داروی فاویپیراویر چقدر در درمان کرونا موثر است؟

داروی ضد ویروسی فاویپیراویر که به نظر می‌رسد برای درمان بیماری کرونا موثر باشد، به تازگی در ترکیه و ژاپن آزمایش شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، به دلیل گسترش شیوع ویروس کووید-۱۹، شرکت‌های داروسازی جهان به دنبال تولید دارویی برای درمان بیماران مبتلا به این بیماری هستند. یکی از داروهایی که ده‌ها سال قبل برای درمان آنفلوآنزا تولید شد "آویگان" نام دارد، این دارو توسط یکی از شرکت‌های زیر مجموعه فوجی فیلم به نام " Toyama Chemical" تولید شد. در حال حاضر محققان در حال بررسی و آزمایش آن برای درمان بیماری کرونا هستند. یکی از مقامات وزارت علم و فناوری چین به نام "ژان زینمین" در تاریخ ۱۷ مارس اعلام کرد داروی فاویپیراویر( نسخه عمومی آویگان)، برای درمان بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های ووهان و شن‌ژن موثر واقع شده است.

ژان اعلام کرد آزمایش کووید-۱۹ افرادی که در بیمارستان‌های ووهان و شن‌ژن از داروی فاویپیراویر استفاده کردند، پس از میانگین چهار روز منفی شد و این افراد بهبود یافتند. بر اساس نتایج بررسی دیگری در ووهان، بیمارانی که داروی فاویپیراویر را مصرف کردند، دو روز زودتر از دیگر بیماران بهبود پیدا کردند؛ البته این نتایج هنوز مورد تایید قرار نگرفته‌ است. به نظر می‌رسد داروی فاویپیراویر از تکثیر ژن‌های ویروسی در سلول‌های آلوده جلوگیری می‌کند؛ به همین دلیل توانایی گسترش ویروس را از سلولی به سلول دیگر کاهش می‌دهد.

در اواخر سال ۲۰۱۴، داروی فاویپیراویر به عنوان درمان اورژانسی بیماری ابولا در غرب آفریقا تولید شد و پزشکان بدون مرز با حمایت سازمان جهانی بهداشت آن را در اختیار مبتلایان به این بیماری قرار دادند؛ البته این دارو عوارض شدیدی برای زنان باردار داشت و آن‌ها مجاز به استفاده از آن نبودند. به گفته محققان مصرف این دارو میزان مرگ و میر افراد مبتلا را به مقدار قابل توجهی کاهش داد. دولت ژاپن امیدوار است فاویپیراویر تاثیر مشابهی بر بیماری کووید-۱۹ داشته باشد. با اینکه ژاپن هنوز در حال بررسی نتایج آزمایش‌های پزشکی مربوط به این دارو است، کشورهایی مانند اندونزی در حال امتحان کردن آن برای افراد مبتلا به کووید-۱۹  هستند.

به گفته  پ‍‍ژوهشگران فاویپیراویر تنها داروی مورد آزمایش برای درمان کرونا نیست، بلکه داروهای دیگر مانند "کالترا" که برای درمان ایدز به کار می‌رود، نیز در حال بررسی است. علاوه بر این، شرکت بیوفناوری Gilead، داروی ضدویروسی دیگری به نام "رمدسیویر" عرضه کرده است که نتایج بررسی آن در اواخر ماه آوریل منتشر خواهد شد. داروی "کوزارا" که برای درمان بیماری نقرس و روماتیسم به کار می‌رود نیز در کشورهای ایتالیا، اسپانیا، آلمان و فرانسه مورد آزمایش قرار گرفته است. نتایج بررسی‌های جدید نشان می‌دهد که استفاده از این دارو، واکنش شدید سیستم ایمنی بدن را کاهش می‌دهد.

کد خبر 418159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.