شرایط تحقق "جهش تولید" در اقتصاد ۹۹ چیست؟

بسیاری از مسئولان و کارشناسان نامگذاری سال ۹۹ با عنوان جهش تولید را راهکاری اساسی برای برون‌رفت از گرفتاری‌های اقتصادی عنوان می‌کنند و شرط تحقق آن را فراهم شدن زیرساخت‌ها می دانند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رونق تولید که با مفهوم حمایت از این بخش برای به گردش درآمدن چرخ‌هایش تعریف شد، اما جهش تولید که شعار امسال است با معنایی تقریباً متفاوت به حداکثر شدن تولید با ایجاد نوآوری و وسعت بخشیدن به دامنه این بخش اشاره دارد به‌طوری‌که در نهایت مردم بتوانند افزایش تولید را در زندگی خودشان‌ لمس کنند و زندگی و معاش آن‌ها بهتر شود.

حال آنچه برای چنین رویکردی با اهمیت است توجه به‌پیش شرط هایی است که موجب جهش تولید خواهد شد که لازم است زمینه اجرای آن از سوی دولت‌مردان فراهم شود.

بر این اساس، گفته می‌شود رفع واقعی موانع تولید، بهبود محیط کسب‌وکار، مبارزه با فساد، امنیت سرمایه‌گذاری، اجرا و نظارت دقیق بر قوانین حوزه تولید و تجارت، ایجاد فضای رقابتی و غیر رانتی، اصلاح سیاست‌های بانکی، ثبات در قوانین، حمایت از تولید صادرات محور و گسترش بازارهای هدف از جمله پیش شرط های تحقق این شعار است که اگر اجرایی شود قطعاً می‌تواند موتور محرکه اقتصاد مقاومتی باشد. چنانچه  قرار باشد اقتصاد مقاومتی به طور کامل شکل بگیرد و ما در موضوعات اقتصادی خودکفا شویم مهم‌ترین محور آن جهش تولید خواهد بود.

ضمن آنکه عملی شدن شعار سال می‌تواند بهترین فرصت برای رفع مشکلات اقتصادی و بیکاری باشد. با این اوصاف باید موانع سر راه تولید برداشته شود تا شاهد رونق و رشد اقتصادی در جامعه باشیم.

جهش تولید به تامین و تجهیز زیرساخت‌ها نیاز دارد

از جهش در تولید به معنای استفاده بیشتر از ظرفیت‌های موجود، تعبیر می‌شود. اصلاح ساختار تولید ملی، به حداقل رساندن فرآیند صدور مجوزها، توسعه دولت الکترونیک، توسعه کانون‌های تولیدی خرد، اشباع بازار داخل و توسعه صادرات کالای ایرانی، تکمیل زنجیره تولید با بهره‌مندی از توانایی نخبگان، گسترش صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی و تکیه ‌بر مزیت‌های بومی تولید از محورهایی است که باید در راستای جهش تولید مورد توجه دولت قرار گیرد. واقعیت آن است یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین بحث‌های توسعه کشور و پیشرفت جامعه در گرو رونق و جهش تولید است و نخستین اقدام پیش‌زمینه‌ای برای دستیابی به این مهم، تسهیل‌گری و حمایت از تولیدکنندگان است بنابراین نیازمند اقداماتی برای حل مشکلات این بخش هستیم تا تولید، جهشی در مقیاس خود داشته باشد و به‌تبع آن نیروی کار نیز مشغول به کار شود، همچنین بتواند مشکل تنگناهای بازار را حل کند.

بنا به گفته یک تولیدکننده برای جهش تولید بیش از هر موضوعی باید به شخص تولیدکننده‌ای توجه شود که نیازمند سرمایه و نقدینگی کافی است زیرا با نبود تسهیلات، امکان رشد تولید هم وجود ندارد.

این تولیدکننده قطعات خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می‌گوید: اگرچه فعلاً تولید به دلیل شیوع کرونا، تا حدودی  متوقف‌شده است اما این وضعیت پایدار نخواهد بود و دیر یا زود، خطوط تولید راه‌اندازی خواهند شد اما به شرطی جهش در تولیدات آن‌ها صورت می‌گیرد که زیرساخت‌های لازم هم فراهم شود.  

صحابی یادآور می‌شود: موضوعی که نباید فراموش شود توجه به قدرت خرید مردم است زیرا با نبود تقاضا، هر چقدر نیز جهش در تولید اتفاق بیفتد اما بدون مشتری می‌ماند و از انگیزه تولید کاسته می‌شود

این فعال اقتصادی می افزاید: رغبت تولید تا زمانی است که خریدار وجود داشته باشد در غیر این صورت تولیدات بدون استفاده وارد انبارها می‌شود.

وی می‌گوید: به دلایلی همچون افزایش هزینه‌های تولید و نبود متقاضی، بسیاری از تولیدکنندگان خطوط تولید خود را کاهش داده‌ که نتیجه آن ضربه به رشد اقتصادی است و مهم تر از همه بیکاری کارگرانی را در پی داشته که مشغول به فعالیت بوده‌اند.

