مزد بی‌ کفاف‌ کارگران

آخرین وضعیت شیوع بیماری کرونا در کشور و حداقل دستمزد کارگران در سال ۹۹ از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه۲۳ فروردین‌ماه_ است

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «خطر شنبه شلوغ!» به بررسی آخرین وضعیت شیوع بیماری کرونا در کشور پرداخت و نوشت: از امروز (۲۳ فروردین) گام دوم طرح فاصله‌گذاری اجتماعی یا همان طرح فاصله گذاری هوشمند در شهرستان‌ها و از ۳۰ فروردین در تهران اجرایی خواهد شد. به گفته مسئولان از امروز دو سوم کارکنان دستگاه‌های اجرایی تهران از ساعت هفت تا ۱۴ و در شهرستان‌ها از ساعت هفت تا ۱۳ سرکارشان حاضر خواهند شد و یک سوم کارکنان به‌صورت دورکاری به فعالیت‌شان ادامه خواهند داد. از سوی دیگر محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره شروط و الزامات آغاز به کار صنوف و صنایع کم خطر در استان‌ها از (۲۳ فروردین) و در تهران از ۳۰ فروردین‌ماه گفت: «کلیه مالکان، مدیران و متصدیان واحدهای صنفی و صنعتی و نه کسانی که در این واحدها شاغل هستند، باید به سایت وزارت بهداشت با مراجعه به آدرس salamat.gov.ir ثبت‌نام کنند. وی در پاسخ به ضمانت اجرایی گام دوم فاصله گذاری اجتماعی اعلام کرد: «در بحث ضمانت نمی‌خواهیم با زبان زور صحبت کنیم اما مصوبه در این باره می‌گوید که اگر کسی در سامانه مربوطه ثبت‌نام کرد، از کارش ممانعت شده و واحد مربوطه پلمب و تعطیل شود. در اجرای این برنامه علاوه بر بازرسان وزارت بهداشت، نیروی انتظامی و اماکن را هم در کنار خود داریم. همچنین کلیه بازرسان اتاق اصناف و دفاتر خدمات سلامت و بخش دولتی حضور خواهند داشت و امیدواریم که در این زمینه شاهد تخلفی نباشیم تا منجر به تعطیلی و پلمب جایی هم نشود.» در این شرایط بسیاری از مردم نگران ازدحام و شلوغی در خیابان‌ها و وسایل حمل‌ونقل عمومی در شنبه شلوغ هستند و معتقدند که نادیده گرفتن فاصله گذاری هوشمند موجب افزایش تعداد مبتلایان و اوج‌گیری دوباره شیوع کرونا در کشور خواهد شد.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «فاصله‌ گذاری میان مردم! » به بررسی طرح ترافیک در تهران دارد , پیش‌فروش صندلی‌ اتوبوس‌ها  پرداخت و نوشت:در حالی مرحله بعدی طرح فاصله‌گذاری اجتماعی از روز شنبه در کشور آغاز می‌شود که تهران و سایر کلانشهرهای ایران به دنبال بازگشایی برخی از کسب و کارها شاهد ترافیک خیابان‌ها و ازدحام جمعیت در متروها و اتوبوس‌ها بوده‌اند و این اتفاق عملا مفهوم «فاصله‌ گذاری» اجتماعی را زیر سوال برده است. حالا اما با اجرای مرحله بعدی این طرح و گسیل کردن تعدادی بیشتری از مردم به خیابان‌ها برای از سرگیری کسب‌وکارشان مدیران شهری برای حل معضل نقض فاصله‌گذاری اجتماعی دست به اقداماتی زده‌اند. از یک سو طرح ترافیک را در روزهای بارانی به شهر بازگردانده‌ اند تا عملا بخشی از مردم را از تردد با خودروهای شخصی منع ‌کنند. از سوی دیگر با نشانه‌گذاری محل استقرار و ایستادن مسافران در اتوبوس به عرض و طول صف‌های انتظار در ایستگاه‌ها در صورت رعایت آن توسط مسافران بیفزاید. از سوی دیگر طرح حاشیه‌ساز «رزرو بلیت اتوبوس‌های درون شهری» که پیشتر آن را «DRT» نامیده‌ بودند، به اجرا درآورده‌اند تا در این شرایط سخت اقتصادی فاصله‌گذاری اجتماعی با جیب مردم محقق شود.