شناورسازی ساعات فعالیت ادارات راهکاری جدید برای مقابله با کرونا

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: در حال حاضر شناورسازی ساعات فعالیت ادارات به عنوان یک طرح جدید برای مقابله با کرونا پیشنهاد شده که در صورت تصویب کارگشا خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی جمالی‌نژاد شامگاه شنبه ۲۳ فروردین ماه ۹۹ در برنامه تلویزیونی گفت و گوی ویژه خبری با موضوع «حمل و نقل عمومی دغدغه اصلی اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند»، اظهار کرد: بر اساس طرح جدید شناورسازی ساعات فعالیت ادارات، زمان فعالیت بعضی از ادارات از ساعت هفت صبح تا ۱۴، بعضی از هشت صبح تا ۱۵ و بعضی دیگر از ساعت ۹ صبح تا ۱۶ خواهد بود که این طرح در کاهش تقاضای سفر بسیار تاثیرگذار است.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور خاطرنشان کرد: طرح شناورسازی ساعات فعالیت ادارات در صورت تصویب اجرایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر جمعیت شهرنشین کشور ۵۹ میلیون نفر و تعداد کل سفرهای شهری ۱۵۰ میلیون نفر در روز است، تصریح کرد: سهم حمل ونقل همگانی و شبه همگانی از سفرهای شهری ۴۲ درصد است و بر اساس آمارها ۳۵۰ هزار خودرو تاکسی، ۱۵۰ هزار خودرو سرویس مدارس، ۱۶۰ هزار خودرو آژانس مسافربری و ۶۰ هزار خودرو تاکسی های اینترنتی در کشور به مردم خدمت رسانی می کند.

جمالی‌نژاد با بیان اینکه در کشور دو هزار دستگاه اتوبوس و سه هزار دستگاه مینی بوس تردد دارد، افزود: روزانه دو میلیون نفر در کشور با استفاده از مترو و سفرهای درون شهری خود را انجام می‌دهند.

وی با اشاره به دو رویکرد مهم برای مقابله با کرونا، گفت: رویکرد نخست آن است که نگاه و توجه صرف مسایل درمانی و بهداشتی باشد و رویکرد دوم اینکه در کنار موضوع سلامت مردم، توجه خاصی به مباحث اقتصادی داشته باشیم؛ البته راهبرد دوم به مدیریت تقاضا و مدیریت سفر نیاز دارد که برای مدیریت تقاضا در ستاد ملی مقابله با کرونا و برای مدیریت سفر در حزوه مدیریت شهری تصمیم‌گیری و بر اساس آن برنامه‌ریزی انجام می‌شود.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور ادامه داد: با توجه به جایگاه والای حوزه تخصصی حمل و نقل، سیاست های کلان مشخص و به استان‌ها تزریق می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برای اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند و تعطیل‌نکردن فعالیت‌ها دو راهبرد مورد توجه قرار گرفته، نخست آنکه تعطیلی حمل ونقل انبوه‌بر همچون مترو و بی. آر. تی و فعال بودن سایر بخش‌ها و راهبرد دوم فعالیت تمامی حمل و نقل عمومی البته با مدیریت سفر است.

جمالی‌نژاد در خصوص عدم رعایت طرح فاصله گذاری اجتماعی در وسایل حمل ونقل عمومی، تاکید کرد: وقتی تقاضای سفر زیاد باشد، مدیریت سفر سخت است و باید به برخی گلوگاه‌ها کمک کرد تا مشکل رفع شود، البته استفاده از اتوبوس های برون شهری برای ترددهای شهری مطرح شد، اما غیر ممکن است چون استانداردهای آن اتوبوس‌ها متفاوت و هزینه‌های آن بیشتر است و حاضر به فعالیت با هزینه‌های اندک و یارانه‌ای نیستند ضمن اینکه این اقدام نظام قیمت‌گذاری را مخدوش می کرد، از این رو با همین بضاعت اندک باید چاره اندیشی شود.

وی با بیان اینکه تدابیر اندیشیده شده در چارچوب مصوبات خوب و راهگشا بوده است، اظهار کرد: اگر در قالب نوسازی ناوگان که قرار بود ۱۹ هزار اتوبوس به ناوگان حمل ونقل عمومی کشور اضافه شود، در این فرصت اندک تعدادی اتوبوس را به کلانشهرها تزریق شود، بسیاری از مشکلات کاهش پیدا می‌کند

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به موضوع لغو طرح ترافیک، گفت: با لغو این طرح حجم زیادی از خودروهای شخصی را در شهر خواهیم داشت و گره‌های ترافیکی در اثر لغو طرح ترافیک بیشتر خواهد شد.

کد خبر 418361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.