نوآوری‌های شهری  و صنعتی در مقابله با شیوع کرونا

طراحان و معماران در واکنش به محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا، نظیر کمبود فضا، پرسنل درمانی و تجهیزات پزشکی وارد عمل شده‌اند و دست به نوآوری‌هایی برای به حداقل رساندن فشارهای ناشی از کمبود این تجهیزات بر دولت‌ها و پرسنل درمانی زده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تا کنون بیش از ۲۰۰ کشور در سراسر دنیا تحت تاثیر شیوع کووید-۱۹ قرار گرفته است و چالش‌های زیادی را در زمینه مراقبت‌های سلامت و تهیه تجهیزات پزشکی مانند ماسک، دستکش، لباس‌های ایمنی و دستگاه تنفس، تجربه کرده است. به همین منظور، گروهی از طراحان، تولیدکنندگان و کارخانه‌داران سراسر دنیا دست به نوآوری زده‌اند و از تمام توان خود برای به حداقل رساندن فشارهای ناشی از کمبود این تجهیزات بر دولت‌ها و پرسنل درمانی بهره گرفته‌اند. از سوی دیگر، این افراد در تلاشند با طراحی‌ها و ایده‌های خود دست به اقداماتی بزنند تا کارکنان خط مقدم را هر چه بیشتر در مقابل ابتلای ویروس کرونا ایمن کنند. در ادامه به معرفی مهم‌ترین ایده‌ها و نوآوری‌های مطرح شده توسط معماران، تولیدکنندگان و کارخانه‌داران پرداخته می‌شود.

فرودگاه های خالی

پس از گسترش ویروس کرونا اغلب فرودگاه‌های سراسر جهان تعطیل شده و فضای داخل آن‌ها بدون استفاده باقی مانده است. البته این اتفاق برای همه فرودگاه‌های جهان یکسان نیست؛ گروهی از معماران آلمانی تصمیم گرفتند فضایی به مساحت ۲۲۰ هزار متر مربع از فرودگاه جدید برلین را با بهره‌گیری از تجهیزات پیش‌ساخته و کابین‌های مدور به مرکزی برای ارائه خدمات فوریت‌های پزشکی مخصوص بیماری کووید-۱۹ تبدیل کنند.

گروهی از طراحان آمریکایی نیز به منظور جبران کمبود شدید تخت‌های بیمارستانی و همچنین فضای کافی برای خودجداسازی مردم اتاقک‌هایی قابل حمل طراحی کرده‌اند که از تجهیزات کامل ایمنی برخوردار است. این اتاقک‌ها همانند چادرهای مسافرتی به راحتی جمع شده و در صورت نیاز به مکان‌های دیگر منتقل می‌شود.

معماران کانادایی نیز از فضای خالی پارکینگ‌های شهری برای مقابله با شیوع ویروس کرونا بهره گرفته‌اند؛ در این پارکینگ‌ها اتاقک‌هایی تعبیه شده است که در فاصله مشخصی از هم قرار گرفته شده است و از امکانات ویژه‌ای نظیر فضای نمونه‌گیری، فرم‌ها و کیوسک‌های ثبت نام غربالگری برخوردار است و از این طریق فشار وارد بر بیمارستان‌های تورنتو را تا حد قابل توجهی کاهش داده است.

تعدادی از برنامه‌ریزان شهری نیویورک نیز ایده‌پردازی کرده‌اند و با همفکری هم باجه‌هایی طراحی کرده‌اند که در آن‌ها متخصصان می‌توانند در ایمنی کامل تعداد بیماران زیادی را ویزیت کنند. این باجه‌ها دارای پوشش شیشه‌ای شفافی است که دستکش‌هایی بسیار مقاوم در آن تعبیه شده است. در نتیجه پزشک می‌تواند از آن سوی پوشش شیشه‌ای بیمار خود را ویزیت کند و در صورت نیاز به لمس بیمار از دستکش‌های روی شیشه بهره گیرد.

تجهیزات محفاظت ایمنی شخصی

یکی از انتشارات معروف کشور کانادا به نام Flash، که معمولا مجله‌های مطبوعاتی مهم کشور را چاپ می‌کند، مجموعه خود را در کمک به مهار شیوع ویروس کرونا در کشور سهیم کرد. مدیر Flash تصمیم گرفت در کنار ادامه فعالیت روزانه خود و چاپ کتاب‌ها و مجلات، نقاب‌های ایمنی برای پرسنل درمانیتولید کند. این مرکز انتشارات از توانایی کافی برای تولید هزاران نقاب ایمنی در یک روز برخوردار است و پس از تولید، این ابزار مفید را به قیمت بسیار مناسب در اختیار بیمارستان‌ها و حتی مردم عادی قرار می‌دهد.

 نیویورک به عنوان یکی از مراکز شیوع گسترده ویروس کرونا در جهان شناخته شده است، بنابراین بسیاری از کارخانه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی در آن در حال حاضر تعطیل است. مدیر کارخانه Bednark Studio Inc، پس از تعطیلی آن تصمیم گرفت نیروهای کاری خود را به حال خود وانگذارد و از طرفی خود را در ردیف جاهایی قرار دهد که به مبارزه با شیوع ویروس کرونا برخاسته‌اند. برای همین منظور، مدیر این کارخانه کارکنان را به محل کار خود بازگرداند، خط تولید جدیدی ایجاد کرد و آن‌ها را به تولید تجهیزات محافظت ایمنی شخصی برای پرسنل درمانی بیمارستان‌های سراسر نیویورک مشغول کرد. تا کنون ۵۰ هزار وسایل ایمنی در این کارخانه تولید و در مراکز درمانی عرضه شده است، که به زودی ۷۰ هزار وسیله ایمنی جدید نیز به بیمارستان‌ها ارسال خواهد شد.

تجهیزات پزشکی

بسیای از کشورهای جهان بدون آمادگی قبلی و غافلگیرانه در معرض شیوع ویروس کرونا قرار گرفت و به همین دلیل کمبود تجهیزات پزشکی و حتی نیروهای کاری مشکلات زیادی را برای این کشورها به وجود آورد. پس از گسترش کووید-۱۹ در انگلیس، کادر درمانی آن با کمبود شدید تجهیزات ایمنی و پزشکی مواجه شد و به همین دلیل، نخست وزیر کشور از مدیر کارخانه دایسون، که لوازم خانگی تولید می‌کند، دستگاه‌های تنفسی تولید کند. پس از مدت کوتاهی، دایسون ۱۵ هزار دستگاه تنفسی جدید و قابل حمل تولید کرد که از این تعداد، ۱۰ هزار دستگاه در داخل کشور انگلیس توزیع و بقیه به خارج از کشور ارسال شد.

  

کد خبر 417933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.