توصیه‌های بهداشتی به بیماران سرطانی در روزهای کرونایی

مسئول ثبت سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، گفت: باید رفت و آمد به منزل بیماران سرطانی در این شرایط بحرانی محدود شود. این بیماران به بروز علائمی مانند تب، سرفه، عطسه و تنگی نفس توجه جدی کنند و در صورت بروز این علائم به مراکز درمانی مراجعه کنند.

زهرا روانخواه در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه بیماران مبتلا به سرطان به ویژه افرادی که تحت شیمی درمانی هستند گروه پر خطر برای ابتلای بیماری کرونا شناخته شده‌اند، اظهار کرد: افراد سالم با بروز تب و سردرد با مصرف یک قرص استامینوفن اختلال خود را کنترل می‌کنند، اما در این زمینه برای بیماران مبتلا به سرطان نمی‌توان به سادگی برخورد کرد، در صورت بروز تب و علائم تنفسی باید حساس‌تر برخورد شود و اقدامات خاصی برای درمان آنها انجام می‌شود.

مسئول غربالگری سرطان‌های مرکز بهداشت اصفهان با تاکید بر اینکه اکنون مراکز ۱۶ ساعتی در همه شهرستان ها برای ارائه خدمات به بیماران پر خطرمعرفی شده اند، گفت: بیماران مبتلا به سرطان، فشار خون، دیابت، قلبی عروقی، بیماران مبتلا به اچ ای وی مثبت و افرادی که داروی کورتون مصرف می‌کنند از گروه بیماران پر خطر هستند که به این مراکز مراجعه می کنند.

 مراکز ۱۶ ساعته ارائه خدمات به بیماران پرخطر

روانخواه تصریح کرد: اگر این گروه از بیماران دچار تب شدند می توانند با مراجعه به مراکز ۱۶ ساعتی داروی کلونیدین را دریافت کنند. علاوه بر این نسبت به علائم تنفسی بیماران سرطانی حساس تر هستیم و اگر این بیماران دچار این علائم شدند گرفتن عکس از ریه آنها و چکاپ قفسه سینه درخواست می‌شود.

وی ادامه داد: در برخورد با درمان این بیماران به عنوان گروه پر خطر اقدامات خاص و مجزایی نسبت به افراد عادی و سالم جامعه انجام می گیرد. اگر درگیری ریه وجود داشت متخصصین تصمیم به بستری این گروه از افراد می گیرند.

مسئول ثبت سرطان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در توصیه به بیماران سرطانی، خاطرنشان کرد: نکاتی باید بیماران سرطانی رعایت کنند اینکه حتما توصیه های بهداشتی را رعایت کنند، در خانه بمانند و فعالیت های خارج از منزل را تا حد امکان محدود کنند، استراحت منظم داشته باشند و در خانه ورزش به میزان کافی با توجه به توصیه پزشک معالج انجام دهند.

وی اضافه کرد: ضروری است که بیماران سرطانی در روزهای کرونایی خواب کافی داشته باشند. منابع غذایی سرشار از تقویت کننده های ایمنی مطابق با دستور پزشکان را در برنامه تغذیه روزانه خود قرار دهند.

به گفته روانخواه؛ رعایت موارد بهداشتی ضامن حفظ سلامتی این بیماران است، شستشوی دست ها مطابق با اصوال استاندارد به مدت ۲۰ ثانیه انجام شود، عدم لمس چشم، بینی و دهان با دست آلوده، استفاده از دستمال جلوی بینی و دهان هنگام عطسه و سرفه توصیه می شود.

مسئول غربالگری سرطان‌های مرکز بهداشت اصفهان، تصریح کرد: استفاده از ماسک و دستکش برای خروج از منزل برای بیماران مبتلا به سرطان ضروری است و به صورت مداوم باید درجه تب آنها چک شود، علاوه بر این استفاده مداوم از آب و صابون برای شستشوی دست ها و مصرف دیگر مواد ضد عفونی کننده با پایه الکل ۷۰ درصد ضروری است.

وی گفت:  به علت نقص سیستم ایمنی بدن بهتر است که این بیماران از تماس با حیوانات خانگی و دام در شرایط اپیدمی ویروس کرونا پرهیز کنند. همچنین حضور در رستوران و ها و کافی شاپ ها برای این افراد محدودیت دارد.

روانخواه ادامه داد: بهتر است که یک فرد سالم با سیستم ایمنی بدن قوی در خانه این بیماران انجام کارهای شخصی آنها را بر عهده بگیرد. لازم است همان یک نفر رعایت مسائل بهداشتی را در نظر گیرد تا احتمال ابتلای این گروه از بیماران به ویروس کرونا کمتر شود.

اختصاص اتاق شخصی در خانه برای بیماران سرطانی

روانخواه با تاکید بر اینکه بهتر است که در خانه یک اتاق شخصی برای بیماران سرطانی در نظر گرفته شود تا لوازم بهداشتی این بیماران از مابقی اعضای خانواده مجزا باشد، گفت: باید این گروه از بیماران از رفت و آمدهای غیر ضروری با سایر افراد خانواده که تردد در بیرون از منزل دارند، خودداری کنند. همچنین از رفت و آمد افراد مبتلا به هر گونه علائم سرماخوردگی خفیف به محل زندگی آنها جلوگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: مراکز درمانی برای ارائه خدمات و دارو به این بیماران فعال هستند و بیمارانی که دچار علائم تب، بدن درد یا سردرد هستند می توانند با مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی از پزشکان و همکاران فعال در این مراکز درمانی صبح تا ظهر خدمات دریافت کنند.

کد خبر 418222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.