اثر شگفت انگیز انجیر در کنترل وزن و درمان کم خونی

تاثیر مصرف لبنیات در پیشگیری از کرونا، ویتامین‌ها و ارزش تغذیه‌ای کشمش، کاهش وزن در روزهای کرونایی، اثر شگفت انگیز انجیر در کنترل وزن و درمان کم خونی و جلوگیری از آلوده‌شدن غذا به کرونا را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی، درباره کاهش وزن با توجه به بروز ویروس کرونا، گفت: کاهش وزن و رژیم غذایی بستگی به وزن افراد دارد؛ اگر BMI بالای ۳۰ باشد باید با برنامه ریزی صحیح هفته‌ای نیم کیلو نه بیشتر فقط موارد کالری زا مانند مصرف موادغذایی با کالری زیاد را کم یا فعالیت بدنی را در منزل بیشتر کرد.

خدیجه رحمانی، افزود: اگر BMI پایین ۳۰ باشد در این شرایط به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود تا افراد وزن خود را کاهش دهند، اما اگر بالای ۳۰ بود حتما با دستور پزشک، متخصصان و مشاوران تغذیه و رژیم درمانی به صورت آنلاین نه خودسرانه کاهش وزن توصیه می‌شود.

وی تصریح کرد: بحث سیستم ایمنی بدن کاملا مهم است و افرادی که بسیار چاق هستند از نظر ریز مغذی‌ها بدن شان تهی است و عبارتی به اسم «سیری شکمی و گرسنگی سلولی» وجود دارد که نشان می‌دهد سلول‌های این افراد گرسنه است؛ بنابراین اگر رژیم‌های خودسرانه گرفته شود قطعا سیستم ایمنی بدتر و ضعیف‌تر خواهد شد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی، ادامه داد: الگوی رژیم غذایی سالم در کنار فعالیت بدنی مناسب توسط پزشکان تغذیه و رژیم درمانی باعث می‌شود تا ریزمغذی‌های بدن تامین شود و وزن افراد به طرز و روش درستی، منظم و مداوم کاهش یابد.

وی درباره مصرف مواد غذایی مغذی با توجه به روزهای کرونایی، گفت: ترکیبات سیستم ایمنی بدن شامل تمامی مواد مغذی می‌شود که اساس ترکیبات آن پروتئین‌ها هستند؛ بنابراین پروتئین باید از شیر و لبنیات کم چرب، گوشت، حبوبات و تخم مرغ به بدن برسد.

وی تاکید کرد: افراد در کنار پروتئین‌ها حتما سایر ریزمغذی ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی را مصرف کنند؛ چرا که در ساخت ترکیبات، ساختمان و عملکرد بدن این مواد به شدت نقش مهم و مفیدی دارند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اظهار کرد: عمده‌ترین و بهترین موادی که می‌توانند ویتامین‌های بدن را تامین کنند مصرف میوه جات و سبزیجات تازه است و از آنجایی که میوه جات دارای قند هستند باید در خوردن آن‌ها محدودیت ایجاد شود، اما با مصرف سبزیجات محدودیت خاصی روبه رو نیستیم.

رحمانی تصریح کرد: افراد باید حداقل پنج واحد باید از گروه سبزیجات و میوه جات را در طول روز مصرف کنند تا باعث پیشگیری از تضعیف سیستم ایمنی بدن شوند، که در اینصورت سه واحد سبزی و دو واحد میوه توصیه می‌شود.

 ویتامین‌ها و ارزش تغذیه‌ای کشمش

کشمش منبع بسیارخوبی از انرژی، فیبر، پروتئین و کربوهیدرات‌ است هرچند اما هنوز هم دارای شاخص گلیسمی کم هستند. ۴۳ گرم کشمش حاوی حدود ۱۲۹ کالری است. کشمش منبع سرشار از فیبر است  و به جذب مایعات طبیعی موجود در بدن کمک می‌کند. این نوع فیبر، فیبر نامحلول به حساب می‌آید چرا که در حجم زیادی از آب قرار دارد و موجب آسانی حرکت مواد غذایی در روده می شود، اگر به طور منظم آن را استفاده کنید، می‌تواند به درمان یبوست هم کمک کند. یک مطالعه تایید کرده است که  مصرف دو وعده کشمش در روز، می تواند عملکرد روده بزرگ را بهبود بخشد و خطر مبتلا شدن به سرطان روده بزرگ را کم کند.

