انتشار اقدامات شهرداری مشهد برای مقابله با کووید ۱۹ در وبسایت متروپلیس

سازمان جهانی متروپلیس اقدامات شهرهای عضو از جمله شهرداری کلانشهر مشهد برای مقابله و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا (کووید۱۹) را که طی دو گزارش مجزا ارائه شده بود، در وبسایت خود منتشر کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اتحادیه کلانشهرهای مهم جهان با عنوان "متروپلیس" سال ۱۹۸۴ میلادی با پیشنهاد و ابتکار شهرداری پاریس با جذب ۱۳۷ عضو بنیان نهاده شد و و در سال ۱۹۸۵ در مونترال کانادا آغاز بکار کرد و هدف آن تعامل بین اعضا برای ارائه راه‌حل برای مشکلات کلانشهرها است.

سازمان جهانی متروپلیس یا همان "انجمن کلانشهرهای مهم جهان" اخیراً وبسایتی با عنوان "شهرها برای بهداشت جهان" برای تبادل تجارب شهرها در خصوص مبارزه با کرونا و بیماری‌های فراگیر مشابه راه انداخته و از اعضای خود خواسته اقدامات خود در این زمینه و نتایج آن را برای بهره‌برداری سایر شهرهای جهان به اشتراک بگذارند.

شهرداری کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد که دارای ۱۳ منطقه، ۴۴ ناحیه شهرداری و هشت معاونت شامل حمل و نقل و ترافیک، خدمات شهری، فرهنگی و اجتماعی، فنی و عمرانی، شهرسازی و معماری، برنامه‌ریزی و توسعه، مالی و اداری، معاونت اقتصادی است ازاعضای سازمان جهانی متروپلیس است و اقدامات انجام شده برای مقابله و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا را طی دو گزارش مجزا  به این سازمان جهت انتشار در وب‌سایت "شهرها برای بهداشت جهان" ارائه کرده است.

اقدامات شهرداری مشهد توسط گروه همکاری‌های بین‌المللی علمی تخصصی طی دو گزارش مجزا به سامانه «شهرها برای بهداشت جهان» ارائه شد و انتشار یافت که در ادامه جزئیات این گزارش‌ها از نظرتان می‌گذرد:

کاهش شدت انتشار و اثر ویروس کرونا

از اواخر فوریه (بهمن‌ماه)، شهرداری مشهد برای کاهش شیوع و تأثیر شیوع ویروس کرونا، اقدامات زیر را انجام داده است:

نظافت و بهداشت منظم همه مناطق عمومی مانند پارک ها، جبهه های فروشگاه، ایستگاه‌های اتوبوس و مترو، فضاهای داخلی حمل و نقل عمومی و ... طبق دستورالعمل WHO

پس از تخلیه مسافران، باید تمام فضاهای داخلی تاکسی‌های عمومی و خصوصی، مطابق دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی، ضد عفونی شوند.

توزیع لوازم بهداشتی (ماسک، دستکش، ژل بهداشتی) به بی‌خانمان‌ها و فروشندگان خیابانی به صورت رایگان و برای آن‌ها پناهگاه، لوازم بهداشتی و اطلاعات پیشگیری و مراقبت در مورد ویروس کرونا ارائه می‌شود.

اپلیکیشن‌هایی ایجاد شده تا شهروندان بتوانند نیازهای روزمره خود را به صورت ارسال رایگان در خانه‌ها تحویل گیرند.

به طور مرتب وسایل بهداشتی رایگان در اختیار کارمندان به ویژه همه کارمندان شهرداری که با مردم در تماس هستند و همچنین رانندگان تاکسی و اتوبوس بخش خصوصی قرار می‌گیرد.

افراد قبل از ورود به ساختمان‌های اداری و نیز شهرداری و اماکن عمومی خاص، از نظر درجه حرارت مورد غربالگری قرار می گیرند.

پول نقدی، دیگر در معاملات شهرداری مانند پارکینگ‌ها، اتوبوس‌ها، پرداخت جریمه و ... پذیرفته نمی‌شود، البته پمپ بنزین‌ها را نیز شامل می‌شود.

خدمات سفر مترو متوقف شده و اتوبوس های عمومی فقط قبل از شروع ساعت کار اداری و در پایان ساعت آن حرکت می‌کند.

