۵۲ درصد بهبود یافتگان پس از مرخصی موارد بهداشتی را رعایت نکردند

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران گفت: ۵۲ درصد افراد بعد از مرخص شدن، نه تنها خود را قرنطینه نکردند بلکه از شعاع ۲ کیلومتری محل سکونت خود نیز خارج شدند که این موضوع نگران کننده است.

به گزارش ایمنا، علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران با اشاره به نتایج پژوهشی که توسط دانشگاه علوم پزشکی ایران با همکاری وزارت ارتباطات در جمعیت آماری هزار و ۲۰۰ نفر صورت گرفته است، عنوان کرد: با استناد به این تحقیق ۵۲ درصد افراد بعد از مرخص شدن، نه تنها خود را قرنطینه نکردند بلکه از شعاع ۲ کیلومتری محل سکونت خود نیز خارج شدند که این موضوع نگران کننده است.

ی ادامه داد: اقدامات خوبی با همکاری ارگان‌های مسئول کلید خورد اما برخی از آنها نیمه راه متوقف شد؛ البته طبیعتا حل مشکل مزمن زمان بر است.
 
فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران بر اهمیت پوشش دهی نقاط کور استان تهران از لحاظ داده‌ای، عنوان کرد: طرح غربالگری و ایجاد پرونده در سامانه سیب، اطلاعات ابتدایی است که متاسفانه در برخی مناطق استان تکمیل نشده است.

زالی از خوداظهاری بالغ بر ۴ میلیون تهرانی خبر داد و گفت: این آمار نشان می‌دهد، فرهنگ خوداظهاری در تهران از سایر استان‌ها مستقرتر است. از طرفی طراحی و رسیدن به یک نقشه جامع دیجیتال ضمن احیای حقوق شهروندی و محرمانگی در غالب یک تعهد حفظ اطلاعات شخصی باید محقق شود.
 
وی از تداوم پیگیری مراقبان سلامت پس از انجام غربالگری خبر داد و گفت: با همت معاونت بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران با ابزار نیروی انسانی و همکاری شهرداری تهران مقرر است بازه زمانی پیگیری‌ها به ۱۲ ساعت کاهش پیدا کند.
 
 به گفته فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران، ردیابی پس از غربالگری کار بسیار سختی است و بارکد کردن افراد بهترین مدل برای این اقدام است.

زالی با اشاره به نحوه انتقال ویروس در ووهان چین، تصریح کرد: در روزهای ابتدایی پدیده انتقال در بیمارستان رخ داد، اما در دو هفته اخیر ۹۰ تا ۹۵ درصد انتقال‌ها در گروههای درون خانواده‌ای اتفاق افتاده است که این نکته بسیار اهمیت دارد؛ بنابراین تشخیص زودرس می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. دولت الکترونیک باید در بستر سامانه های پویا، انعطاف پذیر و دارای ظرافت محرمانگی شکل بگیرد.
 
فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران ضمن تاکید بر لزوم طراحی یک نقشه دیجیتال برای مقابله جدی تر با بیماری کرونا، بیان کرد: زیرساخت‌های محقق شده برای این موضوع در آینده نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این زمینه ارگان‌هایی از جمله شهرداری و شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپی در این جلسه برای همکاری اعلام آمادگی کرده‌اند.
 
وی بخشی از مناطق شمالی استان تهران را نقطه کور خواند و گفت: مقرر شد برای دست یابی به اطلاعات ساکنان این مناطق به منظور غربالگری، تمامی دستگاه‌ها مجموعه ذخایر داده‌ای که به اشکال مختلف در اختیار دارند، به اشتراک بگذارند؛ چراکه غربالگری در کنترل اپیدمی بسیار اهمیت دارد.
 
 زالی تصریح کرد: رصد افراد مشکوک یا مبتلا در ترسیم یک نقشه جامع دیجیتال نیز به ما کمک می کند، در زمینه دست یابی و اشتراک این اطلاعات همه ارگان‌های مرتبط هم قسم شدند تا حقوق شهروندی و محرمانگی به عنوان یک تعهد اخلاقی مدنظر باشد.

فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران با بیان اینکه در بحث استقرار دولت الکترونیک، هنوز خوشه‌های کارگروهی در دستگاه‌های ذی ربط با محوریت وزارت خانه‌ها به کفایت نرسیده‌اند، افزود: دولت الکترونیک باید در بستر سامانه‌های پویا، انعطاف پذیر و دارای ظرافت محرمانگی شکل بگیرد؛ از طرفی فرهنگ دورکاری نیز بیش از گذشته نیاز به ترویج دارد.
 
 زالی بیان کرد: گسترش زیرساخت های لازم برای توزیع اقلام مورد نیاز افراد، تمرکز گرایی توزیع بسته‌ها و گسترش درگاه‌های پرداخت، از دیگر مباحث مطروحه در جلسه بود.
 
وی بر لزوم انجام فعالیت‌ها به صورت دورکاری تا حد امکان تاکید کرد و در خصوص ازدحام صبح امروز در خیابان‌های تهران، افزود: با توجه به شرایط متفاوت حاکم در شهر تهران، مقرر شده بود بازگشت به کار با تاخیر نسبت به سایر استان‌ها صورت گیرد. به همین منظور فردا جلسه اضطراری در ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا تشکیل خواهد شد.

 فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران تصریح کرد: شهر تهران هنوز در تب و تاب اپیدمیک این بیماری است و باید بدون شتاب و با برنامه ریزی حرکت کنیم. طبیعی است در تهران باید پروتکل‌ها متفاوت از سایر استان‌ها باشد.

کد خبر 418320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.