دخل خالی شهرداری ها

سال ها است که دخل شهرداری ها بیش از آن که وابسته به منابع پایدار درآمدی باشد وابسته به رونق ساخت و ساز است و در این شرایط اقتصادی مشخص نیست چقدر می توان به کسب درآمد در این بخش امید داشت.

به گزارش ایمنا، از برخی از اعضای شورای عالی استان ها در خصوص چالش های احتمالی سال آینده شهرهایشان پرسیدیم و این که بیشترین هزینه را در چه بخش هایی خواهند کرد . پاسخ ها و نگرانی ها مشترک بود . بیشترین هزینه ای مربوط به حقوق و دستمزد کارکنان شهرداری است. نیروهایی که بیش از نیاز طی سال های گذشته جذب شهرداری ها شده اند و آنها را با بحران نیروی انسانی مواجه کرده اند. بیشتر شهرها امیدی به رسیدن کمک های دولتی ندارند؛ دخل شهرهایی که گردشگری درآنها رونق دارد وضعیت بهتری نسبت به سایر شهرها دارد و نمایندگان این شهرها چندان نگران سال مالی آینده شهرهایشان نیستند .  این گزارش را که پیش‌تر در نهمین شماره مجله الکترونیک «شهرگاه» منتشر شده است، در ادامه می‌خوانید:

تلاش برای جذب سرمایه گذار

یکی از شهرهایی که بدون نگرانی از آینده بودجه اش در سال ۹۹ می گوید قم است. علیرضا احمدی، عضو شورای شهر قم و نماینده این استان در شورای عالی استان ها گفت: وضعیت تحقق درآمدهای شهر قم رضایتبخش است. با توجه به اینکه این شهر، مذهبی است و توریست مذهبی زیادی دارد از بُعد درآمدی تا امروز مشکلی نداشته ایم. خوشبختانه در حوزه حمل و نقل نیز چالشی نداریم؛ اتوبوسهای جدیدی خریداری شده و اعتباراتی نیز برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی در نظر گرفته شده است. خوشبختانه توسعه مترو نیز به ثمر نشسته است و در مجموع وضعیت حمل و نقل قم رضایتبخش است.  وی با بیان اینکه دخل و خرج شهرداری قم با وجود شرایط اقتصادی کشور و اینکه دولت نمی تواند کمک چندانی کند، بد نیست و نسبت به سایر شهرها بهتر است، قم یک شهر مذهبی است و از بُعد درآمدزایی می تواند به کشور کمک کند به دلیل رفت وآمد بالای توریستهای مذهبی، ساخت وساز هتل و خانه سازی در این شهر رونق دارد، اما اینگونه نیست که ما تنها اتکای درآمدیمان به ساخت و ساز باشد از این رو به دنبال درآمدهای پایدار هم هستیم. یکی از سرمایه گذاریهایی که انجام داده ایم، تلاش برای جذب سرمایه گذار برای ایجاد فرودگاه قم است، زیرا از ۱۲۰ کشور به قم رفت و آمد دارند و برای تحصیل در قم ساکن هستند، بنابراین ایجاد این فرودگاه می تواند این شهر را به یک درآمد پایدار برساند. در مرحله کار کارشناسی، برای جذب سرمایه ها هستیم. قم ظرفیت سرمایه گذاری برای کل کشور را داراست.

کسب درآمد پایدار با راهکارهای متفاوت

یکی دیگر از شهرهایی که چندان از وضعیت درآمدی سال آینده نگرانی ندارد اصفهان است. حسینعلی مبینی نژاد نماینده شهر اصفهان در شورای عالی استانها با بیان اینکه اصفهان به دلیل صنعت گردشگری، نسبت به سایر شهرها مشکلات اقتصادی کمتری دارد، گفت: این شهر تلاش کرده با راهکارهای متفاوت به دنبال کسب درآمد پایدار باشد. اینگونه نیست که از لحاظ تحقق درآمدی مشکلی نداشته باشیم، اما ساخت وساز رونق دارد و در حال حاضر طرحهایی در حال اجراست که شاید باورش در این شرایط اقتصادی دشوار باشد.

وی تأکید کرد: به دنبال راههای مختلف برای کسب درآمد هستیم و امیدوارم سال خوبی را پشت سر بگذاریم. در اصفهان با وجود آنکه دولت کمتر به وعده های خود عمل کرده، راهکارهای پیش بینی شده تا حدودی توانسته کمبودها را جبران کند.

چالش نیروی انسانی در شهرداری ها

سید عبدالرزاق موسوی، رییس شورای شهر شیراز و نماینده مردم استان شیراز در شورای عالی استانها با بیان اینکه دولت نه امسال بلکه در سالهای قبل نیز نمی توانست تعهدات خود را اجرایی کند، گفت: بودجه شهرداریها از محل عوارض توسط مردم تأمین میشد. کار خوبی که مجلس کرد، بحث لایحه درآمدهای پایدار بود که به دلیل ایراد شورای نگهبان برگشت خورد، اما ایرادات حقوقی که شورای نگهبان به این لایحه وارد کرده، ایرادات درستی نیست. اگر این لایحه به نتیجه می رسید، در حوزه درآمدهای پایدار به شهرداری کمک زیادی می‌کرد که در حال حاضر این منابع در هاله ای از ابهام است.

