۲۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۶:۲۰
سلامت و معیشت دغدغه روزهای کرونایی

سایه سیاه کرونا بر شهر و زندگی شهروندان سایه افکنده و خانه‌نشینی و تعطیلی را جای جنب و جوش و تلاش نشانده است. برخی غم نان دارند و برخی بیم جان و در این میان گروهی دست از جان شسته و در جدالی رویارو، به مصاف مرگ رفته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روزها و شب‌های شهر دیگر رنگ و بوی سابق را ندارد، از آن همه شور و هیجان تنها سکوت مانده و خاموشی و چشمانی که منتظر پایان روزهای اضطراب و نگرانی است.

فولادشهر، شهری در فلات مرکزی ایران که شهروندانش این روزها پنجه در پنجه مشکلات ناشی از کرونا انداخته و می‌کوشند به هر طریق گریزگاهی از تنگنای آن بیابند.

برخی غم نان دارند و برخی بیم جان

احمد اکبری از شهروندان فولادشهر با اشاره به ضدعفونی مستمر معابر این شهر توسط ماموران شهرداری، می گوید: در هفته‌های اخیر خصوصا در ایام نوروز که همه افراد برای حفظ سلامتی در منازل و کنار خانواده‌های خود بودند، نیروهای شهرداری سلامتی خود را به خطر انداختند همه شهروندان شاهد اقدامات آنان بودند.

او می‌افزاید: خانواده‌های بسیاری تلاش کردند در ایام نوروز با ماندن در خانه و خودداری از دید و بازدید عید به حفظ سلامت خود و دیگران کمک کنند، اما برای برخی افراد ادامه این شرایط سخت است، مخصوصا اینکه برخی شهروندان هیچ منبع درآمدی ندارند و مجبورند در محل کار خود حاضر شوند.

سجاد بختیاری دیگر شهروند فولادشهری است که با ابراز خرسندی از نبود زباله‌گردها در محلات مختلف، خاطرنشان می‌کند: شیوع کرونا در کنار همه معایب و آسیب‌هایی که داشت، باعث شد بعضی معضلات اجتماعی نظیر زباله‌گردی یا حضور گاه و بیگاه معتادان متجاهر رفع شود، البته اگر فکری برای معیشت این افراد بکنند پس از غلبه بر بحران کرونا نیز دیگر اقدام به زباله‌گردی نمی‌کنند.

او ادامه می‌دهد: کارکنان شهری با همه توان خود برای ضدعفونی محلات اقدام می‌کنند، اما بخش بسیار مهمی از فرایند مقابله با کرونا تامین معیشت مردم است تا در روزهای خانه‌نشینی در مضیقه نباشند.

نمی‌توانیم شهر را تعطیل کنیم!

بابک محمدی، شهردار فولادشهر اظهار می‌کند: شهرداری این شهر از زمان اعلام شیوع کرونا در کشور براساس دستورالعمل ستاد مبارزه با شیوع کرونا تمهیدات لازم را در دستور کار خود قرار داد.

او با اشاره به اجرای دقیق طرح فاصله‌گذاری اجتماعی برای حفظ سلامتی شهروندان در فولادشهر، می‌گوید: شهرداری فولادشهر نیز با مسدودسازی ورودی‌های شهر، تردد در شهر را کاهش داد و تردد شهروندان تنها از یک مسیر انجام می‌شد؛ با آغاز اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی محدودیت‌ها تشدید و بر اساس آن از ورود خودروهای غیر بومی نیز به فولادشهر جلوگیری ‌شد.

شهردار فولادشهر ادامه می دهد: تعطیل کردن پارک‌ها و تفرجگاه‌ها، گندزدایی و ضدعفونی اماکن عمومی، شست‌وشو روزانه سطل‌ها و خودروهای حمل زباله از دیگر اقداماتی است که شهرداری فولادشهر برای قطع زنجیره انتقال بیماری و در قالب طرح فاصله‌گذاری اجتماعی انجام داده است.

