استفاده از روش عرضه فراگیر برای واگذاری شرکت‌ها در بورس

وزیر امور اقتصادی و دارایی، با اشاره به صندوق‌های سرمایه‌گذاری و نقش آنها در افزایش شفافیت گفت: برای بهبود در روند واگذاری‌ها تصمیم گرفته شد تا از ساز و کار بورس و عرضه سهام یا ارائه در ETF استفاده شود، زیرا عرضه و فروش در بورس از شفافیت کافی برخوردار است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، صفحه رسمی فرابورس ایران در اینستاگرام با انتشار یک پست به نقل از فرهاد دژپسند، نوشت:

"فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی، با اشاره به صندوق‌های سرمایه‌گذاری و نقش آنها در افزایش شفافیت افزود: برای بهبود در روند واگذاری‌ها تصمیم گرفته شد تا از ساز و کار بورس و عرضه سهام یا ارائه در ETF استفاده شود، زیرا عرضه و فروش در بورس از شفافیت کافی برخوردار است.

دژپسند تصریح کرد: ۹ شرکت در رسته‌های مالی (بانک‌ها و بیمه ای) و صنایع فلز و معدنی و پالایش و پخش از اولین موارد واگذاری‌ها در بورس خواهند بود.

او نحوه عرضه واگذاری اولیه شرکت‌ها در بورس را مبتنی بر دو روش عنوان کرد و افزود: برای واگذاری در بورس باید به صورت عرضه نقدی یا اقساط بلندمدت و یا فراگیر عرضه صورت بگیرد، اما تصمیم گرفتیم که عرضه‌ها به صورت فراگیر صورت پذیرد. در این روش عرضه‌ها در دو گروه صورت می‌پذیرد که هر گروه مشمول تخفیف ۲۰ و ۲۵ درصد خواهند بود. در حقیقت این تخفیف شامل خرید اولی‌ها خواهد شد.

دژپسند ادامه داد: سقف خرید برای هر فرد دو میلیون تومان خواهد بود، برای این نوع خرید تنها ارائه کد ملی کفایت می‌کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در تعریف دومین روش عرضه گفت: شکل دوم عرضه‌ها از طریق (Book Building) یا ثبت سفارش خواهد بود. در این روش واگذاری‌ها به صورت سبد سهام انجام می‌شود. امیدواریم بتوانیم ۱۵ اردیبهشت اولین فراخوان جهت عرضه را منتشر و اطلاع رسانی کنیم."

کد خبر 417899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.