وی ادامه داد: شهرداریها در حال حاضر باید از محل افزایش عوارض، کمبودهای خود را جبران کنند که این افزایش نیز باید به گونه ای باشد که برای مردم قابل تحمل باشد. یکی از مهمترین مشکلات کلانشهرها، حجم زیاد نیروی انسانی است که در سالهای گذشته به سیستم شهرداریها وارد شده اند.

در حال حاضر یک سوم از بخش هزینه ای بودجه شهرداری به موضوع حقوق و دستمزد اختصاص دارد و این حجم از نیروی انسانی در پروژه های عمرانی تأثیرگذار بوده است؛ به ویژه آنکه تورم موجود، هزینه های جاری را افزایش داده و ما تلاش کردیم در شیراز میزان افزایش هزینه های جاری را کنترل کنیم.

نماینده مردم استان شیراز در شورای عالی استانها افزود: به جز حقوق و دستمزد، حوزه حمل و نقل و خدمات اجتماعی، یکی دیگر از بخش های هزینه ای بودجه شهرداری است. ما در حوزه های اجتماعی و آسیب ها، مشکلات جدی داریم، چرا که به دلیل مهاجرت بی رویه، حاشیه نشینی افزایش پیدا کرده است.

ناچاریم شهر فروشی کنیم

حمید بادامی نجات، نایب رییس شورای شهر همدان و نماینده همدان در شورای عالی استان ها هم با بیان اینکه بودجه سال ۹۹ شهر همدان نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد افزایش داشته و با توجه به مشکلات اقتصادی موجود، تلاش شده بیش از ۸۵ درصد بودجه تاکنون محقق شود، گفت: بخشی از بودجه از محل فروش تراکم و شهرفروشی در ارتفاع و سطح تهیه می شود. هر چقدر هم تلاش کنیم،

ناچار هستیم بخشی از درآمدها را از این محل کسب کنیم، این موضوعی است که به ناچار مجبور به انجام آن هستیم. هر چند سیاست ما افزایش درآمدهای پایدار است و تلاش شده کدهای درآمدی از محل درآمدهای پایدار افزایش پیدا کند؛ درآمدهایی مانند عوارض و مالیات بر ارزش افزوده. این در حالی است که در این رابطه شفافیت وجود ندارد و مشخص نیست سهم مدیریت شهری چقدر است و این اعتبارات نیز قطره چکانی به ما داده می شود. تنها ۹ درصد شهروندان در همدان عوارض نوسازی خود را که یک درآمد پایدار محسوب می شود، پرداخت کرده اند که جای نگرانی دارد. ما برای سال ۹۹ پیش بینی کردیم شرکتهای خصوصی برای وصول این طلبها ورود کرده و از شرکتهای خدماتی مانند آب و برق نیز برای دریافت این عوارض کمک بخواهیم.

وی ادامه داد: شهرداری همدان در چندین مجموعه از جمله مجموعه علیصدر، تله‌کابین گنجنامه و مجموعه تفریحی عباس آباد سهام دارد و قصد سرمایه گذاریهای دیگری را نیز در این حوزه دارد تا به سهم دارایی های پایدار خود اضافه کند. همچنین ۶۰۰ باغ ـ ویلا با عنوان باغشهر که از قدیم در شهر همدان بوده را میخواهیم با استفاده از ظرفیتهای زیست محیطی اش مورد استفاده قرار دهیم. این باغشهرها بیش از ۲۰۰۰ مترمربع مساحت دارند و به دلیل نزدیکی همدان به ۹ مرکز استان، می توانند به محل های ویژه گردشگری تبدیل شوند. چنین تقاضایی برای گردشگری در همدان وجود دارد و یک نوع سرمایه گذاری پایدار است.

نماینده مردم استان همدان در شورای عالی استانها با تأکید بر اینکه نمی توانیم شهرفروشی را انکارکنیم، گفت: با این وجود به سمت کاهش درآمدهای پایدار از این محل پیش رفته ایم.

