۲۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲
چالش‌های سوئیس با کرونا

سوئیس از جمله کشورهای اروپایی است که بیشترین لطمه را از شیوع ویروس کرونا متحمل شده است؛ آمار نشان داده است که تا سوم آوریل بیش از ۱۹ هزار نفر از ساکنان آن به ویروس کووید-۱۹ آلوده شده‌اند که از این تعداد ۵۷۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در پی شیوع ویروس کرونا در کشور سوئیس دولت وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد و پس از آن مقامات رسمی در ایالات مختلف کشور اقداماتی جدی نظیر ممنوعیت برگزاری رویداداها را در پیش گرفتند. رئیس جمهور سوئیس نیز دستور تعطیلی تمام کافه‌ها، رستوران‌ها، مراکز ورزشی و مکان‌های فرهنگی در شهرهای کشور را صادر کرد و افرادی که این قانون را نقض کنند را مشمول مجازات جدی دانست. تنها فروشگاه‌های مواد غذایی، نانواها، داروخانه‌ها، بانک‌ها و اداره‌های پست مجاز به فعالیت  هستند و در صورت باز بودن سایر مراکز تجاری دولت به طور جدی با صاحبان آن‌ها برخورد خواهد کرد. روزانه از بیش از شش هزار نفر از مردم سوئیس آزمایش تشخیص کرونا گرفته می‌شود که البته دولت در تلاش است ظرفیت نمونه‌گیری را در آزمایشگاه‌های سراسر کشور افزایش دهد. در ادامه مهم‌ترین اقدامات دولت سوئیس در مقابله با شیوع ویروس کرونا آورده می‌شود:

اعمال اقدامات قرنطینه‌ای در سوئیس

مقامات رسمی سوئیس از مردم، به خصوص افراد آسیب‌پذیر و بالای ۶۵ سال خواسته است در خانه‌هایشان بمانند این در حالی است که در بعضی از ایالت‌های کشور، خروج افراد بالای ۶۵ سال از منزل پیگردهایی قانونی خواهد داشت، مگر اینکه فرد برای مراجعه به پزشک یا قدم زدن کوتاه، آن هم بدون حضور شخص دیگر، از خانه بیرون آمده باشد. از طرفی، دولت سوئیس گردهمایی‌هایی بیش از پنج نفر را ممنوع کرده است و با متخلفین با قاطعیت برخورد خواهد کرد. شیوع ویروس کرونا باعث تعطیلی تمام مدارس و دانشگاه‌های سراسر کشور سوئیس شده است و دانش‌آموزان در بسیاری از شهرهای کشور از طریق شبکه‌های مجازی با معلمان و مدرسان خود در ارتباطند و دوره‌های اموزشی خود را طی می ‌کنند.

کمک‌های مالی دولت برای جبران خسارت‌های مالی مردم ناشی از شیوع ویروس کرونا

 اگرچه شیوع کووید-۱۹ باعث بیکار شدن بسیاری از مردم در سراسر جهان شده است چرا که در بسیاری از کشورها، بنگاه‌های اقتصادی و کارخانه‌ها، چه به صورت داوطلبانه یا به اجبار دولت، تعطیل شده است. کشور سوئیس هم از آسیب‌های اقتصادی ناشی از شیوع کووید-۱۹ در امان نمانده است اما رئیس جمهور کشور دستور داده است حقوق کامل تمام کارکنان و کارگران تا پایان ماه مارس به حساب آن‌ها واریز شود که البته ممکن است پرداخت حقوق افراد، هر چند با تاخیر، تا مهار کامل ویروس کرونا تداوم پیدا کند. علاوه بر این، دولت بسته‌های حمایتی برای صاحبان مشاغل و کارخانه‌داران اختصاص داده است تا بخشی از خسارات این مراکز تجاری در اثر تعطیلی جبران شود.

کنترل مرزها و اعمال محدودیت‌هایی برای تردد

دولت، در بیست و پنجم مارس، قوانین جدیدی برای تردد در منطقه شنگن وضع کرد. حوزه شنگن یا منطقه شنگن به ۲۶ کشور اروپایی گفته می‌شود که در آن‌ها قانون کنترل گذرنامه در بدو ورود برای ساکنان این منطقه حذف شده است.  پس از شیوع ویروس کرونا قانون حذف کنترل گذرنامه در سوئیس تغییر کرد؛ تنها به شهروندان و ساکنان سوئیسی و افرادی که در سوئیس مشغول کار هستند و کسانی که از طریق خودرو تردد می‌کنند اجازه ورود به کشور داده می‌شود. سایر مسافران، حتی همراهان شهروندان سوئیسی حق ورود به کشور را ندارند و باید به وطن خود بازگردند. مقامات رسمی در بعضی از ایالت‌های داخلی کشور حتی به کنترل مرزهای خارجی بسنده نکرده‌اند و تمام ورودی‌های شهرهای خود را با راه‌بندهایی مسدود کرده‌اند تا افراد از سایر نقاط کشور نتوانند به شهرهای آن‌ها وارد شوند.

وضعیت سیستم سلامت در سوئیس

اگرچه سوئیس از سیستم بهداشتی کارآمدی برخوردار است اما فشارهای شیوع ویروس کرونا بر مراکز درمانی آن در حال افزایش است. به طور کلی تعداد ۸۲ واحد مراقبتی در سراسر کشور وجود دارد که این مراکزدر مجموع دارای ۹۵۰ هزار تختخواب است. از این تعداد، ۸۵۰ تخت بیمارستانی مجهز به دستگاه تنفس است که البته دولت در تلاش است تعداد هزار تخت مجهز به امکانات کامل را به آن‌ها اضافه کند. در حال حاضر ظرفیت خدماتی بیمارستان‌های سوئیس تکمیل نیست و به همین خاطر چند بیمارستان با هم توافق کرده‌اند بیماران مبتلا به ویروس کرونا را از کشور فرانسه پذیرش و بستری کنند. بیمارستان ارتش سوئیس نیز تعداد زیادی آمبولانس و بیش از ۸۰۰ نفر پرسنل درمانی را به ایالت‌های سراسر کشور اعزام کرده است و قول داده است تجهیزات بیشتری را در اختیار مراکز درمانی سوئیس قرار دهد.

کد خبر 418187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.