فقط مشمولان قانون کار می‌توانند وارد سامانه بیمه بیکاری شوند

مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار گفت: افرادی که مشمول قانون کار و بیمه بیکاری نباشند نمی‌توانند وارد سامانه بیمه بیکاری شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، صفحه رسمی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اینستاگرام با انتشار یک پست نوشت:

"ثبت‌نام افراد مشمول قانون کار و بیمه بیکاری در سامانه بیمه‌بیکاری

مسعود بابایی، مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفته است که افرادی که به دلیل شیوع کرونا بی‌کار شده‌اند و این بیکاری غیرارادی است، ظرف مدت ٣٠ روز باید در سامانه بیمه بیکاری به نشان bimebikari.mcls.gov.ir ثبت نام کنند.

به گفته او، این سامانه هوشمند است و بر این اساس افرادی که مشمول قانون کار و بیمه بیکاری نباشند نمی‌توانند وارد سامانه شوند. در این سامانه، کد ملی، کد بیمه و کد کارگاه ثبت می‌شود و اگر اطلاعات با هم مغایرت داشته باشد، سامانه پیام می‌دهد که فرد مشمول قانون بیمه بی‌کاری نیست.

بابایی گفته است، برای بررسی وضعیت افرادی که قبل از ١٨ فروردین ثبت نام کردند، چون بانک اطلاعاتی از بیمه شدگان اجتماعی در اختیار نداشتیم شیوه‌نامه‌ای با مدیرکل بیمه شدگان تامین اجتماعی امضا کردیم که اطلاعات خام بررسی شود و نوع بیمه متقاضیان دریافت بیمه بیکاری به وزارت کار اعلام شود.

مقرر شده کارگروهی متشکل از مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیرکل تامین اجتماعی هر استان وضعیت و شرایط بیکاران مشاغلی که جزو ١٠ رسته اعلامی نیستند، اما به دلیل شیوع بیماری کرونا تعطیل شده‌اند، بررسی کنند.

این کارگروه به موضوع ضرورت تعطیلی واحدها ورود می‌کند و هر واحدی که خودسرانه اقدام به تعطیلی کرده، مشمول بیمه بیکاری نمی‌شوند.

در نخستن بررسی، پیامک برای افراد ارسال می‌شود و افراد مشمول باید اطلاعات خود را ویرایش کنند که شامل کد شعبه بیمه‌ای و شماره حساب بانکی(یکی از بانک‌های عامل مرتبط با سازمان تامین اجتماعی) می‌شود.

به گفته او، اطلاعات به ادارات استان‌ها برای پرداخت مستمری بیمه بیکاری ارجاع داده می‌شود و پیش‌بینی می‌شود تا پایان هفته، مرحله اول معرفی مشمولان به استان‌ها شروع شود.

بابایی گفته است، با توجه به این‌که بیمه بی‌کاری تنها به مشمولان قانون کار و تامین اجتماعی که سه درصد از حق بیمه آنها توسط کارفرما پرداخت شده تعلق می‌گیرد، فعلا نمی‌توانیم آمار قطعی مشمولان را اعلام کنیم."

کد خبر 418050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.