هیچ ایرانی در کویت به کرونا مبتلا نشده است

سفیر ایران در کویت با اعلام خبر از سرگیری صادرات کالاهای ایرانی به این کشور، گفت: به کویتی‌ها درباره رعایت استانداردهای بهداشتی اطمینان دادیم و طرف مقابل هم اعلام آمادگی کرد و احتمالا هفته بعد تبادلات تجاری آغاز می‌شود.

به گزارش ایمنا، محمد ایرانی در مورد وضعیت شیوع کرونا در میان ایرانیان کویت اظهار کرد: براساس آخرین اطلاعاتی که از منابع بهداشتی کویتی دریافت کردیم، تاکنون هیچ آماری مبنی بر ابتلای هیچ کدام از هموطنان به ویروس کرونا در کویت منتشر نشده است.

وی افزود: اینکه مبتلایی در میان حدود ۴۰ هزار ایرانی مقیم کویت گزارش نشده، موضوعی بسیار مثبت است و نشان می‌دهد ایرانی‌ها به خوبی دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند.

سفیر ایران در کویت به زندگی مجردی و دور از خانواده اتباع ایرانی در این کشور عربی اشاره کرد و افزود: خانواده‌های ایرانیان مقیم کویت اطمینان داشته باشند که عزیزان آنها کرونا ندارند. امیدواریم همین روند ادامه پیدا کند و تا پایان این پدیده شوم، هیچ‌ یک از هموطنان در کویت به بیماری مبتلا نشوند.

ایرانی با بیان اینکه با توجه به تعطیلی فعالیت‌های کاری در کویت تعداد زیادی از هموطنان در این کشور تمایل دارند به کشور بازگردند،گفت: متاسفانه از مدت‌ها پیش، فرودگاه کویت بسته و به جز بار و مواد غذایی، پروازهای کشورهای مختلف تعطیل است.

وی تصریح کرد: هفته گذشته با تلاش‌های زیاد سفارت و هماهنگی با مقامات کویتی، تعدادی از کویتی‌های مقیم ایران با دو پرواز به این کشور بازگشتند و حدود ۲۰۰ نفر از اتباع ایرانی هم عازم وطن شدند. این هفته هم احتمالا پروازهای دیگر انجام خواهد شد.

سفیر ایران در کویت یادآورشد: هموطنان متقاضی بازگشت فرم‌های مربوطه را امضا کرده‌ و هماهنگی های لازم برای بازگشت آنها با وزارت خارجه در حال انجام است با این حال اگر امکان بازگشت هم‌وطنان به ایران با پروازهای کویتی فراهم نشد در فکر این هستیم که از طریق پروازهای ایران برگردند.

ایرانی با بیان اینکه دولت کویت دوم اسفندماه گذشته و به دنبال انتشار ویروس کرونا در ایران، هر گونه تردد ایرانی‌ها و پروازهای رفت‌ و برگشت را متوقف کرد، گفت: بلافاصله روز سوم اسفندماه، گمرکات کویت هم در چارچوب وزارت تجارت این کشور اعلام کرد که از ورود ملوانان و کالاهای ایرانی که از طریق لنج‌ها و شناورهای مختلف وارد بندر کویت می‌شده و حامل مواد غذایی بوده ممانعت خواهد کرد.

وی تصریح کرد: بلافاصله ما این مطلب را طی یادداشتی به عنوان اعتراض برای وزارت خارجه کویت ارسال کردیم و گفتیم که قطع همکاری‌های تجاری و اقتصادی در شرایط فعلی شاید کار درستی نباشد و ما به عنوان جمهوری اسلامی موافقیم که با تعیین یک سری استانداردهایی که می‌تواند در قالب امضای یک پروتکل بهداشتی باشد، روند صادرات کالا به کویت را ادامه دهیم.

سفیر ایران در کویت به نگرانی مقامات کویتی در خصوص شیوع کرونا اشاره کرد و افزود: آنها چون در ابتدای شیوع کرونا بودیم پاسخ را به بعد موکول کردند و در این مدت پاسخ دقیقی دریافت نکردیم.

ایرانی با بیان اینکه عمدتا کویت در این مدت درگیر شیوع ویروس کرونا و مشکلات ناشی از حضور اتباع خارجی در این کشور بود، افزود: در بازار هم کمبود خیلی از مواد غذایی و کالاها احساس نمی‌شد اما وضع قوانین محدودیت‌های تردد در داخل کشور و بسته شدن خیلی از محل‌های تجاری و فروشگاه‌های بزرگ در هفته گذشته موجب شد تا نگرانی‌هایی درباره تامین کالای مورد نیاز در  مردم این کشور ایجاد شود.

