عبور طلا از سقف چندین ساله؛ هر اونس در آمریکا ۱۷۵۰ دلار

هفته گذشته نرخ اونس در بازار آمریکا، رکورد تازه ای به ثبت رساند و با عبور از مرز ۱۷۰۰ به ۱۷۵۰ دلار رسید. در حالی که در دیگر بازارهای جهانی، اونس طلا از صعود به قله ۱۷۰۰ دلاری بازماند، هرچند با این روند می توان به رشد آرام نرخ اونس چشم داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طلا همواره یکی از ذخایر امن سرمایه گذاران در هنگام بحران بوده و هست. به همین دلیل بروز کوچک‌ترین تنش در جهان که بویی از بحران را به مشام سرمایه‌گذاران برساند باعث افزایش در نرخ این فلز زرد می‌شود. در هفته‌های اخیر قیمت اونس جهانی طلا تحت تأثیر شیوع گسترده بیماری کرونا، نگرانی جوامع از رکود اقتصادی بی سابقه تحت تأثیر این بیماری و همچنین اقدامات مقامات و سران کشورهای مختلف از جمله چین و آمریکا به عنوان دو ابرقدرت اقتصادی جهان، فراز و نشیب‌های گسترده‌ای را تجربه کرده است.

اونس طلا در این مدت قیمت‌های کمی بالاتر از ۱۷۰۰ دلار و حتی کمی پایین‌تر از ۱۵۰۰ دلار را تجربه کرد که در چند سال اخیر و پس از بحران مالی سال ۲۰۰۸ بی سابقه بود اما از آن‌جا که همواره بازارهای مالی تحت تأثیر سیاست‌های کلان اقتصادی قرار می‌گیرند، تغییر سیاست‌ها در این زمان بر تمامی بازارها نیز اثرگذار بوده است.

در هفته گذشته که بازه زمانی ۱۸ تا ۲۲ فروردین مصادف با ششم تا ۱۱ آوریل را در بر می‌گیرد، فلز زرد یکی از پر نوسان‌ترین هفته‌های ۲۰۲۰ را تجربه کرد به گونه‌ای که نرخ هر اونس طلای ۲۴ عیار در بازار آمریکا در آخرین روز معاملاتی از ۱۷۰۰ دلار نیز فراتر رفته و حوالی ۱۷۵۰ دلار معامله شد.

در حالی که تقاضا برای خرید طلا به دلیل نگرانی از تبعات اقتصادی ویروس کرونا افزایش یافته و موجب رشد قیمت فلز زرد شده، تقویت ارزش دلار و شاخص های بورس مانع از رشد بیشتر قیمت ها شده است. به طوری که در دیگر بازارهای دنیا قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۲ درصد رشد به ۱۶۱۹ دلار و سه سنت رسید.

بازار طلا امروز وضعیت خیلی خوبی دارد

 استفن اینز استراتژیست ارشد بازار در موسسه آکسی کورپ گفت:« بازار طلا امروز وضعیت خیلی خوبی دارد... و به دلیل تقاضا برای سرمایه گذاری های امن در حال افزایش قیمت است بنابراین انتظار می رود که روند افزایشی ارزش دلار چندان پایدار نباشد، زیرا وضعیت اقتصادی آمریکا نیز چندان امیدوارکننده نیست. بنابراین تجار طلا بعید است جذب پیش خریدها در بازارهای بورس شوند.»

از سوی دیگر تصویب بسته محرک اقتصادی ۲.۳ تریلیون دلاری ایالات متحده در کنگره نیز فشار مضاعفی برای افزایش قیمت طلا در بازار امریکا وارد کرد که باعث شد در ابتدای معاملات روز بعد_هفتم آوریل_ قیمت هر اونس طلا به بیش از ۱۷۲۰ دلار افزایش یابد.

همچنین در این روز قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی در حالی با ۰.۲ درصد کاهش به ۱۶۵۷ دلار و ۶۷ سنت رسید که اوایل روز بالاترین قیمت چهار هفته اخیر خود را تجربه می‌کرد. با این حال کاهش ۰.۲ درصدی قیمت این فلز گرانبها در مقابل افزایش ۲.۸ درصدی ششم آوریل _۱۸ فروردین_ رقم قابل توجهی به شمار نمی‌رود.

یکی از دلایل این افزایش قیمت در بازارهای جهانی، تمایل بانک‌های مرکزی جهانی به تزریق نقدینگی از طریق خرید هرچه بیشتر اوراق قرضه است که باعث می‌شود حجم نقدینگی مضاعفی در اقتصاد جاری شود.آنگلا مرکر، صدر اعظم آلمان، راز موفقیت در عبور از این بحران را اتحاد بیشتر اعضای اتحادیه اروپا دانست و گفت:« ویروس کرونا بزرگترین چالش تاریخ اتحادیه اروپاست و دولت های عضو باید اتحاد بیشتری داشته باشند تا بتوانند از این بحران به سلامت عبور کنند.»

در سومین روز معاملاتی بازار طلا، بروز نشانه‌هایی تازه از کاهش موارد ابتلا به کرونا در کانون‌های اصلی شیوع این ویروس، کاهش جذابیت سرمایه گذاری در بازار طلا را به همراه داشت و قیمت این فلز زرد را از بالاترین رقم حدود یک ماه اخیر که دیروز به ثبت رسیده بود، دور کرد. همین امر با افزایش قدرت برابری دلار در برابر ارزهای رقیب امروز باعث گران‌تر شدن طلا برای سرمایه گذاران غیر دلاری شد.

قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی در اواسط هفته معاملاتی با ۰.۲ درصد کاهش به ۱۶۴۴ دلار و ۹۹ سنت رسید. روز سه شنبه قیمت این فلز زرد به بالاترین رقم از تاریخ دهم سومین ماه میلادی یعنی مارس رسیده بود. قیمت طلا در بازار آمریکا نیز با ۰.۷ درصد افت به ۱۶۷۱ دلار و ۳۰ سنت رسید.

مقاومت طلا در بروز تغییرات قابل توجه، دلایل بسیاری را در پشت پرده خود به یدک می‌کشد که مهمترین آن شاید نگرانی از بروز موج دوم کووید۱۹ و اقدامات سران کشورها در مقابله با این بیماری است. با این حال شهر ووهان چین برای اولین بار در طی ۷۶ روز گذشته در این روز قرنطینه خود را تقریبا شکست و به شهروندان اجازه خروج از این شهر را داد.

۹ آوریل مصادف با ۲۱ فروردین‌ماه بازار طلا شاهد تعادلی رو به افزایش بود. قیمت طلا در این روز به دنبال تضعیف ارزش دلار و بهبود احساس ریسک پذیری که به دلیل امیدواری به مهار ویروس کرونا رخ داده، با افزایشی اندک برابر با ۰.۱ درصد رشد به ۱۶۴۷ دلار و ۹۴ سنت رسید. قیمت طلا در بازار آمریکا هم به رقم ۱۶۸۳ دلار و ۴۰ سنت رسید و در آستانه فتح قله ۱۷۰۰ دلاری قرار گرفت که پیشتر و در اوایل همه گیری کرونا به آن دست یافته بود.

استفن اینز، تحلیلگر بازارهای مالی در موسسه آکسی کورپ، در این روز گفت:« در حالی که نشانه‌هایی از کاهش ارزش دلار دیده می شود، قیمت طلا همچنان بالا باقی خواهد ماند. همچنین در شرایطی که احساس حاکم بر بازارهای مالی، تثبیت شده و در حال بهبود یافتن و حجم معاملات در ۲۴ ساعت گذشته رو به کاهش بوده است. در آخرین روز معاملاتی هفته پیشین، قیمت هر اونس طلا در معاملات امروز با ۰.۳۵ درصد افزایش به ۱۶۸۹ دلار و ۷۰ سنت رسید. قیمت طلا در بازار آمریکا هم در پایان معاملات دیروز با ۴.۰۷ درصد رشد به رقم ۱۷۵۲ دلار و ۸۰ سنت رسید که از ابتدای شیوع کرونا تاکنون بی‌سابقه بود.»

تای وونگ تحلیلگر بازار طلا در موسسه بی ام او گفت: «فدرال رزرو یک بسته محرک اقتصادی دیگر را برای حمایت از کسب و کارهای کوچک و متوسط و همچنین شهرداری ها اعلام کرده است و بازار طلا احتمالا از تزریق بی سابقه نقدینگی به اقتصاد منتفع خواهد شد.»

جرومی پاول رئیس بانک مرکزی آمریکا نیز با انتشار پیامی گفت:« این بانک به استفاده از تمام ابزارهای خود تا زمانی که روند ترمیم اقتصاد آمریکا آغاز شود ادامه خواهد داد.»

لازم به ذکر است که آمارهای جدید نشان می‌دهد تعداد شهروندان آمریکایی متقاضی دریافت مقرری بیکاری در سه هفته گذشته از مرز ۱۵ میلیون نفر عبور کرده و آمار هفتگی متقاضیان نیز برای دومین هفته متوالی از شش میلیون نفر فراتر رفته است.

بر اساس رخدادهای این هفته در اقتصاد جهانی و نوسانات طلا می‌توان به روند افزایشی قیمت طلا البته با شیب بسیار ملایم امیدوار بود. این روند می‌تواند تا زمانی که اخبار جدیدی از کاهش تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ و همچنین اقدامات حفاظتی اقتصادی سران کشورها به ویژه آمریکا مخابره نشود، ادامه یابد.

به علاوه پس از بحران کرونا دولت‌ها باید با اتخاذ سیاست‌های انقباضی، حداقل تا مدتی حجم نقدینگی مازاد در اقتصاد را مجدد جمع آوری کنند تا از تورم ناشی از افزایش نقدینگی در اقتصاد در امان بمانند. این مسئله برای ایالات متحده آمریکا به مراتب دشوارتر از دیگر کشورها مانند آلمان یا فرانسه است؛ حجم نقدینگی این کشور در سال‌های اخیر از رشد پرشتاب تری نسبت به این کشور برخوردار بوده است.

طلا در بازارهای داخلی

قیمت طلا در بازار داخلی نیز تغییر محسوسی نسبت به هفته گذشته نداشته است. بسته بودن فروشگاه‌های طلا فروشی و نیمه تعطیل بودن معاملات در کنار فروش ارز با نرخ‌های حوالی ۱۶۰۰۰ تومان در بازار آزاد باعث شده است تا قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار داخلی ۶۳۰ هزار تومان معامله شود. قیمت سکه تمام‌ بهار آزادی (طرح جدید) نیز بر همین اساس در حوالی رقم شش میلیون و ۴۷۰ هزار تومان معامله شد.

کد خبر 418446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.