دستورالعمل دورکاری فعالیت بخش‌های مختلف قضایی نهایی شد

معاون اول قوه قضائیه از نهایی شدن دستورالعمل فعالیت بخش‌های مختلف قضایی در ایام دورکاری به‌دلیل شیوع کرونا خبر داد و تأکید کرد که با اجرای این شیوه‌نامه، تحوّل مهمی در توسعه نظام قضایی الکترونیک رخ خواهد داد.

به گزارش ایمنا، به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضائیه، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای که در اولین جلسه شورای روسای دادگستری‌ و دادستان‌های مراکز استان‌های سراسر کشور به تشریح تدابیر قوه قضاییه برای مقابله با گسترش ویروس کرونا پرداخت و یکی از این اقدامات را برگزاری مجازی جلسه با روسای دادگستری‌ها و دادستان‌ها عنوان کرد.

معاون اول قوه قضائیه همچنین با اشاره به تدابیر و اقداماتی که در اعطای مرخصی به بیش از یکصد هزار زندانی و حفظ بهداشت زندان‌ها صورت گرفته، متذکر شد که با این اقدامات اصولی و به‌موقع، امروز زندان‌ها از شرایط مناسبی برخوردارند.

حجت‌الاسلام اژه‌ای در ادامه از نهایی شدن دستورالعمل ۲۲ بندی برای نحوه فعالیت بخش‌های ستادی و صف دستگاه قضایی متناسب با تصمیمات ستاد ملّی مقابله با کرونا خبر داد و با بیان این‌که این شیوه‌نامه پس از تأیید رئیس قوه قضائیه ابلاغ می‌شود، به تشریح برخی موارد مهم آن پرداخت.

«دورکاری یک‌سوم نیروها»، «اجرای طرح فاصله‌گذاری برای آن‌دسته از همکارانی که حضورشان در ادارات الزامی است»، «استفاده از ابزارهای نوین ارتباطی در تمامی فرایندهای قضایی» و «تعیین نحوه حضور طرفین دعوا در دادسراها و دادگاه‌ها» از جمله بندهای مندرج در این دستورالعمل است.

در این دستورالعمل همچنین «شیوه محاکمه متهمانی که بازداشت موقت هستند» تعیین شده و «ایجاد پیشخوان قضایی برای اطلاع‌رسانی به طرفین دعوا وهمچنین راهنمایی مراجعان در جهت رعایت ضوابط بهداشتی» و «استفاده از ظرفیت‌های قانونی همچون تعیین مجازات جایگزین و تعلیق و تعویق مجازات و اجرای احکام برای کاهش جعیت کیفری» نیز مورد تأکید قرار گرفته است.

به گفته معاون اول قوه قضاییه، اجرای این شیوه‌نامه گام بزرگی در جهت تحوّل قضایی و توسعه نظام الکترونیک در دستگاه قضا و برای ارتقاء کیفی خدمات و فعالیت‌های آینده دستگاه قضایی بسیار راهگشا خواهد بود.  

کد خبر 418001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.