وی افزود: مقامات کویتی در تماس با ما درخواست تشکیل جلساتی داشتند و هم هفته گذشته و هم روز دوشنبه این هفته، این مسئله با آنها پیگیری شد و آنها برای از سرگیری واردات کالا از ایران اعلام آمادگی کردند.

سفیر ایران در کویت با بیان اینکه بخش عمده‌ای از بازار کویت را کالاها و مواد غذایی ایرانی تامین می‌کند، گفت: ما به کویتی‌ها درباره رعایت استانداردهای بهداشتی توسط تجار و تولیدکنندگان ایرانی اطمینان دادیم و طرف کویتی هم اعلام آمادگی کرد و این روند به خوبی پیش می‌رود و احتمالا در خلال هفته آینده تبادلات تجاری آغاز شود.

ایرانی تصریح کرد: تعدادی از تجار کویتی به ما مراجعه کرده‌اند و ظاهرا موافقت‌هایی را برای واردات کالا از ایران گرفته‌اند که این مطلب به اطلاع مقامات جمهوری اسلامی رسانده شد و در ایران هم این آمادگی وجود دارد که مجددا صادرات کالا به کویت از سرگرفته شود.

وی از تغییر احتمالی شیوه ارائه کالاهای ایرانی به تجار کویتی خبر داد و گفت: طرف‌های تجاری ایرانی و کویتی قطعا درباره نحوه ارائه کالاها در شرایط شیوع کرونا به توافق خواهند رسید و کالاهای ایرانی بر اساس استانداردها به شکل کانتینرهای سرپوشیده و ضدعفونی شده صادر خواهند شد.

سفیر ایران در کویت درباره انتشار اخباری مبنی بر اخراج کارگران خارجی از کویت نیز گفت: به این شکل نیست که دولت کویت تصمیمی برای اخراج کارگران به ویژه کارگران ایرانی داشته باشد. در حال حاضر حدود یک میلیون تبعه هندی، ۸۰۰ هزار تبعه مصری، ۶۰۰ هزار تبعه بنگالی و ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تبعه پاکستانی در کویت  حضور دارند و تعداد اتباع ایرانی مقیم کویت کمتر از ۴۰ هزار نفر است که در مقایسه با اتباع خارجی دیگر عدد بسیار کمی است.

ایرانی از بسته‌های تشویقی دولت کویت برای خروج داوطلبانه کارگران خارجی مقیم این کشور خبر داد و گفت: کارگرهای خارجی در مجتمع‌هایی با تراکم جمعیت بالا و به صورت مجردی زندگی می‌کنند که می‌توانند موجب تسریع شیوع کرونا شود و در صورت خروج بخشی از این کارگران، دولت بهتر می‌تواند وضعیت شیوع کرونا را کنترل کند.
وی افزود: بیش از یک ماه است که اغلب کارها در کویت تعطیل است و عموما کارگران روزمزد بیکار هستند و فقط هزینه می‌پردازند لذا روزبه‌روز به تعداد افرادی که متقاضی بازگشت به کشورشان هستند، اضافه می‌شود.

وی با بیان اینکه شاهد موجی از خروج کارگران هستیم که خیلی از آنها هم داوطلبانه است، افزود: اینکه بعدا که شرایط عادی شد کارگران امکان بازگشت خواهند داشت یا نه، بستگی به تصمیم آن‌زمان دولت کویت دارد.دولت کویت احتمالا تصمیم خواهد گرفت بعد از عادی شدن شرایط و عبور از کرونا، بهترین کارگران را برای بازگشت به این کشور انتخاب کند و به آنها اقامت دهد و در حضور افراد دیگر تجدیدنظر کند.

سفیر ایران در کویت با بیان اینکه بحث اخراج کارگران خارجی از کویت اصلا مطرح نیست، گفت: حتی اعلام کرده‌اند که امکاناتی را از جمله بلیط برگشت برای کسانی که به صورت مخفیانه و غیرقانونی در این کشور زندگی می‌کنند، فراهم خواهند کرد و اسمشان را نیز در لیست سیاه قرار نخواهد داد تا در آینده امکان بازگشت به کویت را داشته باشند.

ایرانی تصریح کرد: دولت کویت یک سری بسته‌های تشویقی را به کارگران ارائه می‌کند که داوطلبانه زودتر خارج شوند و مقامات این کشور مصلحت را در این دیده‌اند که هر چقدر کشور خلوت‌تر باشد، راحت‌تر می‌توانند جلوی شیوع ویروس کرونا را بگیرند.

منبع: ایرنا

کد خبر 417903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.