استقبال مردم از معرفی آنلاین موزه ها

مدیر اداره کل موزه‌ها می‌گوید: با بررسی استقبال مردم از معرفی آنلاین موزه‌ها در فضای مجازی، برنامه‌ریزی برای ادامه‌دار بودن طرح معرفی موزه‌ها در سایت آپارات ادامه دارد تا دیگر شهرهای کشور نیز در این طرح شرکت داده شوند.

به گزارش ایمنا، در روزهای پایانی سال گذشته و همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشور، در شرایطی که موزه‌های کشور نیز مانند دیگر اصناف مجبور به تعطیلی شدند، معاونت میراث فرهنگی و اداره کل موزه‌ها در همفکری با وزارت ارتباطات، تصمیم به معرفی موزه‌ها در طول ۱۳ روز تعطیلات نوروزی گرفتند و این طرح از نخستین روز سال ۱۳۹۹ تا ۱۳ فروردین اجرایی شد.

از همان زمان نیز یکی از صحبت‌هایی که مطرح می‌شد ادامه‌دار بودن این طرح در صورت ادامه‌دار بودن وضعیت تعطیلی موزه‌ها برای قطع زنجیره‌ انتقال کرونا ویروس بود، تا امروز که اداره کل موزه‌ها اعلام می‌کند، در حال بررسی و پیگیری برای ادامه‌دار کردن معرفی موزه‌ها حتی در سطح کشور برای این شرایط است.

بازدیدهای آنلاین چهاررقمی از موزه‌های پایتخت

محمدرضا کارگر - مدیر اداره کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی با بیان این‌که با شیوع کرونا و تعطیلی موزه‌ها تلاش کردیم تا پنجره‌ای از سوی موزه‌ها به خانه‌ مردم باز بماند، می‌گوید: در مرحله‌ نخست تلاش کردیم تا دست‌کم موزه‌ها را به صورت آنلاین و تا حد امکان برای مردم نمایش دهیم و حتی در صورتی که بازدیدکننده در حین بازدید به صورت آنلاین سوالی داشت هم بتواند پرسش خود را مطرح کند، تا حس زنده دیدن موزه‌ها برای مخاطب احساس شود.

او شروع این طرح را از یک سو محکِ میزانِ استقبال مردم از بازدید آنلاین از موزه‌ها می‌داند و ادامه می‌دهد: خوشبختانه متوجه شدیم مراجعه به سایت آپارات بعد از پایانِ نمایش آنلاین نیز به صورت تصاعدی بالاتر می‌رود و این باعث شد تا تلاش کنیم مرحله دوم بازدید آنلاین از موزه‌ها را نیز از سر بگیریم.

کارگر با اشاره به این‌که افرادی که امکانِ دیدنِ آنلاین موزه‌ها را ندارند، می‌توانند با جست‌وجو در سایت آپارات، از موزه‌هایی که نمایش آنلاین داشته‌اند، بازدید کنند، تعداد بازدید از موزهای نمایش‌دهنده را نیز در جای خود قابل تامل می‌داند.

مدیر اداره کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی توضیح می‌دهد: موزه ملی ایران با رتبه‌ نخست بازدیدها حدود هشت‌هزار بازدید داشته است. کاخ جهانی گلستان در رتبه‌ دوم حدود شش‌هزار بازدید، مجموعه‌ کاخ نیاوران بیش از پنج‌هزار بازدید و در نهایت مجموعه‌ سعدآباد حدود سه‌هزار بازدید مجازی در زمان نمایش آنلاین و بعد از آن داشته است.

موزه‌های کوچک استانی هم می‌توانند به طرح موزه‌های آنلاین وارد شوند

کارگر با تاکید بر برنامه‌ریزی‌هایی که برای ادامه‌دار بودن طرح معرفی موزه‌ها به صورت آنلاین در سایت آپارات در حال انجام است، می‌گوید:‌ بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده به استان‌ها و شهرستان‌های مختلف و موزه‌های کوچک نیز این پیشنهاد را داده‌ایم تا در این طرح شرکت کنند، حتی معتقدم آن استان‌ها را نیز تشویق می‌کند تا در مراکز استانی خود نمایش موزه‌هایشان را به صورت آنلاین انجام دهند.

او اما درباره‌ درآمدزایی از این پروژه و پرداخت هزینه‌ای هر چند کوچک برای دیدنِ نمایشِ هر موزه در ادامه‌ طرح، اظهار می‌کند: استنباط می‌کنم این کار باید توسط بخش‌های غیردولتی انجام شود. اکنون سایت آپارات متوجه میزان علاقه‌مندی مخاطبان خود به بازدید از موزه‌ها شده است. ما این شرایط را می‌توانیم برای سایت آپارات ایجاد کنیم و این امتیاز را بدهیم تا از سوی دیگر آن‌ها نیز با هماهنگی با میراث فرهنگی، بتوانند نمایش موزه‌ها را ادامه دار کنند.

وی با تاکید بر این‌که در هماهنگی‌های انجام‌شده برای ۱۳ روز نخست نوروز، معرفی ۱۳ موزه به صورت مجازی با هماهنگی وزارت ارتباطات انجام شد و سایت آپارات فضا در اختیار موزه‌ها قرار داد و میراث فرهنگی نیز شرایط بازدید آنلاینِ موزه‌ها مانند فیلمبردار و غیره را مهیا کرد تا این همکاری سه جانبه باعث بروز یک اتفاق خوب شود، اظهار می‌کند: وزارتخانه می‌تواند در آینده امکاناتی را که وزارت ارتباطات برای سایت آپارات مهیا کرده بار دیگر فراهم کند تا بازدیدهای آنلاین صفر تا صد انجام شوند.

اگر بخش خصوصی وارد شود گسترش کار بیشتر می‌شود

کارگر با این وجود از سایت‌های دیگری که می‌توانند برای نمایش آنلاین موزه‌ها پیش‌قدم شوند درخواست می‌کند تا با وارد شدن به این طرح، به گسترش کار کمک کنند.

مدیر اداره کل موزه‌ها با تاکید بر این‌که وزارتخانه میراث فرهنگی به هیچ وجه در این زمینه به دنبال درآمدزایی نیست و همه تلاش خود را برای افزایش مخاطبان موزه‌ای انجام می‌دهد، اظهار می‌کند: اگر بخش خصوصی جاذبه‌ خاصی را ایجاد کند و شرایطی را فراهم کند که مخاطبان بتوانند بازدید همراه با پرداخت هزینه انجام دهند، میراث فرهنگی حاضر است امکانات را برای بخش خصوصی فراهم کنیم تا در این زمینه وارد شود.

او با این وجود تاکید می‌کند: اگر متوجه شویم که این مساله به ذائقه مردم خوش می‌آید و بین آن‌ها جا می‌افتد، حتی می‌توانیم شرایطی را ایجاد کنیم تا از یک سو موزه‌ها با یکدیگر وارد مرحله رقابتی شوند و از سوی دیگر برای‌شان درآمد داشته باشد.

منبع: ایسنا

کد خبر 418095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.