شکست موفقیت آمیز

۵۰ سال پیش در چنین روزی،"جیمز لاول"، به همراه دو تن از خدمه‌ خود"جک سویگرت" و "فرد هیس"، راهی سومین مأموریت فرود روی سطح ماه شدند، اما خیلی زود این سفر با مشکل مواجه شد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پنجاهمین سالگرد مأموریت آپولو۱۳، یادآور موفقیت‌آمیزترین غلبه بر شکست یک پروژه است که با پیروزی تیم کنترل مأموریت و فضانوردان پایان گرفت و درس‌های بسیاری از برنامه قمری آرتمیس را در اختیار نسل‌های بعدی خود قرار داد. این رویداد که هر سال توسط سازمان ناسا گرامی‌ داشته می‌شود، بعد از ظهر روز گذشته، با به‌ اشتراک‌گذاری وقایع رخ‌داده در آپولو۱۳ و دسترسی آزاد به تمامی عکس‌ها، فیلم‌ها، رونوشت‌ها و صداهای بر جا مانده از این مأموریت در زمان واقعی خود یعنی سال ۱۹۷۰ میلادی، یادآوری شد. 

ماموریت آپولو ۱۳، جهت فرود بر روی کره ماه برنامه‌ریزی شده بود، اما ۵۶ ساعت پس از آغاز، ماموریت ناتمام ماند و فضانوردان مجبور به بازگشت فوری به زمین شدند. فرود موفقیت‌آمیز فضانوردان نشان از مهارت آن‌ها در کنترل سفینه در شرایط بحرانی داشت. برنامه روز گذشته سازمان ناسا خاطرات این شکست‌ با پایان موفقیت‌آمیز را در معرض نمایش گذاشت و در طول پخش آن بازدیدکنندگان توانستند تمامی بخش‌های مأموریت را در زمان واقعی، مشاهده کرده و به جستجوی جزئیات بپردازند.

انفجار یکی از مخازن اکسیژن در واحد خدمات فضاپیما منجر به تولید دی‌اکسیدکربن در کابین خدمه شد. به‌ منظور حفظ انرژی، خدمه سلول‌های سوختی فضاپیما را خاموش کردند و در تاریکی و تنهایی، در فضا پیش رفتند، اما به لطف وجود نوار چسب، لوله‌های پلاستیکی و قدرت ابتکار و خلاقیت، تیم کنترل به خدمه کمک کرد تا سیستمی ایجاد کنند که می‌توانست گازهای سمی را پاکسازی کند.

کد خبر 418263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.