روزشمار سرنوشت نفت؛ بازار طلای سیاه با چه قیمتی بازگشایی می‌شود؟!

طلای سیاه که این روزها تحت تاثیر عوامل مختلف از جمله کرونا و جدال نفتی روسیه و عربستان، کاهش قیمتی تاریخی را تجربه کرده است، در هفته گذشته موفق شد بخشی از کاهش خود را جبران کند و در کانال ۳۰ دلاری تثبیت شود. با این وجود قیمت بازگشایی بازار آن به تصمیم مکزیک و همراهی آمریکا با اوپک بستگی دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نفت که بی شک یکی از مهمترین مواد اولیه سوخت جهانی است و همبستگی زیادی با میزان رشد اقتصادی جهان دارد، این روزها تحت تاثیر شیوع گسترده کرونا در جهان بازر آن با رکود چشمگیری مواجه شده است.

در هفته گذشته، بازار جهانی نفت تحت تاثیر سه عامل مهم نوسان‌های قابل توجهی را تجربه کرد. این سه عامل به طور کلی، "نگرانی جهانی از تبعات شیوع کووید ۱۹ و کاهش چشمگیر رشد اقتصاد جهانی"، "دعوای نفتی روسیه و عربستان" و " اقدامات ایالات متحده" بود که نوسانات بسیاری را در بازارهای جهانی رقم زد.

در اولین روز معاملاتی نفت و انرژی در هفته گذشته (۱۸ تا ۲۲ فروردین مصادف با ششم تا ۱۰ آوریل) قیمت نفت برنت که یکی از قیمت‌های مرجع در حوزه نفت و انرژی محسوب می‌شود با حدود چهار دلار افزایش نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته پیش از آن و با قیمت ۳۳ دلار به ازای هر بشکه بازگشایی شد. در ادامه قیمت طلای سیاه به حوالی ۳۵ دلار نیز رسید اما از فتح قله ۳۵ دلاری که یکی از مهمترین قله‌های قیمتی نفت پس از شیوع کرونا و جدال نفتی میان دو ابر قدرت نفتی جهان یعنی روسیه و عربستان سعودی بود، بازماند. مایکل مک کارتی تحلیلگر موسسه "سی ام سی مارکتس" در این باره گفت: « روشن است که شیوع ویروس کرونا و اقدامات کشورها برای مقابله با این بیماری، عامل اصلی نوسانات موجود در بازارهاست.»

همچنین دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا گفت: اگر لازم باشد برای حمایت از صنعت نفت کشور به ویژه نفت شیل که یکی از مهمترین تولیدات این کشور بشمار می‌رود و به دلیل شیوع ویروس کرونا در معرض ورشکستگی قرار دارد، بر واردات نفت از خارج تعرفه اعمال خواهد کرد؛ قیمت نفت آمریکا در این روز تقریبا هشت درصد کاهش داشت که تقریبا در چند سال اخیر بی‌سابقه بوده است. علاوه بر این انتقال جلسه مذاکره میان دو کشور روسیه و عربستان سعودی نیز به پنج شنبه موکول شد که همین خبر قیمت نفت را هرچند اندک اما کاهشی کرد.

در دومین روز معاملاتی این هفته، قیمت هر بشکه نفت برنت با ۷۳ سنت معادل ۲.۲ درصد رشد به ۳۳ دلار و ۷۸ سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا هم در این روز با ۹۷ سنت معادل ۳.۷ درصد رشد به ۲۷ دلار و پنج سنت رسید. لازم ذکر است سایه تهدید ناشی از بروز یک رکود جهانی عظیم همچنان بر سر بازار نفت احساس می شود، زیرا کرونا بخش اعظم فعالیت های اقتصادی را تعطیل و افت شدید تقاضا را به دنبال داشته است. به طوری که تحلیلگران موسسه "کپیتال اکونومیکس" در این خصوص نوشتند: «به رغم احتمال کاهش قابل توجه تولید از سوی عربستان، قیمت نفت در طول هفته های اخیر و به دلیل کاهش قابل توجه تقاضا همچنان پایین باقی مانده است... ما انتظار داریم تا زمان ترمیم فعالیت های اقتصادی قیمت نفت در حدود ارقام فعلی باقی بماند.»

بازار نفت در انتظار تصمیم مکزیک!

سومین روز هفته و تنها یک روز مانده به نشست عربستان و روسیه و همچنین نشست طولانی مدت اوپک، امیدواری نسبت به نتایج احتمالی، باعث شد تا قیمت نفت روز چهارشنبه شاهد افزایش باشد و نفت خام آمریکا بیش از یک درصد جهش کند.

کیم کوانگ رائه، تحلیلگر بازارهای مواد خام در موسسه سامسونگ فیوچرز سئول در این باره گفت: «اینکه آیا آمریکا به تلاش ها برای کاهش تولید خواهد پیوست یا نه به دقت رصد می شود و هم اکنون بازار نفت کاملا روی نشست اوپک متمرکز شده است... با توجه به رویکرد صبر و انتظار حاکم بر بازار، قیمت ها وضعیتی شکننده پیدا کرده است.»

اما روز پنجشنبه که یکی از روزهای مهم در صنعت نفت بشمار می‌رود، پیش از برگزاری ویدئو کنفرانس جلسه اوپک، لاچلان ساهو، رئیس بخش تحقیقات کالایی نشنال بانک استرالیا گفت: «من فکر می کنم توافقی صورت خواهد گرفت و در کوتاه مدت قیمت‌ها را افزایش خواهد داد. اما بعدا توجه همه معطوف عوامل بنیادین بازار خواهد شد که وضعیت چندان مطلوبی ندارند.»

با شروع جلسه تمامی توجهات به سمت نتیجه آن معطوف شد. در این نشست که بیش از ۱۰ ساعت به طول انجامید در نهایت اعضا با کاهش ۱۰ میلیون بشکه‌ای نفت در روز موافقت کردند. در این میان نگرانی‌ مکزیک از کاهش تولید باعث شد نتیجه قطعی این جلسه بر تصمیم مکزیک مبتنی باشد. در همین خصوص دونالد ترامپ با انتشار پیامی برای سران مکزیک از حمایت‌های ایالات متحده از این کشور خبر داد تا تصمیم‌گیری برای این تولیدکننده نفتی آسان‌تر شود. با این حال مکزیک هنوز تصمیم نهایی خود را اعلام نکرده است.

همین امر باعث شد تا به دنبال بی نتیجه ماندن مذاکرات اوپک پلاس برای کاهش تولید و تردیدها در مورد کافی بودن تلاش های این گروه برای برطرف کردن شکاف موجود بین عرضه و تقاضا در بازار نفت، قیمت طلای سیاه روز جمعه و در آخرین روز معاملاتی این هفته خود باز هم کاهشی شود. اگرچه این کاهش مانند سابق نبود اما قیمت نفت را به سطح حمایتی ۳۲ دلار کاهش داد و سرنوشت ادامه روند قیمتی این ماده معدنی در انتظار اعلام نظر مکزیک و رخدادهای پیش رو به روز دوشنبه موکول شد.

کد خبر 418203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.