وی می افزاید: به‌این‌ترتیب، در صورتی شاهد جهشی مثبت در تولیدات خواهیم بود که علاوه بر مهیاسازی امکانات و زیرساخت‌ها برای تولیدکنندگان، به افزایش قدرت خرید مردم هم توجه شود زیرا همان‌طور که اشاره شد تا متقاضی کافی وجود نداشته باشد جهش تولید هم معنایی نخواهد داشت.

تحقق جهش تولید با سرمایه نیروی انسانی

با توجه به صنعتی بودن اصفهان و فعالیت بیش از ۹ هزار واحد تولیدی، صنعتی و فعال در عرصه تولید در استان اصفهان و همچنین وجود بیش از ۶۴ هزار واحد تولید دام و هزاران تعاونی در این استان، به جرات می‌توان گفت استان اصفهان می‌تواند در این خصوص یکی از استان‌های پیشگام و پیشرو باشد زیرا وجود چنین قابلیت‌هایی در اصفهان بیان‌گر توان آن در جهش تولید است. چه‌ بسا اگر جهش تولید در استان اصفهان اتفاق افتد، می‌تواند چرخ تولید، رشد و رونق تولید در بقیه بخش‌های کشور را نیز به حرکت درآورد. اما نکته قابل توجه در اظهار نظرها برای تحقق جهش تولید، وجود نیروی انسانی متعهدی است که این مهم را اجرایی کند، به‌طوری‌که همه سازمان‌ها، ارگان‌ها، کارخانه‌ها و غیره هرکدام با استفاده از ظرفیت‌های انسانی و علمی خود می‌توانند گام بلندی در راستای تحقق جهش تولید بردارند و کشور را از تنگناهای اقتصادی نجات دهند.

ایرج موفق رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان با اشاره به اهمیت بخشیدن به نیروی انسانی به ویژه جوانان برای تحقق شعار امسال به خبرنگار ایمنا می‌گوید: جوانان نیروی محرکه‌ای هستند که با حمایت از آنان می‌توان گام‌هایی مؤثر در راستای تحقق جهش تولید برداشت.

وی می‌افزاید: مهم‌ترین راهکار برای دست‌یابی به جهش تولید، توجه به نخبگان علمی و دانشگاهی است زیرا با بهره‌مندی صنعت از دستاوردهای علمی ، به نتیجه بسیار بهتری خواهیم رسید. به عبارتی ارتبط صنعت و علم از ابزارهای کارآمد، برای روند جهشی در تولیدات محسوب می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان می‌گوید: اولویت سازمان صمت، حمایت از بنگاه‌های کوچک، متوسط و واحدهای صنفی است.

موفق تاکید می‌کند: با سرپا نگه‌داشتن واحدهای کوچک‌تر و سعی در احیای مراکز تعطیل و نیمه تعطیل، به‌تدریج با شرایط بهتری روبرو خواهیم شد. به‌ویژه در این ایام که با ویروس کرونا و رکود واحدهای تولیدی مواجه هستیم، برای اجرای مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید به منظور خروج واحدها از رکود تلاش می‌کنیم.

تحقق جهش تولید با حضور دولت در کنار بخش خصوصی

ارائه طرح‌های موفق تولیدی، حمایت از صنایعی که در کشور تولید دارند، استفاده از نخبگان، کاهش صادرات و رفع موانع تولید و حمایت مالی می‌تواند در ایجاد جهش تولید، مورد نظر باشد.

حال با توجه به بحران‌هایی که امسال با آن آغاز شد همچون رشد منفی اقتصادی، تورم، شدت تحریم‌ها، در لیست سیاه FATF قرار گرفتن، نوسانات نرخ ارز، گسترش ویروس کرونا و تعطیلی کسب‌وکارها به وجود آمدن جهش تولید، کمی دور از انتظار است. هرچند عملیاتی شدن شعار رونق تولید سال گذشته هم با موانعی روبرو بود و امروز از تحقق نیافتن آن سخن گفته می‌شود.

بر این اساس به نظر می‌رسد در چنین شرایطی همراهی بخش خصوصی و دولت در تحقق شعار سال، بسیار مؤثر باشد.

همچنان که حسین سلاح ورزی، نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با انتشار یک پیام در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت: در نبود یک استراتژی توسعه صنعتی مشخص برای کشور، جهش تولید نه قابل اجرا است و نه واجد معنا و مفهوم. در این شرایط، توزیع منابع ملی، به نام حمایت از تولید، به جای اصابت هدف مند، تبدیل به پول پاشی و تکرار تجربه‌های تلخ قبلی خواهد شد.

همچنین سعید مقیسه، عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی ایران و امارات با اشاره به شرایط اقتصادی کشور به ویژه در دوره شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: در این دوران سخت، جای خالی حضور دولت در کنار بخش خصوصی به شدت احساس می شود.

کد خبر 418453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.