۲۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۲
جشن نیمه شعبان با کتاب

جشن نیمه شعبان برای ایرانیان توام با آذین بندی خیابان ها، پخش کردن شربت و شیرینی و مولودی خوانی است، همچنین شور و شعف خاصی در میان مردم برای چنین روزی برپا می شود؛ امسال اما این جشن را باید در خانه دل گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از جشن های مسلمانان نیمه شعبان است. این جشن مصادف با تولد دوازدهمین امام شیعیان، محمد ابن الحسن می باشد. او در نیمه شعبان سال255یا 256 هجری قمری در سامرا متولد شده است؛ در کودکی و پس ازشهادت پدربه امامت رسید و پس از امامت خود از طریق چهار نایب به امور مردم رسیدگی می کرد، به این دوره که از 260ق تا 329 به طول انجامید غیبت صغری گفته می شود؛ پس از درگذشت نایبان و از سال 329 غیبت کبری شروع شده است و به اعتقاد مسلمانان تا زمانی که خداوند مصلحت بداند ادامه خواهد داشت. بر اساس احکام اسلامی پس از ظهور، حضرت مهدی(عج) حکومت واحد جهانی تشکیل خواهد داد که به واسطه آن جهان پر از عدل و داد خواهد شد. حال که نیاز است برای حفظ جان خود و دیگران عید و جشن نیمه شعبان برگزار نشود، می توانیم با مطالعه اطلاعات خود را در خصوص آن تکمیل کنیم. 

در ادامه به برخی از کتبی که در خصوص مهدویت تالیف شده اند، اشاره خواهد شد:

امام مهدی (عج) ار تولد تا بعد از ظهور، محمد کاظم قزوینی

این کتاب به نقل روایات اهل‌بیت(ع) حول محور مهدویت پرداخته است. در ابتدای کتاب به طور مختصری به معرفی امام زمان(عج) پرداخته شده و پس از آن بشارت های قرآن، پیامبر و امامان(ع) در مورد آن حضرت آورده شده است. سپس از میلاد امام زمان(عجل‌) تا بعد از ظهور ایشان به بررسی مسائل گوناگون پرداخته است.

غیبت امام مهدی(عج) از دیدگاه امام جعفر صادق(ع)، ترجمه عبدالله امین پور

نویسنده در این کتاب ، ابتدا اقدامات امام صادق (ع) درباره روشن ساختن موضوع مهدویت و راه های شناخت امام غایب را بررسی و سپس این مباحث را مطرح می‌کند: غیبت و علل آن آموزه‌های مرتبط با غیبت، تاکید امام بر وقوع طولانی بودن غیبت و انجام کارها و فعالیت‌هایی که در زمان غیبت مطلوب است و در پایان نیز به موضع گیری‌های امام صادق (ع) در برابر ادعاهای باطل مهدویت از جمله «کیسانیه»، «امویه»، «حسنیه» و... و پاسخ های امام به شبهات در موضوع مهدویت اشاره می‌کند.

انتظار پویا، ترجمه تقی متقی

مؤلف در این کتاب به معرفی نشانه‌های منتظران حقیقی امام پرداخته است، قدرت ، آگاهی، هوشیاری و بصیرت ، نیرومندی، عزم نافذ و تعادل شخصیت؛ از جمله ویژگی‌هایی است که در روایات اسلامی برای منتظران راستین فرج به آن‌ها اشاره شده است، به اعتقاد نگارنده انتظار دو گونه است: آگاهانه و مطلوب و نامطلوب لذا این کتاب پژوهشی دربار مفهوم صحیح انتظار و معرفی نشانه‌های منتظران حقیقی امام مهدی علیه‌السّلام می‌باشد.

سیمای مهدویت در قرآن، محمد جواد مولوی نیا، انتشارات امام عصر

دراین کتاب 75 آیه از قرآن کریم مورد بحث واقع شده و ارتباط این آیات با موضوع مهدویت از زبان ائمه توضیح داده شده است.

آخرین منجی، قنبر علی صمدی

در این کتاب به بررسی مباحث مربوط به مهدویت و ویژگی منجی آخرالزمان از دیدگاه شیعه و همچنین ادله غیبت و ظهور پرداخته شده است.

عصر ظهور، عباس جلالی

کتاب عصر ظهور به بررسی و تحلیل حوادث دوران ظهور و سرانجام ملل و قومیت‌های مختلف در عصر جنگ‌های آخرالزمان و ظهور مهدی از دیدگاه روایات شیعه و سنی می‎پردازد. همچنین در بخش دیگر کتاب به دیدگاه اهل سنت درباره حضرت مهدی(عج) پرداخته شده است. این کتاب به زبان‌های ترکی، اردو، هندی، انگلیسی، اندونزیایی و مالزیایی ترجمه و بارها چاپ شده است.

نقش امام زمان در زندگی من، محمد مهدی محقق فرید

نویسنده‌ این کتاب سعی دارد با ارائه مطالبی درباره‌ی نقش امام زمان(عج) در دوران مختلف زندگی خود، حضرت ولی‌عصر(عج) را به خواننده معرفی‌نماید. وی در این راه از احادیث و روایات فراوانی کمک‌ گرفته و ترجمه‌ی آنها را در پاورقی و متن عربی آنها را در انتهای کتاب ذکر نموده‌است.

ظهور حضرت مهدی (عج) از دیدگاه اسلام، مذاهب و ملل جهان، سید اسدالله هاشمی شهیدی

مولف این کتاب تلاش می کند تا روایات گوناگون از ادیان الهی و غیرالهی در باب ظهور منجی را گردآوری کرده و به بررسی آن‌ها بپردازد. در این کتاب نویسنده با استفاده از ادله و استدلال‌های علمی و با بهره‌گیری از کتب تاریخی اثبات کرده است که منجی‌های وعده‌ داده شده در ادیان مختلف، یک شخصیت واحد هستند و آن حضرت مهدی (ع) است که هر دینی بنابر شرایط اجتماعی و سیاسی و فرهنگی ملت خود، نامی بومی بر آن نهاده است.

هر محبوب، بررسی و تحقیق در آثار و خواص محبت امام عصر (عج)، سید حسین حسینی

نویسنده با بهره‏گیری از آیات و روایات شیعه، به بررسی و تحقیق درباره آثار و خواص محبت امام مهدی (عج) پرداخته و مستند مطالب خود را بیان کرده است. این کتاب در 4 بخش تدوین شده که برخی از عناوین آن عبارتند از: خواص و آثار محبت، صفات محبوب، محبت در جهان، انسان و قرآن و روایات، موجبات محبت، احسان یکی از عوامل محبت.

مجموعه ۲۹ جلدی دانشنامه شعر مهدوی

دانشنامۀ شعر مهدوی بازتابندۀ بخشی از ادبیات پربار شیعی در طول تاریخ شعر فارسی است و به اشعاری اختصاص دارد که در مدح و منقبت حضرت مهدی (عج) و نیز موضوعات مربوط به مهدویت سروده شده اند. گزینش و گردآوری اشعار مهدوی محصول بررسی ۵۳۰۰ دیوان، ۶۵۳۰ مجموعه‌شعر و ۳۱۲ تذکره و زندگینامه است و برخی از نسخه‌های مورداستفاده خطی و منحصربه‌ فرد هستند.

کد خبر 418036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.