محمدی با بیان اینکه شهرداری به دلیل زنده و پویا بودن شهر نمی‌تواند امور شهر را به خاطر شیوع ویروس کرونا تعطیل کند، می‌افزاید: شهردای فولادشهر در کنارانجام وظایف ذاتی خود در حوزه خدمت‌رسانی شایسته به شهروندان مبارزه با کرونا را در اولویت کاری خود قرار داده و بیشتر فعالیت‌های مدیریت شهری به این مسئله اختصاص یافته است و این اقدامات تا زمان قطع زنجیره بیماری ادامه خواهد داشت.

او با بیان اینکه ۷۰ درصد وضعیت عملکردی مدیریت شهری معطوف به مبارزه با شیوع کرونا است، تصریح می کند: نیروهای حوزه ستادی، خدماتی و ناحیه دو شهرداری فولادشهر در حالت آماده‌باش هستند و علاوه بر ضدعفونی شهر از دیگر نهادها و دستگاه‌های درگیر در مبارزه با کرونا نیز پشتیبانی می‌کنند.

شهردار فولادشهر اضافه می‌کند: ۲۵ نفر از پرسنل خدمات شهری شهرداری فولادشهر در سه شیفت کاری عهده‌دار ضدعفونی معابر شهر هستند و این افراد با استفاده از ۹ دستگاه خودرو شامل چهار دستگاه خودرو آتش‌نشانی، سه دستگاه مه‌پاش و دو دستگاه خودروی شهری روزانه یک‌هزار لیتر مواد ضدعفونی را در سطح شهر منتشر می‌کنند.

محمدی با اشاره به دغدغه مدیریت شهری در خصوص وضعیت بلند مرتبه‌های فولادشهر در بحران پیش‌رو، خاطرنشان می‌کند: با توجه به تراکم قابل توجه سکونت شهروندان در ساختمان‌های بلندمرتبه فولادشهر و شرایط خاص آنان از لحاظ بنیه مالی با پیش‌بینی خطرات احتمالی، موارد آموزشی و هشدارهای لازم در قالب بنر و بروشور تهیه و در مناطق مختلف نصب و توزیع شد؛ گندزدایی و ضدعفونی این اماکن نیز با همت نیروهای شهرداری و بسیج به شکلی جهادی انجام می‌شود.

یادآور می‌شود: با توجه به دستور ستاد بحران استان اصفهان و ستاد مبارزه با شیوع کرونا تأمین خدمات پشتیبانی و لجستیک گیت غربالگری پلیس راه اصفهان - شهرکرد بر عهده شهرداری فولادشهر قرار گرفت، به همین جهت سه اکیپ متشکل از نیروهای شهرداری برای این منظور سازماندهی شدند تا در کنار نیروهای هلال احمر، شبکه بهداشت و درمان، نیروی انتظامی و پلیس راهور غربالگری در این مسیر بخوبی انجام شود.

شهرداری پیشگام در مبارزه با کرونا

اکرم کنارنگ، رئیس شورای اسلامی فولادشهر نیز می‌گوید: شهرداری‌ها چند وظیفه اصلی را بر عهده دارند که همواره باید در انجام آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشند و امروز نیز مقابله با شیوع بیماری کرونا از جمله این وظایف در راستای حفظ سلامتی و آسایش شهروندان است.

او با بیان اینکه با وجود همه سختی‌های قرنطینه در منازل، شهروندان باید مدتی دیگر صبوری کرده و تا حد امکان در خانه بمانند، اظهار می‌کند: با توجه به اینکه خطر کرونا همچنان وجود دارد انتظار همراهی بیشتری از شهروندان با مسئولان داریم تا از وضعیت فعلی عبور کنیم.

رئیس شورای اسلامی فولادشهر یادآور می‌شود: با توجه به اینکه زمان مشخصی برای پایان بیماری کرونا وجود ندارد، قطعا عوامل شهرداری حضوری جهادی در صحنه مبارزه با این ویروس دارند و شورای اسلامی فولادشهر نیز در این مسیر همراه شهردار خواهد بود.

کد خبر 418374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.