مجلس یازدهم بلای جان دولت!

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا ، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می پردازد:

هشدار صریح مقام بلندپایه ارتش به آمریکایی‌ها

امیر دریادار حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ کننده و رئیس ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران، درباره نحوه رصد و پایش آب‌های سرزمینی کشورمان گفت: هر تحرک و رفت و آمدی وجود داشته باشد چه در زیرسطح و یا روی سطح به صورت کامل توسط جمهوری اسلامی ایران رصد می‌شود. او ادامه داد: فیلمی که منتشر شد تنها نمونه ای است از آن را مشاهده کردیم که شناوری از منطقه سوم نیروی دریایی ارتش در منطقه حضور پیداکرده و شناورهای دشمن را به طور کامل شناسایی می کنند. رئیس ستاد ارتش گفت: کسی که می تواند عملیات شناسایی را به این خوبی انجام می دهد، پس قادر است تا کارهای دیگری را هم به این خوبی انجام دهد. نداجا که همیشه به صورت مداوم در حال گشت‌زنی است، این بار ناوگروه سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده آمریکا (United States Marine Corps) که وارد آب‌های سرزمینی ما شدند را رصد و کنترل کرد که تصاویر آن در حال انتشار در فضای مجازی است.

مجلس یازدهم نمی‌گذارد آب خوش از گلوی روحانی پایین برود

احمد شیرزاد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب،در این باره اظهار داشت: در روزهای منتهی به انتخابات دوم اسفند، معلوم بود اصولگرایان تندرو در مجلس یازدهم دست بالا را خواهند داشت. حالا هم که به واسطه مشارکتی پایین آنها اکثریت را در اختیار دارند،‌ حتماً از همان اولین روز عرصه را بر دولت تنگ خواهند کرد. می‌توان گفت،‌ از خرداد ۹۹ تا مرداد ۱۴۰۰ نخواهند گذاشت آب خوش از گلوی روحانی پایین برود. نماینده ادوار مجلس در ادامه سخنانش گفت: باید همزمان با آغاز کار یازدهمین دوره مجلس، منتظر استیضاح‌های سریالی باشیم؛ یعنی هر روز به هر بهانه منطقی یا غیرمنطقی‌ای وزیران را به مجلس دعوت خواهند کرد تا به سوال‌هایشان پاسخ دهند. سوال و جوابی که توسط نمایندگان در نهایت به استیضاح خواهد انجامید. این یعنی وزیران روحانی در یک‌ سال پیش رو دست به عصا راه خواهند رفت؛ بنابراین روشن است که کارآمدی دولت تا حد زیادی تحت تاثیر این شرایط قرار می‌گیرد. او افزود: از همین روست که سیستم مدیریتی کشور باید خود را آماده فضایی آکنده از چالش و تنش کند. آن هم در شرایطی که از چند جهت تحت فشاریم و به همین دلیل بیش از همیشه به آرامش و البته انسجام نیاز داریم. البته شاید مسئولان رده‌بالا برای این وضعیت چاره‌اندیشی کنند چون فقط توصیه از بالا می‌تواند تندروها را کنترل کنند. احمد شیرزاد در پایان صحبت‌هایش گفت:‌ باید دعا کنیم همکاری مجلس یازدهم با دولت دوازدهم ختم به خیر شود.

بی توجهی نمایندگان به رعایت پروتکل‌های بهداشتی ضدکرونایی در صحن مجلس 

اسدالله عباسی نماینده مردم رودسر در مجلس شورای اسلامی، گفت: امکان ادامه برگزاری جلسات صحن بدون سیستم و رأی‌گیری الکترونیکی به آن شکلی که امروز و دیروز برگزار شد وجود ندارد. وی افزود: تمام تلاش ما بر این است که سیستم تمام نمایندگان ضمن رعایت فاصله معین شده و اصول بهداشتی نصب و این امکان برخورداری از سیستم برای تمام نمایندگان حاضر در صحن فراهم شود. سخنگوی هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: تلاش ما بر این است که تمام ظرفیت صحن برای حضور نمایندگان استفاده شود و جلسات را با کیفیت بهتری تا هفته‌های آینده برگزار کنیم. عباسی با اشاره به نشست اعضای هیأت رئیسه با روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس خاطرنشان کرد: در این جلسه بنا شد تا کمیسیون‌ها فعال شوند و برنامه‌های در دستورکار خود را به سرانجام برسانند تا تکلیف طرح‌ها و لوایح نیمه کاره تا پایان این دوره مجلس مشخص شود. وی در پایان گفت: در جلسه اعضای هیأت رئیسه که پس از نشست با روسای کمیسیون‌های تخصصی برگزار شد، بنا بر این شد تا جلسه دیگری در روز دوشنبه هفته آینده با روسای کمیسیون‌ها برگزار شود و روسای کمیسیون‌ها برنامه‌های خود را به هیأت رئیسه ارائه کنند و سه شنبه و چهارشنبه هفته آینده نیز جلسات صحن را خواهیم داشت.