وی در خصوص اینکه چه میزان سهم حمل و نقل عمومی در بودجه سال ۹۹ است، افزود: متأسفانه سهم توسعه حمل و نقل عمومی در بودجه کم است البته تلاش کرده ایم در سال آینده از ظرفیت اوراق مشارکت برای خرید اتوبوس های نو استفاده کنیم. همچنین اعتباراتی برای خرید اتوبوس نوسازی ناوگان تاکسیرانی پیش بینی شده است اما از پروژه های در اولویت ما، ایجاد پیاده راههای بزرگ در همدان است؛ پیاده راههایی که به افزایش گردشگری در شهر کمک می‌کند. میدان امام (ره) که در مرکز شهر همدان بود و روزانه ۴۰ تا ۵۰هزار خودرو از آن عبور می‌کردند، به یک پیاده راه بزرگ و محور گردشگری تبدیل شده است. نگاه ما در این سالها، نگاهی انسان محور بوده تا خودرومحور اما در حوزه توسعه حمل و نقل عمومی ضعف داشتیم که باید این موضوع تقویت شود.

حمایت دولت را نخواستیم؛ سهم شهر اهواز از عوارض آلاینده پرداخت شود

سید محسن موسوی زاده، نماینده مردم استان اهواز در شورای عالی استانها هم گفت: ما حمایت دولت را نخواستیم همانطور که تابحال حمایت خاصی نداشته است. دولت سهم شهرداریها را از ارزش افزوده کاهش ندهد و حقوقی که مربوط به شهرداریها در حوزه عوارض آلایندگی است، بپردازد. در این راستا شهرداری مانند شهر اهواز می تواند خود را اداره کند. در شهر اهواز به دلیل وجود شرکتهای نفتی و فولاد، حق آلایندگی قابل توجهی به شهرداری اختصاص پیدا می‌کند که در کنار سهم شهرداری از مالیات ارزش افزوده، می تواند شهرداریها را در تأمین اعتبارات درآمدها کمک کند، اما سالها این عوارض دریافت نشده است. شهرداری اهواز چند هزار میلیارد از شرکت نفت و فولاد بابت عوارض آلایندگی طلبکار است که کار به پیگیریهای قضایی رسید و اجرائیهای در این رابطه صادر شد که با وساطت استانداری، اجرائیه را متوقف کرده تا با رایزنی مشکلات مربوطه حل شود. اگر این عوارض به موقع پرداخت میشد، قطار شهری اهواز که ۱۲ سال به نتیجه نرسیده، به سرانجام میرسد و قطعا به سمت شهرفروشی کشیده نمی شدیم.

وی با اشاره به تعدیل دفترچه های مالیاتی در سال گذشته گفت: اگر این تعدیل ها انجام نمیشد، سازنده ها رغبتی برای ساخت وساز نداشتند و ما از لحاظ درآمدی دچار مشکل می شدیم.

موسوی زاده با بیان اینکه پیگیری سنددار شدن خانه های اهواز یکی دیگر از محورهایی است که باعث افزایش درآمدهای پایدار در شهرداری می شود، گفت: ۴۰۰هزار خانه اهواز سند ندارند و اسناد آنها از مراجع ذیصلاح در حال پیگیری است تا بتوانیم از طریق عوارضی که می گیریم، یک نظم سالیانه برای پرداخت عوارض ایجاد کنیم.

به گفته نماینده مردم استان اهواز در شورای عالی استانها، بیشترین سهم را از بخش هزینه ای بودجه، حقوق و دستمزد دارد و حدود ۱۰هزار پرسنل در شهرداری اهواز مشغول به کار هستند که شهرداری را با چالش های اساسی روبرو کرده و در این رابطه نامهای نیز از وزارت کشور در خصوص بحرانی بودن آمار پرسنل شهرداری اهواز ارسال شده است. پس از حقوق و دستمزد، نگهداشت و حمل زباله و ایجاد فضای سبز، بیشترین سهم را از بودجه سال آینده شهر اهواز دارند.

چالش پرداخت حقوق و دستمزد داریم

مظفر میرزاد، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای ایلام و نماینده ایلام در شورای عالی استانها نیز در خصوص بودجه سال آینده ایلام گفت: به دلیل تورم، بیشترین چالش را در حوزه پرداخت حقوق و دستمزد داریم. متأسفانه دولت چندان به شهرداری کمک نمی‌کند و منابع پایدار نیز در این سالها خلق نشده است. متأسفانه سرمایه داران به جای سرمایه گذاری در حوزه های شهری، علاقه مند به حضور در حوزه های دلالی هستند، بنابراین شهرداریها نیز مجبورند امورات خود را با اضافه کردن عوارض بگذرانند و این به معنی آن است که دست شهرداریها در جیب مردم است. ما تلاش کرده ایم عوارض چندان اضافه نشود، اما برای پرداخت حقوق و مزایا، مشکلات خود را داریم و به دلیل بالا بودن این حوزه، کار عمرانی تحت تأثیر قرار گرفته و مجبور به شهرفروشی هستیم.

وی افزایش عوارض تخلفات ساختمانی را نه برای جبران هزینه ها بلکه به دلیل بازدارندگی از بی توجهی به ضوابط شهرسازی عنوان کرد و افزود: توسعه حمل و نقل عمومی نیز از مهمترین اولویت های بودجه سال آینده این شهر است.

کد خبر 417906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.