مهمترین چالش‌های مدیریت شهری در دوران کرونا چیست؟

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: بر اساس آمارها، بیش از ۷۰ درصد مردم تهران نهایتا تا دوماه می‌توانند بحران اقتصادی ناشی از کرونا را تحمل کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران شامگاه شنبه در یک گفت‌وگوی آنلاین با موضوع "چالش‌های مدیریت شهری در دوران کرونا" اظهار کرد: طبق نطرسنجی انجام شده ازبین شهروندان تهرانی، ۲۲ درصد از افراد به سوال "اگر به‌خاطر کرونا تعطیلی شهر ادامه پیدا کند، تا چه زمان از نظر اقتصادی مشکلی نداشته و توان اداره خود را خواهید داشت؟" زمان پنج ماه و بیشتر را پاسخ داده‌اند.

وی افزود: بنابر نتایج این نطرسنجی، ۹ درصد، سه تا چهار ماه، ۳۵ درصد یک تا دو ماه و ۳۴ درصد نیز گفته‌اند حتی الآن نیز به دلیل شیوع کرونا با مشکلات اقتصادی روبه‌رو هستند.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: بر اساس این آمارها، بیش از ۷۰ درصد مردم نهایتا تا دوماه می‌توانند بحران اقتصادی ناشی از کرونا را تحمل کنند و از طرفی این آمار مربوط به کلانشهر تهران بوده و ممکن است در شهرهای دیگر مشکل بزرگتر نیز باشد.

کاهش چشمگیر درآمدها و افزایش هزینه در نتیجه شیوع کرونا

وی ادامه داد: پرداخت هزینه‌های ۴۰۰ مرکز فرهنگی، ورزشی و اجتماعی تعطیل شده شهرداری، پرداخت دیون، افزایش هزینه‌های نگهداری شهر، اصافه شدن هزینه ضدعفونی کردن شهر، تحمیل هزینه‌هایی که باید در حوزه بهداشت و سلامت مردم شهرداری پرداخت کند، همگی باعث افزایش هزینه‌ها در سال جاری خواهد شد.

فراهانی اضافه کرد: درحالی هزینه‌های شهرداری افزایش یافته که درآمدها به‌طور چشمگیری کاهش پیدا کرده به‌طور مثال مجموعه درآمد اسفندماه شهرداری در سال ۹۸ نسبت به مدت مشابه آن، ۸۸ درصد کاهش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: درآمدهای شهرداری از ارزش افزوده با اخلال روبرو شده و با خواب سرمایه‌ها نیز مشکلات مالی بیشتر می‌شوند به حدی که پیش‌بینی شده چهار پنجم درآمد فروردین‌ماه شهرداری نیز تحقق پیدا نکند که این موضوع بر روی تحقق بودجه نقدی شهرداری تاثیر خواهد گذاشت.

ضرورت تحقق شهر هوشمند و مدیریت یکپارچه شهری

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: پیشتر فکر می‌کردند هوشمندسازی شهرها موضوعی است که باید در کنار دیگر موضوعات شهرداری مورد توجه باشد اما اکنون متوجه شدیم که هوشمندسازی یک ضرورت برای شهرها است

وی اظهار کرد: هرجا که با اقدامات گذشته در این امر موفق عمل کردیم امروز بار از روی دوش مردم برداشته شده و توانسته‌ایم خدمات را به صورت آنلاین ارائه دهیم که فروشگاه‌های شهروند نمونه‌ای از آن است.

فراهانی با تاکید بر ضرورت ایجاد مدیریت یکپارچه شهری، افزود: قبل از آمدن کرونا به تهران مدیریت شهری آمادگی‌های لازم برای مقابله با آن را داشت؛ شورای شهر خواستار تعطیلی اتوبوس و مترو از هفته پایانی سال ۹۸ بود و در جلسه مجازی شورا نیز این موضوع تصویب شد اما ستاد کرونا آن را نپذیرفت.

وی ادامه داد: با لغو طرح ترافیک نیز موافقت نمی‌شد چون معتقد بودند شورای شهر فقط می‌تواند در حوزه نزخ‌گذاری تصمیم‌گیری کند و بودن یا نبودن طرح در اختیارات شورای ترافیک است که شهردار تهران تنها یکی از اعضای آن است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: هرچند بالاخره طرح ترافیک لغو شد اما از همان ابتدا نیز سعی می‌کردیم هماهنگی لازم با راهنمایی و رانندگی انجام شود که این امر محقق نمی‌شد بنابراین یکی از درس آموخته‌های کرونا می‌تواند ضرورت تحقق مدیریت یکپارچه شهری باشد.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع تنها در خصوص بحران کرونا صدق نمی‌کند و در سایر مباحث نیز مشکل آفرین است به‌طور مثال سعی شد زمینه اسکان و جمع‌اوری کارتن خواب‌های سطح شهر فراهم شده و برای برخی از آن‌ها زمینه کارافرینی ایجاد شود تا شاهد هیچ کارتن‌خوابی در تهران نباشیم اما این موضوع درخصوص معتادان اتفاق نیفتاد.

فراهانی افزود: برای جمع‌آوری معتادان متجاهر به دلیل انکه در حیطه وظایف شهرداری نیست، به راحتی رهاسازی می‌شوند و به دلیل نبود مدیریت یکپارچه شهری، شهرداری در این خصوص نمی‌تواند کاری انجام دهد.

دولت سهم خود در توسعه حمل‌ونقل عمومی را پرداخت نمی‌کند

وی با تاکید بر اینکه اگر دولت سهم خود را در توسعه حمل‌ونقل پرداخت می‌کرد، شهرداری در تامین مترو و اتوبوس به مشکل برنمی‌خورد، گفت: دو میلیون و ۵۰۰ هزار سفر روزانه در تهران با مترو انجام می‌شود که اگر واگن‌ها به اندازه کافی بود، این تعداد سفر به هشت میلیون نیز می‌رسید

عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: با دولت مکاتبات جدی شده که پول‌های بلوکه شده نفت ایران در برخی کشورها با کالا، مترو و اتوبوس مطالبه شود که از لحاظ بودجه‌ای نیز کاملا قانونی است اما هنوز نتیجه نگرفته‌ایم.

وی گفت: اکنون در تهران شش هزار اتوبوس وجود دارد که ۵۰۰ عدد آن از کار افتاده و برای رسیدن به شرایط ایده‌آل پنج هزار اتوبوس کم داریم که باید تامین شود.

کد خبر 418351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.