میرسلیم: برای برخی حزب یعنی خودشان به علاوه چند پادو، مانند ناپلئون!

مصطفی میرسلیم درباره نقش احزاب و جریانات سیاسی در کاهش اعتماد عمومی گفت: درکشور ما حکومت حزبی وجود ندارد یعنی مردم در انتخابات به افراد رأی می دهند و نه احزاب؛ علت آن هم بها ندادن به احزاب در قانون انتخابات وجایگاه مردمی نسبتا ضعیف احزاب در بین مردم است. به مناسبت انتخابات گروه های سیاسی تقریبا هم‌فکر دورهم جمع می‌شوند تا بنابه اقتضای قانون انتخابات بتوانندکرسی هایی از مجلس را به دست آورند؛ بدین ترتیب ما شاهد شکل‌گیری جبهۀ به اصطلاح اصولگرا وجبهۀ به اصطلاح اصلاح طلب هستیم. این جبهه ها کارکرد حزبی ندارند و لذا بعد از انتخابات اغلب تعطیل یا متلاشی می شوند . بنابراین حکومت ما حزبی نیست و امروزه نمی توان حزب خاصی را مسئول شرایطی که پیش‌آمده است کرد. وی با تاکید براینکه در مردم سالاری، حزب جایگاه بسیار مهمی دارد زیرا سرنوشت کشور به دست مردم است و مردم به کمک نمایندگانشان این وظیفۀ اساسی را انجام می دهند، گفت:  در کشور ما افرادی ذاتا با تشکیلات مخالفند زیرا در تشکیلات باید خود را منطبق با آراءِ جمع کنند و آنها چون خود را در مقام ریاست و فرماندهی می بینند. این ویژگی را برنمی تابند و سریعا متمایل به خودکامگی می شوند و برای کشور فاجعه می آفرینند، برای آنها حزب یعنی خودشان به علاوۀ عده ای پادو! مانند ناپلئون که می گفت: قانون منم! عقب ماندگی ما و تأسف مردم و بی اعتمادی آنها به همین خودکامگی ها و کیش شخصیت رؤسا برمی گردد.
 

چون فاقد حزب هستیم پس ناکارآمدیم

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز درباره نقش احزاب در کاهش اعتماد عمومی می‌گوید: من چون اعتقاد ندارم که الان حزبی وجود دارد، می توانم مساله را به این شکل بگویم که ما جریانات سیاسی یا جبهه های سیاسی داریم که گاهی بر شکل گیری مدیریت کشور اثرگذارند اما تاثیرشان هم آنچنان نیست که مسئولیت پذیر باشند، چون حزب نداریم. از این جهت مردم از مدیریت اجرایی کشور نارضایتی دارند. مردم از رهبری، امنیت ملی و قدرت نظامی ما نارضایتی ندارند. این ها دستاورد رهبری پرقدرت نظام جمهوری اسلامی است. آنچه که مردم را ناراضی کرده است عملکرد مدیریت اجرایی چه در بخش اقتصاد، چه در بخش مسائل اجتماعی، چه در بخش مسائل فرهنگی و چه در سیاست داخلی است. این هاست که مردم را ناراضی کرده است.   این معلول این است که ما نه یک مجلس منسجم داریم و نه یک دولت پرقدرت منسجم. نبود این دو از ضعف ما در ساختار مدیریت کشور حکایت دارد که ناشی از نبود احزاب توانا و پرقدرتی است که مردم را نمایندگی کنند. اگر احزاب مردم را نمایندگی کنند مردم حرف هایشان را در حزب می زنند و اعتراضات شان را در حزب بیان می کنند نه اینکه این اعتراضات کف جامعه بیاید.  این نماینده ادوار مجلس معتقد است: ما چون فاقد احزاب هستیم ناکارآمدیم. اگر احزاب قوی داشتیم کارآمدی مان بالا می رفت. اگر احزابی قوی، قدرتمند، مدیریت شده و هماهنگ روی کار بیایند و کادر تربیت کنند،این احزاب مسئولیت پذیرند و مسئولیت هر دوره ای را که مجلس توسط آنها اکثریت پیدا کرده باشد را به عهده می گیرند و می توانند کشور را درست مدیریت کنند. البته احزاب باید در چارچوب قانون اساسی و سیاست های ابلاغی رهبری شکل بگیرند، نه احزابی که هواها و هوس های لیدرهای خود را دنبال کنند.

کد خبر 418012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.