فیبر موجود در کشمش موجب می‌شود تا مواد مضر و سموم از دستگاه گوارش دفع شود و از ایجاد بیماری‌های روده، رشد باکتری‌ها و ناراحتی‌های ناشی از نفخ شکم محافظت کند. کشمش سرشار از پتاسیم و منیزیم است که یک درمان طبیعی برای اسیدیته هستند، این مواد معدنی دو عنصر رایج از آنتی اسیدها هستند، چراکه آن‌ها در مقیاس PH پایه به حساب می‌آید. دو نوع اسیدوز با تعدادی از علل وجود دارد و بسیاری از بیماری‌های سیستم تنفسی، جوش، بیماری‌های پوستی، آسیب به اندام‌های داخلی، نقرس و کلیه را درمان می‌کند.

کشمش دارای مقدار قابل توجهی آهن است که به طور مستقیم در درمان کم خونی اثر بخش است. همینطور حاوی بسیاری از ویتامین B پیچیده است که برای تشکیل خون جدید ضروری هستند، محتوای مس زیاد در تولید گلبول‌های قرمز کمک می‌کند.

کشمش‌ها سرشار از کلسیم هستند و به تقویت مینای دندان برای ترمیم دوباره کمک می‌کند. علاوه بر این کالری موجود در این میوه‌ خشک می‌تواند موجب پیشگیری از رشد میکروب‌های دهانی و تقویت دندان‌ها شود. اسید اولئانولیک، یکی از مواد شیمیایی موجود در کشمش است که نقش مهمی در محافظت از دندان‌ها در برابر فرسایش ایجاد حفره‌ها و شکنندگی دارد. کشمش دارای مقدار قابل توجهی آهن است که به طور مستقیم در درمان کم خونی اثر بخش است. همینطور حاوی بسیاری از ویتامین B پیچیده است که برای تشکیل خون جدید ضروری هستند، محتوای مس زیاد در تولید گلبول‌های قرمز کمک می‌کند.

کشمش‌ها سرشار از کلسیم هستند و به تقویت مینای دندان برای ترمیم دوباره کمک می‌کند. علاوه بر این کالری موجود در این میوه‌ خشک می‌تواند موجب پیشگیری از رشد میکروب‌های دهانی و تقویت دندان‌ها شود. آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین C موجود در کشمش موجب جوان سازی پوست و از بین رفتن چین و چروک می‌شود.

جلوگیری از آلوده‌شدن غذا به کرونا

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور، گفت: هر چقدر میزان چربی و پروتئین در یک ماده غذایی بیشتر باشد، با توجه به اثر حفاظتی این مواد از ویروس، دمای بالاتری برای از بین بردن ویروس در زمان سالم‌سازی حرارتی لازم است.

سید هدایت حسینی، اظهار کرد: بر اساس آخرین منابع معتبر علمی، ویروس کرونا در صورت اعمال دما و زمان کافی هنگام پخت مواد غذایی به‌طور کامل از بین می‌رود.

وی ادامه داد: ویروس کرونا در دمای ۵۶ درجه سانتیگراد طی مدت ۳۰ دقیقه از بین می‌رود و برای نابودی این ویروس در دمای ۷۰ درجه سانتیگراد حداقل ۵ دقیقه زمان لازم است.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور، تاکید کرد: هر چقدر میزان چربی و پروتئین در یک ماده غذایی بیشتر باشد، با توجه به اثر حفاظتی این مواد از ویروس، دمای بالاتری برای از بین بردن ویروس در زمان سالم‌سازی حرارتی لازم است بنابراین توصیه می‌شود در زمان پخت مواد غذایی حتما از دمای بالاتر از ۷۰ درجه سانتیگراد و حداقل ۵ دقیقه زمان برای حرارت استفاده شود.

