ساخت دستگاه یو-وی گان پرتابل ضدعفونی کننده توسط دانشگاه صنعتی اصفهان

محققان دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان، دستگاه یو-وی گان پورتابل با قابلیت حمل آسان را طراحی و ساختند که با بهره گیری از آن می توان در تمام سطوح و اجسام را از ویروس ها، باکتری ها و میکروارگانیزم های مضر پاکسازی کردند.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان، مهدی کاروان، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به ویژگی های ممتاز این دستگاه ضدعفونی کننده سبک و قابل حمل گفت: این دستگاه که مشخصات ظاهری آن مشابه با سشوارهای خانگی و حتی قابل طراحی با ابعاد بسیار کمتر است، با توان ۶ وات و امکان تغییر آن ساخته شده و از قابلیت تنظیم به توان های پایین تر نیز برخوردار می باشد.

وی افزود: دستگاه یو-وی گان پورتابل ساخته شده توسط محققان دانشگاه صنعتی اصفهان پس از مجاورت با سطح اجسام و بدون دخالت دست، به صورت هوشمند فعال می شود و با پرتودهی به اشیاء مقابل خود، اقدام به از بین بردن باکتری ها، ویروس ها و میکروارگانیزم های مضر می نماید.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان اضافه کرد: باطری قابل شارژ با عمر نسبتاً طولانی و امکان استفاده متعدد، وزن بسیارکم و سیستم هشدار دهنده صوتی و نوری به هنگام فعال شدن پرتوهای فرابنفش از دیگر ویژگی های دستگاه یو-وی گان پورتابل ضدعفونی کننده اجسام است.

کاروان با بیان این که این دستگاه به راحتی توسط شارژرهای معمولی تلفن های همراه ۵ ولت و یا پورت USB تلویزیون و یا لپ تاپ قابل شارژ است، تصریح کرد: برخورداری از نمایشگر ظرفیت باقیمانده باطری، لنز تفرق نور یو-وی و بشقابک مقعر متمرکز کننده (منعطف با کاربرد) به منظور تغییرات در چگالی انرژی/توان تشعشع یافته به سطح، دیگر مشخصات ممتاز این دستگاه پرتابل است.

وی با اشاره به همکاری دانشجویان و دانش آموختگانی از دانشگاه صنعتی اصفهان در انجام این پروژه، گفت: آقایان علی اکبری دستگردی (دانشجوی مهندسی مکانیک) ، محمد مقصودی (دانشجوی مهندسی برق) و حسین کاروان (دانش آموخته مهندسی مواد) دانشگاه صنعتی اصفهان در انجام این طرح همکاری داشتند.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان خاطر نشان: این طرح درحال ثبت در اداره ثبت اختراعات و مالکیت معنوی است و با توجه به انجام آزمایش های پایانی به منظور تثبیت توان غیرفعال سازی ویروس ها و باکتری ها و همچنین ایمنی پرتودهی آن، در آینده نزدیک به طور انبوه تولید و عرضه خواهد شد.

کد خبر 418313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.