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مزد بی‌کفاف‌کارگران» به بررسی حداقل حقوق کارگران در سال ۹۹ پرداخت و نوشت: چهارشنبه عصر روز بیستم فروردین ماه، پس از هفته‌ها تعلل و ساعت‌ها کشمکش‌های بی‌نتیجه، جلسه مزدی شورای عالی کار با حضور نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت تشکیل شد، اما بدون حضور نمایندگان کارگران پایان یافت و صورتجلسه امضا شد. تعیین مزد سالانه، یکی از نقاط روشنی است که شاید پیش از این قرار بود همگام با تورم افسار گسیخته، دستمزد کارگری را به حداقل‌های زندگی نزدیک کند، از این رو، روز تعیین افزایش دستمزد، روز سرنوشت‌سازی برای کارگران است. امسال اما این روز سرنوشت‌ساز با اقناع نمایندگان کارگری همراه نبود و در غیاب نمایندگان کارگران و بدون توجیه‌شدن و کسب رضایت از آنها، صورتجلسه امضا و حداقل دستمزد کارگران برای سال ۹۹ اعلام شد. این رقم به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شورای عالی کار حداقل دستمزد کارگران در سال ۹۹ را با ۲۱ درصد افزایش نسبت به سال قبل، به غیر از سایر مزایای مستمر، یک میلیون و ۸۳۵ هزار و ۴۲۶ تومان اعلام شده است. این افزایش در حالی رسانه‌ای شد که حتی وزیر کار نیز معترف است اگر سال گذشته حقوق کارگری می‌توانست حداقل سبد معیشت یک خانوار ۳.۳ نفری را ۵۵.۲ درصد پوشش بدهد، حالا این رقم به ۵۵.۶ درصد رسیده است. این افزایش ۰.۴ درصدی در حالی از سوی وزیر کار «روندی مثبت» اعلام می‌شود که عملا طبق همین آمار رسمی خانواده‌های کارگری ماهانه تنها می‌توانند کمتر از «حداقل» نیازهای خود را رفع کنند. این نکته‌ای است که مورد اعتراض نمایندگان کارگری در جلسه شورای عالی کار قرار گرفته است.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تکرار رکود بزرگ در جهان» نوشت: اندک اندک ابعاد اقتصادی کرونا در کنار ابعاد انسانی آن وضوح بیشتری می‌یابد. تمام موسسات بین‌المللی و نشریات معتبر از کرونا می‌گویند. «سازمان تجارت جهانی» در تازه‌ترین ارزیابی‌ خود گزارش داده است، تجارت کالایی جهان با سقوطی عمیق‌تر نسبت به بحران مالی ۲۰۰۸، ممکن است تا ۳۲ درصد کاهش یابد. برخی تحلیلگران از ترکیدن مجدد حباب مسکن در آمریکا بعد از ۲۰۰۸ خبر می‌دهند. در سرمقاله اکونومیست آمده است، شوکی که این روزها جهان تجارت را درمی‌نوردد، هولناک است. با قرنطینه شدن کشورهایی که نیمی از تولید ناخالص داخلی جهان را به خود اختصاص می‌دهند، فروپاشی فعالیت‌های بازرگانی بسیار مهلک‌تر از نوبت‌های پیشین خواهد بود. دست آخر سخنان رئیس صندوق بین‌المللی پول سطح هشدارها را به بالاترین حد رساند. کریستالینا جورجیوا، رکود فعلی را بزرگ‌تر از رکود اقتصادی دهه ۱۹۳۰ میلادی معرفی کرد. به گفته او، صندوق برای مقابله با ابعاد این ویروس برنامه‌ای در چهار مرحله طراحی کرده است که بیشتر بر حمایت از اقشار ضعیف و کشورهای با درآمد پایین تاکید دارد و در کنار آثار رکودی کرونا حداقل دو تغییر در کسب‌وکارها را هم رقم خواهد زد. اکونومیست می‌گوید: پس از کرونا استفاده از فناوری‌های نوین در تجارت افزایش و زنجیره عرضه جهانی به نفع تولید بومی بازطراحی می‌شود.

کد خبر 418186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.