۲۴ درصد جمعیت بافت فرسوده شهری کشور در تهران مستقر است

معاون مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان تهران گفت: حدود ۱۵ هزار هکتار محدوده‌های ناکارآمد شهری در خود استان تهران و بیش از ۴.۵ میلیون نفر جمعیت ساکن در این محدوده‌هاست؛ به عبارتی ۱۱ درصد مساحت بافت فرسوده کل کشور در تهران و ۲۴ درصد جمعیت شهرنشین بافت ناکارآمد در تهران مستقر است.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پرویز فیروز اظهار کرد: بافت های ناکارآمد شهری، مسائل و مشکلات مبتلا به آن در دهه های اخیر به عنوان یکی از جدی ترین چالش های نظام برنامه ریزی و مدیریت شهری کشور مطرح هستند.

وی ادامه داد: از جمله اقداماتی که در سال ۹۸ در این حوزه انجام شد مربوط به جلسات ستاد استانی بوده که با حضور استاندار و معاون هماهنگی امور عمرانی به صورت منظم برگزار شده است. به شکل کلی ۱۶ جلسه ستاد استانی تشکیل شد که خروجی آن ۲۸۱ مصوبه در حوزه های مختلف بوده است. در این زمینه از جمله موارد مهم این جلسات می توان به تدوین برنامه عملیاتی اقدام مشترک استان تهران اشاره داشت که اداره کل راه و شهرسازی استان تهران موظف بود مطابق برنامه ای که برای استان ها تدوین شد، فعالیت های خود را تدوین و تنظیم کند.

معاون مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان تهران تصریح کرد: در مواد ۵۱ و ۶۱ و ۶۲ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه، دو هزار و ۷۰۰ محله در سطح کل کشور در قالب برنامه ها و طرح های بازآفرینی دیده و مقرر شده است که در دو برنامه پنج ساله برنامه های بازآفرینی در این محدوده ها پیاده سازی شود.

فیروز گفت: مجموعه بافت های فرسوده و در اصطلاحِ کنونی بافت های ناکارآمد شهری شامل پنج محدوده است که شامل محلات دارای بافت فرسوده میانی، سکونتگاه های غیررسمی، محدوده های تاریخی نیازمند احیا، بهسازی و نوسازی پهنه های شهری با پیشیه روستایی، پهنه های دارای کاربری ناسازگار با کاربری شهری است.

وی افزود: از کل این مجموعه ها بر اساس مطالعات انجام شده (در طرح جامع، مطالعات فرادستی طرح تفصیلی، مطالعات بازآفرینی) در سطح کشور، بالغ بر ۱۴۰هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری در سطح کشور وجود دارد و جمعیتی بیش از ۲۰ میلیون نفر در آن ساکن هستند.

معاون مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان تهران اظهار کرد: بر اساس مطالعات انجام شده از این ۱۴۰ هزار هکتار حدود ۱۵ هزار هکتار محدوده های ناکارآمد شهری در خود استان تهران و بیش از ۴.۵ میلیون نفر جمعیت ساکن در این محدوده ها هستند. به عبارتی ۱۱درصد مساحت بافت فرسوده کل کشور در تهران است و ۲۴ درصد جمعیت شهرنشین بافت ناکارآمد در تهران مستقر هستند.

فیروز گفت: در این زمینه اقداماتی در راستای ماده ۵۹ قانون برنامه ششم توسعه در استان تهران انجام شد. اولین اقدام شناسایی محدوده ها و محلات هدف بود و به استناد بند الف ماده ۵۹ قانون برنامه ششم توسعه دولت مکلف به بهسازی، نوسازی و مقاوم سازی و بازآفرینی سالانه حداقل ۲۷۰ محله شهری است.

وی با بیان اینکه میزان بافت های فرسوده بسیار زیاد است، اعلام کرد: در سال ۹۷ با توجه به سند برنامه ششم توسعه استان و در چهارمین جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان، ۶۳ محله هدف در استان تهران تعیین شده است که ۱۸ محله در شهر تهران و ۴۵ محله در شهرستان های استان تهران تصویب شد.

کد خبر 418027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.