اجرای آزمایشی طرح رزرو صندلی‌های اتوبوس در تهران

طرح رزرو صندلی‌های اتوبوس در تهران به‌صورت آزمایشی از روز شنبه هفته آینده اجرا خواهد شد تا با وجود حضوری دوسوم کارمندان در محل کار، بخشی از معضل حمل‌ونقلی آن‌ها با رعایت موازین فاصله‌گداری اجتماعی رفع شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آذرماه سال گذشته بود که از سوی سازمان اتوبوسرانی شهرداری تهران خبر "فروش صندلی‌های اتوبوس" در تهران به یکباره منتشر شد و بدون آنکه سراغی از اصل ماجرا گرفته و ایده‌ای به شورا ارائه شود، صدای اعتراض شهروندان و اعصای شورای شهر درآمد که این طرح باید متوقف شود.

این ایده مربوط می‌شد به راه‌اندازی سیستم DRT که نوعی حمل‌ونقل تقاضا محور بوده و امری رایج در بسیاری از کشورها است اما اعلام نسنجیده آن باعت التهابی رسانه‌ای شد.

چهار ماه از این ماجرا می‌گذرد تا اینکه روز گذشته (پنج‌شنبه) در دلِ بحران کرونا بار دیگر موضوع فروش و رزرو صندلی اتوبوس‌ها پیش آمد تا مانند دفعه گذشته هم اعضای شورای شهر هم مردم به مطرح شدن آن واکنش نشان دهند.

الهام فخاری یکی از اعضای شورای شهر در واکنش به این خبر، توییت سابق خود درباره سیستم DRT را یادآور شد و توییت زد: "شهرداری نهاد عمومی است و خدمات آن از جمله حمل‌ونقل همگانی برای همه مردم تعریف شده است. افزون بر تکرار این تذکر باید هشدار داد که شرایط ویژه بحران زمان آزمون و خطای همکاری‌های مبهم شهرداری با بخش‌خصوصی نیست. متمرکز بر راه‌حلی برای سلامت حمل‌ونقل همگانی باشید.

شرایط بحران به دستگاه اجرایی مجوز اقدام بدون هماهنگی با نهاد ناظر و سیاست‌گذار نمی‌دهد. در این شرایط ویژه باید بخش‌های گوناگون شهرداری بیش از همیشه با شورا(که تمام‌وقت فعال بوده) هماهنگ باشند، به‌ویژه درمورد حمل‌ونقل شهری و همگانی که مردم بسیارنگران هستند."

علی اعطا سخنگوی شورای شهر نیز در توییتر خود در همان ساعت اولیه انتشار این خبر نوشت: "طرح رزرو صندلی‌های اتوبوس در رسانه ها مطرح شده است. توضیح این نکته توسط مدیران شهرداری ضروری است که صندلی های ناوگان فعلی مدنظر نیست.

تا مانند آذر ۹۸ غوغای خبری تازه ای به راه نیفتاده شهرداری توضیح روشنی به شهروندان ارایه کند."

البته اعطا خود پیگیر این موضوع شد و ساعتی بعد مجددا توییت زد: "با آقای ترفع مدیرعامل اتوبوسرانی، در رابطه با طرح رزرو صندلی گفتگویی داشتیم. از ایشان خواستم موضوع را برای شهروندان روشن و شفاف کنند و اطلاع رسانی جدی‌تری صورت بگیرد؛ تا این ایده که اجرای آن می تواند مفید و موثر باشد، با نگاه مثبت شهروندان همراه شود."

البته این‌بار موضوع با دفعه گذشته متفاوت بوده و مربوط به اتوبوس‌های بلااستفاده است به نحوی که یک استارتاپ با راه‌اندازی اپلیکیشنی به نام "به همراه" بستری را فراهم کرده تا متقاضیان به‌ویژه برای سرویس کارکنان ادارات بتوانند با در اختیار گرفتن یک مینی‌بوس یا اتوبوس خصوصی دربستی، با درج مبداء و مقصد خود، از صندلی‌های این مینی‌بوس‌ها و اتوبوس‌های دربستی استفاده کنند.

ایده رزرو اتوبوس‌ها در تهران با توجه به لزوم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، آنگونه که مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری تهران می‌گوید مربوط می‌شود به ناوگان اتوبوس‌های دربستی و سرویس شرکت‌هایی است که بنا به هر دلیلی دیگر سرویس دهی به شرکت‌ها ندارند و در اجرای این طرح به هیچ عنوان از ناوگان اتوبوسرانی بخش عمومی و خصوصی استفاده نمی‌شود و این ناوگان به مانند گذشته به سرویس دهی خود ادامه می‌دهد.

کد خبر 418110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.