رشد ۳۳ درصدی دستمزد ریزش نیروی کار را بشدت افزایش می‌دهد

معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: افزایش حقوق کارگران برای سال جاری، ۳۳ درصد است نه ۲۱ درصد. در واقع حداقل دریافتی کارگران به طور متعارف ۳۳ درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، صفحه رسمی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اینستاگرام با انتشار یک پست نوشت:

"افزایش ۳۳ درصدی حقوق کارگران

به گفته حجت میرزایی، معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، افزایش حقوق کارگران برای سال جاری، ۳۳ درصد است نه ۲۱ درصد. در واقع حداقل دریافتی کارگران به طور متعارف ۳۳ درصد افزایش یافته است.

آنچه نمایندگان کارگران در جلسات مزد پیگیری می‌کردند، حداقل دریافتی دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود که عملا با توافق اخیر محقق شده است. با این توافق عملا حداقل دریافتی برای بازنشستگان، کارمندان دولت و کارگران یکسان شد و به دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است.

به گفته او، این حداقل دریافتی اضلاع مختلفی دارد که یکی از آن‌ها حداقل دستمزد و باقی موارد شامل بن کارگری، عائله‌مندی، سنوات و ... است. نمایندگان دولت در جلسات مزد با ملاحظه کاهش آثار روانی افزایش دستمزد بر سطح قیمت‌ها و مدیریت تورم انتظاری، ترجیح آنها این بود که افزایش‌ها بیشتر در سایر موارد باشد نه صرفا روی افزایش دستمزد یعنی پایه حقوق.

افزایش ۳۳ درصدی حقوق کارگران برای سال ۹۹ بالاترین نرخ افزایش دستمزد در طول ۱۰ سال گذشته است، البته این افزایش برای سال جاری که با شیوع بیماری کرونا و رکود حاصل از آن آغاز شده، بسیار قابل تامل است و افزایش حقوق کارگران به بیش از این میزان ممکن بود ابعاد این رکود را تشدید کند.

افزایش این هزینه‌ها به ریزش گسترده نیروی کار در بنگاه‌های خدماتی منجر خواهد شد، کما اینکه در ۲۰ روز گذشته دستکم نزدیک به ۶۰۰ هزار نفر از کارگرانی که از کار بیکار شده‎اند و عمدتا مربوط به بخش خدمات هستند به سامانه صندوق بیمه بیکاری مراجعه و درخواست برقراری صندوق بیکاری را ارائه کرده‌اند.

وی ادامه داد: معنای این تعداد ثبت نام این است که حتی با دستمزدهای سال ۹۸ بسیاری از بنگاه‌ها امکان حفظ نیروی کار را ندارند و افزایش ۳۳ درصدی دستمزد ممکن است ریزش نیروی کار را به شدت افزایش دهد.

به گفته او، احتمال افزایش ۱۰۰ هزار تومانی حق مسکن برای سال ۹۹ وجود دارد که رقم آن به ۲۰۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت."

کد خبر 418369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.