۲۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳
فرهنگ متنوع و جالب مردم فیلیپین

مردم فیلیپین از تنوع فرهنگی بسیار بالایی برخوردار هستند چرا که فرهنگ آن‌ها تحت تاثیر غربی‌ها و شرقی‌ها شکل گرفته است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، فیلیپین یکی از کشورهایی است که به داشتن متنوع ترین فرهنگ در سراسر دنیا شهرت دارد. فرهنگ سنتی فیلیپینی‌ها به شدت تحت تاثیر رسم و رسومات مردم بومی آسترونزیایی است و بسیاری از آن‌ها به زبان آسترونزیایی صحبت می‌کنند. آسترونزیایی‌ها یا مردمان آسترونزیایی جمعیت‌های انسانی وسیع و متنوعی هستند که ویژگی مشترک آن‌ها داشتن زبان‌هایی هم ریشه از خانواده زبان‌های آسترونزیایی است. اکثریت ساکنان فیلیپین از مسیحیت و اسلام پیروی می‌کنند که این دو مذهب نقش مهمی در شکل‌گیری فرهنگ آن‌ها ایفا کرده است. در ادامه به برخی از فرهنگ‌های جالب این مردم پرداخته می‌شود.

باورها و آداب و روسم اجتماعی

باورها و آداب و رسوم مردم فیلیپین بیشتر تحت تاثیر مذهب و محل سکونت مردم قرار گرفته است و به همین دلیل مردم ساکن در مناطق مختلف از سنت‌های مختلفی برخوردار هستند. با این حال باورها و رسومات فیلیپینی‌های باستانی همگی به تقلید از ساکنان آسترونزیایی فیلیپین شکل گرفته است و در وجود همه مردم این کشور اثری از فرهنگ آسترونزیایی نهفته شده است.

ادیان و فستیوال‌ها

در کشور فیلیپین هیچ اجباری برای مذهب وجود ندارد و مردم می‌توانند آزادانه دین خود را انتخاب کنند. فیلییین یکی از اندک کشورهای آسیایی است که بیشتر مردم آن از مسیحیت پیروی می‌کنند؛ بیش از ۹۰ درصد از جمعیت این کشور مسیحی هستند که پیروان کلیسای کاتولیک رومی حدود ۸۰ درصد از این میزان را در برگرفته‌اند و بقیه مسیحیان از سایر فرقه‌های این مذهب پیروی می‌کنند. اسلام نیز دومین مذهب محبوب در میان مردم فیلیپین است که حدود ۶ درصد از جمعیت کشور را در برگرفته است و بیشتر پیروان آن را اهل سنت تشکیل می‌دهد. تنوع فرهنگی مردم این کشور در مراسمات مذهبی و جشنواره‌های آن، که در تمام طول سال برگزار می‌شود، بسیار جلوه‌نمایی می‌کند. در تمام جشنواره‌هایی که در فیلیپین برگزار می‌شود اثراتی از مذهب و فرهنگ به چشم می‌خورد و در همه آن‌ها قدیسانی حامی وجود دارد که توسط مردم عام مورد تکریم قرار می‌گیرند.

ادبیات و هنر

ادبیات باستانی فیلیپین بیشتر شامل افسانه‌ها و رسوم اجدادی بود که شکلی از ادبیات قبل از استعمار اسپانیایی کشور به شمار می‌رفت. این افسانه‌ها مبتنی بر موضوعات خاصی بود که با هدف انتقال باورهای فرهنگی و قدیمی از یک نسل به نسل‌های بعدی شکل می‌گرفت. اگرچه بسیاری از ادبیات باستانی فیلیپین به طور شفاهی در بین مردم رایج بود اما نسخه‌های دست‌نوشته‌ای نیز از دوره اسستعمار اسپانیا نیز در میان مردم دست به دست می‌شد. اولین اثر هنری کشف شده در کشور فیلیپین مربوط به یک کوزه سفالی است که به حدود پنج هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. هنرمندان این کشور نیز با الهام از محیط زیست اطراف خود با رنگ‌های مختلف بدن مردم را خالکوبی می‌کردند که این هنر به یکی از محبوترین هنرها در میان مردم تبدیل شده بود.

پخت‌وپر

پخت‌وپز و روش‌های غذایی بی‌شمار در کشور فیلیپین از دیگر نمونه‌هایی است که گوناگونی فرهنگی این کشور را به تصویر می‌کشد. غذاها و نوشیدنی‌های مردم تحت تاثیر ساکنان محلی و افراد بیگانه از تنوع بسیار زیادی برخوردار است. برنج غذای ثابت و اصلی ساکنان این کشور به شمار می‌رود که البته در کنار یک نوع خوراک دیگر سرو می‌شود و اغلب به صورت کته‌ای پخت می‌شود. مردم در پخت بسیاری از انواع شیرینی‌ها و کیک‌ها نیز به جای آرد گندم از آرد برنج استفاده می‌کنند و خوراکی‌هایی با مزه‌هایی بسیار لذیذ می‌پزند. وفور ماهی در کشور فیلیپین نیز غذاهای دریایی را در میان مردم بسیار محبوب کرده است که این غذاهای دریایی اغلب به صورت سرخ‌شده و در کنار برنج و سبزیجات سرو می‌شود.

پوشش

بیشتر زنان فیلیپینی از لباسی سنتی به نام "ماریا کلارا" برای پوشش خود استفاده می‌کنند. ماریا کلارا نام یک شخصیت مشهور در یک رمان نوشته شده در قرن نوزدهم بود که لباس معروف آن از چهار قسمت تشکیل شده بود؛ یک پیراهن بلند، دامنی که تا سر زانو را می‌پوشاند، یک زیرپیراهن بدون یقه و یک روسری نرم. مردان فیلیپینی نیز اغلب پیراهن‌هایی بلند می‌پوشند که قسمت جلویی آن به طور کامل گلدوزی شده است.

ورزش

اسکریما که آرنیس و همچنین کالی نیز نامیده می‌شود، معروف ترین هنر رزمی فیلیپینی است که فنون آن در درجه اول بر کاربرد انواع سلاح‌های سرد از جمله چوب و شمشیر تأکید دارد. مشت‌زنی نیز یکی از محبوب‌ترین ورزش‌ها در میان مردم این کشور است که ورزشکاران آن به موفقیت‌های زیادی در سراسر دنیا دست‌ یافته‌اند و بسیار از مقامات جهانی را از آن خود کرده‌اند. بسکتبال نیز از معروف‌ترین ورزش‌های مردم فیلیپین به شمار می‌رود که بازیکنان تیم ملی آن به بسیاری از تیم‌های بین‌المللی راه پیدا کرده‌اند.   

کد خبر 418062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.