تاثیر عرضه سهام دولتی در بورس قابل توجه نیست اما مثبت است

یک کارشناس بورس و بازار سرمایه گفت: سهم دارایی‌های دولتی در بازار سرمایه خیلی زیاد نیست اما تبلیغات بسیاری روی آن انجام گرفته و به نحوی برجسته شده است؛ عرضه این سهام نمی‌تواند تاثیر قابل توجهی بر بازار سرمایه داشته باشد اما از طرفی نیز می‌تواند تاثیر مثبتی بر بازار سرمایه بگذارد.

عباسعلی حقانی نسب در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره عرضه سهام شرکت‌های دولتی در بازار سرمایه اظهار کرد: عرضه سهام شرکت‌های دولتی به روش صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله، پسندیده است؛ این روش پیش از این نیز به دولت پیشنهاد داده شده بود.

وی افزود: هرچند سهم دارایی‌های دولتی در بازار سرمایه خیلی زیاد نیست اما تبلیغات بسیاری روی آن انجام گرفته و به نحوی عرضه شدن دارایی‌های دولتی در بورس برجسته شده است؛ عرضه این سهام نمی‌تواند تاثیر قابل توجهی بر بازار سرمایه داشته باشد.

رئیس هیئت مدیره شرکت سبد گردان هدف ادامه داد: برای درک بهتر این موضوع در ابتدا باید میزان دارایی‌های دولت و مقدار دارایی‌ که در بازار سرمایه عرضه می‌شود را در نظر گرفت. در حال حاضر مجموع ارزش بازار بورس و فرابورس ایران برابر با ۲.۷ میلیون میلیارد ریال است در حالی که ارزش کل دارایی‌های دولت که تاکنون در بازار سرمایه پذیرفته شده ۱۱۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود و به همین جهت عرضه آن تاثیر چندانی بر بازار سرمایه کشور نخواهد داشت.

حقانی نسب تصریح کرد: این مسئله به نحوی می‌تواند تاثیر مثبتی بر بازار سرمایه کشور داشته باشد. در واقع عرضه این سهام در بازار سرمایه از این جهت می‌تواند تاثیر مثبتی بر بازار داشته باشد که به تمامی افراد حتی کسانی که در بازار سرمایه فعال نبوده و کد بورسی ندارند نیز تخصیص ‌می‌یابد. به عبارت دیگر با این کار بخشی از سرمایه‌های مردم که خارج از بازار سرمایه است به این بازار هدایت شده و ارزش بازار را افزایش خواهد داد؛ از همین رو تاثیر مثبت این عمل قابل بیان است.

وی گفت: مسئله دیگر، نگرانی درباره کاهش نقدینگی در سهام موجود است. در این باره نیز باید گفت، با توجه به میزان ارزش این سهام و در مقابل ارزش کل بازار بورس، این عرضه تاثیر منفی قابل توجهی بر سهام موجود نخواهد داشت.

این کارشناس اقتصادی درباره هزینه کرد وجه حاصل از فروش دارایی‌های دولت در بازار سرمایه نیز تصریح کرد: این وجه می‌تواند صرف توسعه طرح‌های نیمه تمام و کمک به توسعه تولید در کشور شود اگرچه مکانیزم‌های موجود به گونه‌ای نیست که به سمت جهش تولید حرکت کنیم به ویژه در زمانی که کرونا نیز مزید بر علت شده است.

کد خبر 418100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.