مکان‌هایی که قابلیت پذیرش بیش از ۱۰ نفر را دارند مانند استادیوم های ورزشی، سالن های بدنسازی، مساجد، حرم مطهر، مراکز خرید، بازارهای روباز، مؤسسات یادگیری و... بسته شده اند و فقط مکان‌های اساسی مانند فروشگاه‌های مواد غذایی، سوپر مارکت‌ها، داروخانه‌ها و کلینیک های بهداشتی و رستوران‌ها مجاز به ارائه خدمات خارج از خانه هستند؛ در صورت فعال بودن مکان‌های غیر ضروری از مردم خواسته شده با یک خط تلفن تعیین شده تماس گرفته و گزارش دهند.

مغازه‌های نان و نانوایی ها مجاز هستند تا زمانی که دستورالعمل‌های بهداشتی دقیق را رعایت می‌کنند، فعال باشند و مورد بازرسی قرار می‌گیرند تا اطمینان حاصل شود که دستورالعمل‌ها رعایت می‌شود.

انتشار اطلاعات از طریق بیلبوردهای عمومی، مراکز تماس، وب سایت‌ها و رسانه‌های جمعی به طور منظم

کارمندان شهرداری بالای ۵۵ سال مجاز به دورکاری هستند و کارهای غیر ضروری براساس شیفت کاری به محل کار می‌روند یا دورکاری می‌کنند.

مشارکت‌های مردمی در مهار شیوع کرونا در مشهد

دولت و مراکز مرتبط با مدیریت شهری برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا به طور جدی وظیفه خود را انجام می دهند؛ با این حال با توجه به ویژگی های ویروس، اگر بخواهیم تأثیر آن را مهار کنیم، به کمک مردم نیز نیاز است.

با توجه به پیشینه ملت ایران و تجربه  جنبش های داوطلبانه در مواقع بحران، شهروندان مشهد (و نیز سایر شهرها) به سرعت عملیات هایی را برای کمک در مدیریت بحران ترتیب دادند.

دانشجویان داروسازی و آزمایشگاه‌های خصوصی طبق دستورالعمل WHO اقدام به تولید مواد ضدعفونی کننده دستی و ژل بهداشتی برای بیمارستان ها کردند.

 افراد با مهارت خیاطی اقدام به تولید ماسک و لباس برای کارکنان مراقبت‌های بهداشتی (مطابق با استانداردهای وزارت بهداشت) کردند.

کمک های نقدی مردی برای تهیه وسایل و ماسک و لباس (مانند پارچه، نخ، باندهای الاستیک و ...) ارائه شده است.

طلاب حوزه‌های علمیه داوطلبانه در بیمارستان‌های مربوط به ویروس کرونا به صورت مجدانه‌ای درحال کمک‌های بهداشتی (مانند ضدعفونی نمودن محیط بیمارستان) و مراقبت از بیماران کرونا (مانند غذا دادن، دارون دادن و ارتقاء معنوی آنها، ...) هستند

 پزشکان و پرستاران (خارج از زمان‌های کاری خود) داوطلب می‌شوند تا در بیمارستان‌ها همچنان در حال خدمت باشند تا از بیماران کرونا مراقبت کنند.

برخی صاحب‌خانه‌ها داوطلبانه به مستاجران مهلت داده‌اند تا  اجاره را با تاخیر پرداخت کنند.

مراکز مراقبت از سالمندان، بیمارستان‌های روانی و ... توسط داوطلبان بازدید می شوند تا اطمینان حاصل کنند که از آنها به خوبی و به درستی مراقبت می شود و هرگونه کمک مورد نیاز به آنها داده می‌شود، زیرا در حال حاضر اجازه مراجعه به خانه یا عیادت کننده ندارند.

سازمان بسیج با بیش از یک میلیون داوطلب در سراسر کشور مستقر در مساجد، مدارس و سازمان‌ها در تمامی مناطق شهری فعال بوده و اقدام به ضدعفونی کردن مناطق عمومی، تحویل و جمع‌آوری وسایل بهداشتی مرتبط و حتی اقلام اساسی نیازمندان کرده‌ است.

کد خبر 418102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.