نارضایتی تالشی‌ها از وضعیت پارک‌های شهر

شهروندان می‌گویند از وضعیت فضای سبز شهر راضی نیستند و حتی بعضی پارک‌ها امنیت کافی ندارد، اما مسئولان عقیده دارند به وظیفه خود عمل کرده‌اند و همه چیز خوب است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این روزها کرونا همه را خانه‌نشین کرده زیرا برای پیشگیری از ابتلای آن گریزگاهی مطمئن‌تر از فضای محدود خانه نیست. این شرایط مدت کوتاهی است ایجاد شده و قرار نیست همیشه همین‌طور باشد و پایان می‌یابد و بعد از آن باز هم شهروندان دوست دارند گاهی در کنار دوستان و اعضای خانواده به پارک بروند و از هوای مطبوع و امکانات آن استفاده کنند، اما اوضاع بر وفق مراد نیست. کمبودهایی وجود دارد که آنان را آرزده‌خاطر و ناراحت کرده است.

از نبود امکانات در پارک تا پاتوق شدن برای معتادان

بهنام عابدی‌نیا یکی از شهروندان تالش می‌گوید: ساختار پارک‌های تالش بسیار قدیمی است و امکانات و تجهیزات مناسبی ندارد.

او ادامه می‌دهد: به وضع پارک‌ها و فضای سبز شهری تالش رسیدگی نمی‌کنند، پارک‌ها نزدیک خیابان‌های پُرتردد و شلوغ شهر قرار دارد، محصور نیست و در زمان حضور خانواده به ویژه کودکان، امنیت بسیار کمی دارد.

این شهروند تالشی تاکید می‌کند: وضعیت فضای سبز، گل‌کاری و درختان پارک‌ها، چنگی به دل نمی‌زند و به حال خود رها شده، در پارک‌ها سطل زباله هم به اندازه کافی وجود ندارد.

عابدینی‌نیا با بیان اینکه متاسفانه مساحت پارک‌های تالش بسیار اندک است و جوابگوی نیاز جمعیت شهری نیست، می‌گوید: مدیریت شهری می‌تواند با اختصاص امکانات مناسب، در فضاهای موجود پارک‌های خوبی در داخل و یا نزدیک شهر احداث کند تا شهروندان تالش با حضور در آن‌ها و در کنار خانواده اوقات خوشی را بگذرانند.

میلاد اکبری دیگر شهروند تالشی است که با  گلایه از مساحت اندک پارک‌های این شهر تصریح می‌کند: امکانات پارک‌ها قدیمی و متعلق به چندین سال قبل است و باید اساسی بازسازی شود.

او می‌افزاید: در تعطیلات بهار و تابستان مسافران در پارک‌های تالش چادر می‌زنند و دیگر جایی برای استراحت و تفریح شهروندان باقی نمی‌ماند؛ بسیاری از پارک‌های شهر در مناطق دورافتاده ایجاد شده و به همین دلیل پاتوق معتادان شده و برای استفاده خانواده‌ها مناسب نیست.

شهرداری به وظیفه خود عمل کرده است

اما شهرام غنی‌زاده، شهردار تالش  معتقد است شهرداری و شورای اسلامی شهر تالش برای ایجاد و توسعه پارک‌ها از هیچ تلاشی کوتاهی نکرده است و طرح‌های زیادی برای این منظور تهیه شده است.

او از پارک شهر، سیاهداران و بوستان‌های قدس، کودک، مادر و کرگانرود به عنوان پارک‌های خوب و مناسب این شهر نام می‌برد و می‌گوید: در حال حاضر حدود پنج هزار جعبه انواع گل‌های فصلی همچون بنفشه، مینا، میمونی، قرنفل و همیشه بهار در پارک‌های شهر کاشته  شده است.

شهردار تالش اضافه می‌کند: همه ساله فضای طرح‌های ساحلی قروق و گیسوم توسط شهرداری تالش گل‌کاری می‌شد، اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا این کار اجرا نشد.

