مصر در  اوج کرونا بیمارستان‌ها را بست!

تعدای از بیمارستان‌های سراسر کشور مصر با گسترش ویروس کرونا و آلوده شدن پرسنل درمانی، درهای خود را بر روی مردم بستند و از پذیرش هر گونه بیمار امتناع کردند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در هفته گذشته نتیجه آزمایش تعدادی از پرسنل درمانی و متخصصان انستیتو سرطان ملی کشور مصر مثبت شد. به دنبال آن کارکنان بیمارستان از مدیریت آن خواستند انستیتو را تعطیل کند و از همه پرسنل درمانی خود آزمایش ویروس کرونا بگیرد. نتیجه آزمایشات نشان داد که تعداد ۲۶ نفر از متخصصان و کارکنان بیمارستان به ویروس کرونا آلوده شده بودند. پس از این اقدام، تعداد دیگری از بیمارستان‌های سراسر کشور مصر با مشاهده مبتلا شدن پرسنل خود، درهای مراکز درمانی را بر روی مردم بستند. منتقدان استدلال کرده‌اند که مدیریت بیمارستان‌ها به نشان اعتراض به دولت مصر به خاطر نداشتن آمادگی کامل برای مبارزه با ویروس کرونا فعالیت خود و کارکنانشان را در مراکز درمانی متوقف کرده‌اند. پزشکان نیز در رسانه‌های اجتماعی اعلام کرده‌اند که دولت امکانات مورد نیاز نظیر ماسک و لباس ایمنی برای حفاظت فردی را برای پرسنل درمانی فراهم نمی‌آورد و از سوی دیگر این افراد خواهان افزایش حقوق خود در دوران گسترش ویروس کرونا شده‌اند.

با وجود اینکه دولت مصر پس از شیوع ویروس کرونا در این کشور اقداماتی را برای مبارزه با این ویروس آغاز کرد و از مردم خواست در خانه‌های خود بمانند، با این حال وضعیت خیابان‌های سراسر کشور با دوران قبل از ظهور کووید-۱۹ هیچ فرقی نکرده است. مردم مصر همچون گذشته به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند و با  تردد خود در خیابان‌های سراسر شهرهای کشور ترافیک ایجاد می‌کنند. اگرچه این افراد می‌دانند، به واسطه تماس با سایرین، آسیب‌پذیرترین قشر جامعه برای ابتلا به ویروس کرونا هستند اما هیچ تمایلی برای ماندن در خانه از خود نشان نمی‌دهند.

 علیرغم هشدارهای دولت مصر مبنی بر آغاز مرحله سوم گسترش ویروس کرونا در کشور، هزاران و حتی میلیون‌ها نفر از جمعیت کشور هنوز شیوع کووید-۱۹ را جدی نگرفته‌اند و روال زندگی خود را مانند گذشته ادامه می‌دهند. این در حالی است، که گروهی نیز از خطرات آلوده شدن به ویروس کرونا آگاه هستند اما از نظر خود چاره‌ای جز بیرون رفتن از خانه و ادامه فعالیت‌های کاری را ندارند. این افراد منبع درآمد دیگری جز کارگری ندارند و نگرانند که در صورت توقف فعالیت خود نتوانند حتی مواد غذایی لازم را برای خود و اعضای خانواده فراهم آورند.

رئیس جمهور مصر در چهارم آوریل حکم تعطیلی یا به تاخیر انداختن بسیاری از فعالیت‌های مهم کشور را صادر کرد با این وجود، وزیر مسکن ادامه پروژه‌های ساخت و ساز در سراسر کشور را ضروری دانست. این در حالی است که بسیاری از شرکت‌های عمران در سراسر کشور بدون توجه به دستور وزیر مسکن و برای حفظ جان کارکنان خود فعالیت‌های ساخت و ساز را تا مهار کامل شیوع ویروس کرونا تعطیل کرده‌اند.

پس از سرعت گرفتن شیوع ویروس کرونا در کشور، مقامات رسمی مصر اقدامات جدید را آغاز کردند؛ هر گونه تجمع در مراکز عمومی ممنوع و مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شده است، پروازهای داخلی و خارجی به تاخیر افتاده است، درب‌های مساجد و کلیساها بسته شده است و دولت دستور حکومت نظامی از ساعت هشت غروب تا شش بامداد را صادر کرده است. تعطیلی مراکز کاری باعث نگرانی بسیاری از کارکنان غیررسمی کشور شد اما نخست وزیر اعلام کرد که دولت مصر تصمیم گرفته است ۲۰ درصد از حقوق اعضا کابینه را به مدت سه ماه به افرادی که در پی گسترش ویروس کرونا بیکار شده‌اند، اختصاص دهد. علاوه براین، قرار شده است به مدت سه ماه، علاوه بر کمک هزینه قبلی، ۵۰۰ پوند مصر نیز به عنوان یارانه به حساب این افراد واریز شود.

با وجود اقدامات دولت برای مهار شیوع ویروس کرونا، بی‌توجهی به بعضی از آسیب‌پذیرترین فعالیت‌های شهری همچنان باعث افزایش روز افزون شیوع ویروس کرونا می‌شود. به عنوان مثال، مقامات رسمی تا کنون هیچ قانونی برای استفاده از حمل و نقل عمومی وضع نکرده‌اند و همین امر باعث تجمع جمعیت زیادی از مردم در وسایل حمل و نقل عمومی قبل از ساعات حکومت نظامی شده است. اعتراضات برخی از مردم به این وضعیت وزیر حمل و نقل مصر را به بررسی شرایط و اعمال مقررات جدید سوق داده است اما تا کنون اقدام خاصی در این زمینه نشده است.

منتقدان می‌گویند که نبود مدیریت کافی و تصمیم‌گیری‌های کارآمد دولت مصر از یک طرف و همکاری نکردن مردم برای مهار شیوع ویروس کرونا ممکن است به زودی افزایش چشمگیر ویروس خطرناک کرونا در کشور را به دنبال داشته باشد. علاوه بر این، در صورت سرعت گرفتن شیوع کووید-۱۹ در کشور به علت نبود امکانات کافی در بیمارستان‌ها پیش بینی می‌شود جمعیت زیادی از مردم  جان خود را از دست بدهند.

کد خبر 418429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.