوزلند به خوبی امور کشور را در زمان شیوع ویروس کورنا مدیریت کردند؛ زمانی که اولین فرد مبتلا به کووید-۱۹ در این کشور شناسایی شد، تمام افراد خارجی هنگام ورود به کشور مجبور به خودجداسازی از دیگران به مدت دو هفته بودند. زمانی که تعداد افراد مبتلا به ۲۸ نفر رسید، ورود خارجی‌ها به کشور ممنوع شد و پس از مثبت شدن آزمایش ۱۰۲ نفر در نیوزلند، با وجود اینکه هیچ مرگی تا آن موقع رخ نداده بود، اما نخست وزیر وضعیت اضطراری اعلام کرد و تمام کشور و مرزهای آن را به مدت دو هفته در قرنطینه قرار داد.

چرا نرخ مرگ و میر ناشی از شیوع کووید-۱۹ در نیوزیلند پایین است؟

بیشتر افرادی که در کشور نیوزیلند به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند در رده سنی بین ۲۰ تا ۲۹ سال قرار دارند و از آن‌جا که مرگ‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا در این سنین پایین است، بنابراین تا کنون در این کشور تنها چهار نفر در اثر ابتلای کرونا جان خود را از دست داده‌اند. این در حالی است، که در کشورهایی نظیر ایتالیا و ایالات متحده آمریکا جمعیت زیادی از مبتلایان به ویروس کرونا را افرادی با سنین بالاتر تشکیل داده است. از طرفی، طبق گزارشات ارائه شده، اغلب بیمارانی که در کشور نیوزلند به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند از نظر جسمی مشکل حادی ندارند و همین امر منجر به بهبود سریع آنان شده است.

آیا نیوزیلند موفق به حذف کامل ویروس کرونا خواهد شد؟

اگرچه مقامات رسمی کشور نیوزیلند با همکاری مردم در مهار شیوع ویروس کرونا بسیار موفق عمل کرده‌اند، با این حال، حذف کامل این ویروس امری بسیار دشوار است. مقامات رسمی کشور گفته‌اند که قصد ندارند محدودیت‌ها را بیشتر کنند اما برای حذف کامل ویروس کرونا، ادامه اعمال محدودیت‌های قبلی را ضروری دانسته‌اند و قرار است اقدامات جدیدی را نیز آغاز کنند. آماده سازی بیمارستان‌ها برای پذیرش بیماران و تامین تجهیزات ایمنی بیشتر از جمله اقدامات جدیدی است که به زودی در کشور نیوزلند اجرا خواهد شد.

کد خبر 418457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.