۷ تیر ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۰
چشمان همیشه بیدار شهر

ایمنی حمل و نقل از مولفه‌های مهم در سنجش کیفیت خدمات شهری در کشورهای جهان است؛ لذا مدیران و کارشناسان شهری می‌کوشند با اتخاذ راهکارهایی از جمله حذف نقاط حادثه‌خیز، زمینه بروز تصادفات رانندگی را کاسته و ضریب ایمنی جابجایی بار و مسافر را افزایش دهند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه مهندسی ترافیک و برنامه ریزی حوزه حمل و نقل شهری از مهم‌ترین مبانی مدیریت شهری است. وقوع تصادفات در شبکه حمل و نقل درون شهری فرایند خدمات رسانی را کُند، جابجایی بار و مسافر را مختل کرده و بر عملکرد و کارایی سایر بخش‌های خدمات شهری اثر منفی می‌گذارد.

برای نیل به مقصود تامین ایمنی حمل و نقل درون شهری شاخصه‌های زیادی دخالت دارد که تغییر و اصلاح بسیاری از آن‌ها در حیطه اختیارات مدیریت شهری نیست و مستلزم اتخاذ تدابیر همسو در مدیریت کلان کشور است، اما شناسایی نقاط حادثه‌خیز و رفع آن‌ها جزو مهم‌ترین وظایف مدیران شهری است که انجام آن در کنار اجرای طرح‌هایی مانند پایش تصویری و آموزش شهروندی زمینه کاهش تخلفات و تصادفات شهری را فراهم می‌کند.

علی فضلی، راننده ۴۲ ساله تاکسی که ۱۲ سال است در ناوگان تاکسیرانی شهر سمنان فعالیت می‌کند می‌گوید: در بعضی خیابان‌های شهر نقاطی وجود دارد که اگر رانندگان با وضعیت آن‌ها آشنا نباشند به احتمال زیاد تصادف می‌کنند؛ تعداد حوادث هم در این نقاط زیاد است و باید اصلاح شود.

او می‌گوید: در برخی ساعات شب حتی رانندگان سمنانی که با شهر آشنایی کامل دارند نیز در این نقاط تصادف می‌کنند.

داوود رجبی دیگر راننده تاکسی شهر سمنان با انتقاد از وجود نقاط حادثه‌خیز در برخی مناطق این شهر، تاکید می‌کند: نصب سرعت گیر و علائم هشداردهنده در این نقاط در جلوگیری از بروز حوادث تلخ رانندگی بسیار مؤثر است؛ البته برخی شهروندان بویژه راکبان موتورسیکلت هم قوانین را رعایت نمی‌کنند و شیوه رانندگی آنان خطرناک است.

کاهش تصادف در گرو ارتقای فرهنگ ترافیکی

مسعود میرشریفی، سرپرست سازمان مدیریت و مهندسی حمل و نقل شهرداری سمنان با اشاره به کاهش تصادفات درون شهری و برون شهری در سمنان، می‌گوید: شهروندان قبل از خروج از منزل باید مسیر حرکت خود را انتخاب کنند، زیرا برخی از معابر شهری برای عبور و مرور احداث نشده و صرفاً معبر مقصد است؛ اگر فرهنگ ترافیک ارتقا یابد، تصادفات نیز کمتر خواهد شد.

او عنوان می‌کند: مرکز کنترل و مدیریت ترافیک شهرداری سمنان با هدف پایش تصویری ترافیک شهر و ثبت تخلفات در سامانه هوشمند حمل و نقل شهری با اختصاص اعتباری بالغ بر ۵۲ میلیارد ریال راه‌اندازی شده است.

سرپرست سازمان مدیریت و مهندسی حمل و نقل شهرداری سمنان می‌افزاید: استفاده از سامانه‌های هوشمند و ثبت تخلفات رانندگی راهکاری مناسب برای کنترل ترافیک شهری است که می‌تواند معضلات مدیریت شهری در این بخش را رفع کند، به همین دلیل در اولویت برنامه‌های اجرایی شهرداری سمنان قرار دارد.

میرشریفی با بیان اینکه راه‌اندازی مرکز کنترل و مدیریت ترافیک شهری با هدف دستیابی به شهر هوشمند، کنترل ترافیک شهری و کاهش حوادث رانندگی انجام شده است، تصریح می‌کند: برای اجرای این طرح بالغ بر ۵۲ میلیارد ریال هزینه شده که ۲۵ میلیارد ریال آن جهت نصب و بهره‌برداری از دوربین‌های پایش تصویری و ثبت تخلف و ۲۷ میلیارد ریال جهت نصب و بهره‌برداری از بیش از ۲۵ کیلومتر فیبر نوری بوده است.

شناخت حادثه‌خیزترین نقاط شهر

او همچنین در خصوص حادثه‌خیزترین نقطه شهر سمنان، عنوان می‌کند: بیشترین تصادفات جرحی و منجر به فوت سمنان در بلوار ۱۵ خرداد رخ می‌دهد.

سرپرست سازمان مدیریت و مهندسی حمل و نقل شهرداری سمنان در مورد علت حادثه‌خیزی این نقطه از شهر می‌گوید: مسافران و شهروندانی که از مسیر جاده تهران و از طریق این بلوار به داخل شهر سمنان وارد می‌شوند با همان سرعتی که در جاده داشته‌اند در این بلوار رانندگی می‌کنند، بنابراین رعایت نکردن سرعت مجاز داخل در شهر، خطراتی را همراه دارد و موجب افزایش تصادفات در این محدوده می‌شود.

میرشفیعی خاطرنشان می‌کند: میدان‌های سعدی، امام خمینی (ره)، کوثر، معلم، امام رضا (ع)، پل شهید شاطری، تقاطع بلوار قائم (عج) و مولوی و بلوارهای ۱۵ خرداد، بسیج، شهید اخلاقی و سه نقطه از بلوار شهید نوروزی در شهر سمنان از مناطقی است که بیش از ۳۰ دوربین پایش تصویری و شش دوربین ثبت تخلف جهت کنترل و الزام کاهش سرعت غیر مجاز در آن‌ها نصب شده است.

او تصریح می‌کند: اجرای این طرح می‌تواند کاهش تصادفات در نقاط حادثه‌خیز را همراه داشته باشد و باعث روان‌سازی ترافیک، تسهیل در عبور و مرور، کاهش تصادفات و حفظ جان و آرامش شهروندان شود.

سرپرست سازمان مدیریت و مهندسی ترافیک شهرداری سمنان می‌افزاید: بهره‌برداری کامل از مرکز کنترل و پایش تصویری شهر که در سه مرحله انجام می‌شود و همچنین رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی از سوی شهروندان، بهبود وضعیت شهرنشینی و افزایش آرامش و آسایش شهروندان را همراه دارد.

میرشریفی با اشاره به نصب شش دوربین ثبت تخلف در شهر سمنان خاطرنشان می‌کند: شهروندان باید حداکثر سرعت ۶۰ کیلومتری که به عنوان سرعت مجاز در نظر گرفته شده را رعایت کنند تا مشمول جریمه نشوند.

او می‌افزاید: با همکاری شهرداری سمنان و پلیس راهور ناجا استان تخلفات شهروندان در ابتدا به صورت آزمایشی ثبت شد و از اواسط اردیبهشت این طرح از حالت آزمایشی خارج شده و هر تخلف ثبت می‌شود و راننده متخلف جریمه خواهد شد.

کد خبر 418116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.