غنی‌زاده با بیان اینکه سرانه فضای سبز تالش برای هر نفر بیش از هفت متر است، می‌گوید: در دهه فجر سال گذشته پارک "سیدنیکی" بهره‌برداری شد و در اختیار شهروندان این محله قرار گرفت.

او خاطرنشان می‌کند: آبیاری روزانه فضای سبز شهر تالش از خردادماه آغاز و تا شهریورماه ادامه پیدا می‌کند و هر روز از ساعت ۱۷ عصر تا شش صبح با استفاده از دو دستگاه کامیون خاور به صورت سنتی انجام می‌شود.

شهردار تالش اضافه می‌کند: چمن‌زنی فضای سبز و پارک‌ها نیز از روزهای پایانی اسفندماه آغاز و به صورت هفتگی انجام می‌شود.

غنی‌زاده می افزاید: درختان شهر سه الی چهار بار در طول سال هرس می‌شود و سال گذشته درختان خطرآفرین توسط پیمانکار شاخه‌زنی شد.

او می‌گوید: شهرداری تالش مالکیت دو گلخانه در خیابان‌های تختی و معلم را در اختیار دارد که در سال دو بار در آن بذرپاشی می‌شود.

شهردار تالش با اشاره به جمع‌آوری بیش از ۲۰۰ راس احشام سرگردان از فضای سبز شهری در سال گذشته، یادآور می‌شود: شهرداری تالش سالی دو الی سه بار فضای سبز شهری را سمپاشی می‌کند.

بزرگ‌ترین پارک خاورمیانه را می‌سازیم

بهزاد پورپناه، عضو شورای اسلامی شهر تالش با اشاره به تصویب بودجه حدود ۳۵ میلیارد تومانی شهرداری این شهر در سال گذشته، خاطرنشان می‌کند: طبق روال هر سال در لایحه بودجه، ردیف اعتباری برای ایجاد فضای سبز ، توسعه پارک‌ها و خرید گل و گیاه نیز پیش‌بینی شده و شهرداری نیز در این زمینه اقدامات لازم را انجام داده است.

او می‌افزاید: در سال گذشته عملیات احداث دو پارک جدید در شهر تالش در حال انجام بود که به دلیل شیوع ویروس کرونا ادامه آن متوقف شد.

عضو شورای اسلامی شهر تالش ادامه می‌دهد: پارک کوچک کرگانرود در کنار پل بزرگ تالش و مسیر جاده اصلی تالش به آستارا وجود دارد که پس از ساخت دیواره‌های حائل کنار پل، این پارک توسعه پیدا می‌کند و به محل سد لاستیکی متصل می‌شود.

پورپناه می‌گوید: طراحی این پارک انجام شده و هم‌اکنون مراحل ایجاد آن در حال اجرا است و به دلیل نزدیکی به جنگل و رودخانه فضای بسیار زیبایی دارد.

او می‌افزاید: شورای شهر بعد از چندین سال موفق شد تا موافقت اجرای طرح پارک جنگلی تالش به مساحت دو هزار و ۴۰۰ هکتار را اخذ کند؛ این پارک از محله نعلبند آغاز و تا بابااسماعیل تالش در بستر جنگل‌های هیرکانی ادامه پیدا می‌کند.

عضو شورای اسلامی شهر تالش تصریح می‌کند: کار نقشه‌برداری این پارک جنگلی انجام شده و در صورت همراهی مسئولان ذی‌ربط و صدور مجوزهای لازم، اجرای این طرح در سال‌جاری آغاز می‌شود.

پورپناه اظهار می‌کند: در صورت اجرای این طرح و تجهیز آن با امکانات لازم‌، منطقه تالش به قطب گردشگری ایران و این پارک به بزرگ‌ترین پارک جنگلی خاورمیانه تبدیل خواهد شد.

کد خبر 418034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.