تاثیر مصرف لبنیات در پیشگیری از کرونا

یکی از عوامل تأثیرگذار در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها، سبک و الگوی تغذیه درست است. در این میان مصرف انواع ویتامین‌ها و غذاهای مفید می تواند توان افراد را درمقابل ویروس کرونا مقاوم کند. البته به گفته متخصصان غذایی، تغذیه باید متعادل، متناسب و متنوع باشد یعنی از همه گروه‌های غذایی به میزان کافی و متنوع، طبق هرم غذایی استفاده شود تا بدن افراد دچار کمبود برخی از ریزمغذی‌ها نشود. اما در این روزهایی که همه نگران از شیوع بیماری کرونا هستند، در برخی شبکه های اجتماعی معاند مشاهده می شود که هرازگاهی در خصوص مصرف مواد غذایی اخباری کذب را از زبان مسوولان منتشر می کنند. خبری نادرست مبنی بر حذف مواد غذایی همچون لبنیات که از طرف کارشناسان تغذیه تکذیب شد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، در مورد نقش مواد غذایی در ابتلا به کرونا، گفت: حذف غذاهای سرد از قبیل شیر و ماست از رژیم غذایی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا که اخیراً شایعه شده است علمی نیست و هر فرد باید در روز دو تا سه سهم از لبنیات مصرف کند.

مهتاب شاهماری، تصریح کرد: تاکنون ماده غذایی خاصی که خاصیت پیشگیری یا درمان داشته باشد ثابت نشده است و مصرف همه گروه‌های غذایی برای پیشگیری و یا در موارد ابتلا توصیه می‌شود و به حذف یکی از گروه‌های غذایی تأکید نشده است. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

اثر شگفت انگیز انجیر در کنترل وزن و درمان کم خونی

انجیر خشک در مقایسه با سایر میوه های سرشار از ویتامین های C و E، حاوی آنتی اکسیدان های باکیفیتی موسوم به فنول ها است. برخی از مهمترین خواص انجیر در ادامه ذکر شده اند.

کنترل وزن: انجیر منبع غنی فیبر بوده و به کنترل وزن کمک می کند. فیبر بسیار در رژیم غذایی روزانه ما ضروری است و به خاطر کاهش ریسک ابتلا به سرطان و دیابت نوع۲ معروف است. فیبر به احساس سیری بیشتر و طولانی تر کمک کرده و از اینرو منجر به کنترل وزن می شود. میزان بالا فیبر به سلامت گوارش کمک کرده و از یبوست پیشگیری می کند. فیبر موجب تنظیم حرکات روده شده و در صورت مصرف منظم، روند هضم غذا را تسهیل می کند.

پیشگیری از فشارخون بالا: انجیر بهترین گزینه برای کنترل فشارخون است چراکه از اختلال در تعادل سدیم-پتاسیم پیشگیری می کند. اختلال در تعادل سدیم-پتاسیم موجب افزایش میزان نمک در بدن شده و فشارخون را بالا می برد.

حفظ قندخون: میزان بالا پتاسیم انجیر به کنترل میزان جذب قند بعد از صرف غذا کمک می کند و در نتیجه قندخون را کنترل می کند. رژیم غذایی با میزان بالا پتاسیم برای افراد دیابتی توصیه می شود.

تقویت سلامت قلب: انجیر موجب کاهش میزان تری گلیسیریدها، ذرات چربی که منجر به مشکلات قلبی می شوند، در بدن می شود. خواص بالا آنتی اکسیدانی آن همراه با فایده آن در کاهش فشارخون موجب رهایی از رادیکال های آزادی می شود که در بلندمدت موجب انسداد عروق خونی می شوند.

افزایش سلامت باروری: انجیر مملو از زینک (روی) و منگنز است از اینرو به افزایش قوه باروری کمک می کند.

درمان کم خونی: انجیر خشک سرشار از آهن است که به انتقال هموگلوبین به سراسر بدن کمک می کند. مصرف روزانه انجیر می تواند نیاز روزانه آهن بدن را تامین کند.

حفظ سلامت استخوان ها: انجیر منبع خوب کلسیم بوده و موجب افزایش استحکام و تراکم استخوان ها می شود. مصرف روزانه انجیر و شیر در روز میزان کلسیم بدن را تامین می کند.

کد خبر 418137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.