۲۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۱
داران در سکوت

شیوع ناگهانی بیماری کرونا روال عادی زندگی شهرنشینان را مختل و با خانه‌نشینی کار و پیشه آنان را تعطیل کرد؛ همه از این پیش‌آمد آسیب دیدند، اما زیان این اوضاع بر آنان که شغلشان با حضور گردشگران رونق می‌گرفت، بیشتر هویدا بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا،  شهری زیبا، آرمیده در دامنه‌های سرسبز زاگرس میانی که هر سال در موسم بهار میزبان صدها مسافر و گردشگر بود، امسال سر در لاک خود فروبرده و سکوت، حکمران بلامنازع کوی و برزن آن شده است؛ هر چند در روزهای اخیر اندکی آمد و شد در خیابان‌ها و معابر آن افزایش یافته، اما هنوز سایه سیاه بیماری بر شهر سنگینی می‌کند.

کرونا، چونان بلایی ناگهانی فروآمد و مُهر رکود و خاموشی بر کسب و کار و هیاهوی روزانه زد. این روزها کسادی، وَصف هر حرفه و پیشه شده، اما انگار هتلداران و میهمانسراداران شهر بیش از سایرین ضرر کرده‌اند

کرونا آفت صنعت گردشگری

محمدرضا خسروری، مدیر میهمانسرای جهانگردی داران می‌گوید: با شیوع ویروس کرونا در روزهای پایانی سال ۹۸ رزرو مهمانسراها و هتل‌ها برای تعطیلات نوروزی کنسل شد و فعالیت‌ها و برنامه تالارها مثل برگزاری مراسمات عقد و عروسی و سالن‌های غذاخوری و پذیرش مهمان لغو شد.

او می‌افزاید: سال‌های گذشته میزبان مسافران زیادی بودیم و تمام اتاق‌ها توسط مسافران رزرو شده بود، امّا امسال میهمانسرا به خاطر جلوگیری از شیوع بیماری کرونا تعطیل شد و در حال حاضر خالی از مسافر است، کارگران مهمانسرا بیکار شده‌اند و ما ضرر مالی زیادی را متحمل شده‌ایم.

مدیر میهمانسرای داران ادامه می‌دهد: شیوع ویروس کرونا در شهر نه‌تنها هتل‌ها و مهمانپذیرها، بلکه تمام صنوف و مشاغل را متضرر و کاسبان و شاغلان در بازار را با مشکل مواجه کرد. 

آسیب‌های کرونا، غیر قابل انکار است

احمدرضا محسنی، شهردار داران نیز به تلاش کارکنان شهرداری این شهر با استفاده  از همه تجهیزات و امکانات در ضدعفونی مکان‌های عمومی و معابر اشاره می‌کند و می‌گوید: زیان‌های وارد شده به کسبه و فعالان صنعت گردشگری واقعیتی است که باید بپذیریم.

او با بیان اینکه نیروهای خدمات شهری و آتش‌نشانی برای ضد عفونی مراکز عمومی و معابر سازماندهی شده‌اند، تصریح می‌کند: طبق مصوبات ستاد ملی کرونا کلیه مبادی ورودی و خروجی شهر با پشتیبانی شهرداری برای مدتی کنترل و از ورود افراد غیر ساکن به شهر داران جلوگیری شد و شهروندان نیز در آن ایام همکاری خوبی داشتند، اما همین مسئله ورود گردشگران را بسیار کاهش داد.

شهردار داران اظهار می‌کند: با عنایت به مصوبات کمسیون سلامت و امنیت مواد غذایی و ستاد مدیریت بحران در روزهای اولیه شیوع بیماری برای حفظ سلامت همشهریان بازارهای روز تعطیل و جهت  جلوگیری از تجمع شهروندان چراغ‌های پارک‌های شهر نیز خاموش شد که همه این موارد به زیان صنعت گردشگری شهر است.

محسنی یادآور می‌شود: نیروهای بسیجی و شهروندان و کارکنان شهرداری به کمک کشاورزان برای مهار شیوع بیماری در طرح‌های ضدعفونی اماکن مختلف،  معابر، تاکسی‌ها، آرامستان، اورژانس و محوطه بیمارستان شهید رجایی داران همکاری می‌کنند.

او خاطرنشان می‌کند: تاکنون اعتباری بالغ بر ۸۰۰ میلیون ریال برای خرید املاح ضدعفونی و تجهیزات بهداشتی اختصاص داده شده است.

شهردار داران می‌گوید: هر سال شاهد حضور تعداد زیادی از گردشگران و مسافران نوروزی در شهر بودیم، اما امسال به خاطر شیوع بیماری کرونا تمام مراکز تفریحی و گردشگری تعطیل شد و به خاطر این موضوع مدیران اماکن گردشگری و هتل‌ها و مهمانسراها ضرر زیادی را متحمل شدند که باید تدابیری برای حمایت از آنان اتخاذ شود.

بیشترین آسیب به گردشگری شهر وارد شد

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که محمدرضا شیخی، رئیس شورای اسلامی شهر داران نیز با اشاره به اقدامات انجام شده توسط شورای شهر جهت مقابله با ویروس کرونا، تا کید می‌کند: اعضای پارلمان شهری از زمان شیوع کرونا در منطقه، علاه بر حضور مستمر در جلسات ستاد مبارزه با کرونا در راه‌اندازی ایستگاه‌های کنترل، غربالگری و ضدعفونی معابر و اماکن عمومی نقش بسزایی داشتند.

او می‌گوید: شورای شهر برای کمک به تهیه اقلام مورد نیاز بیمارستان و همچنین توزیع غذا و هدایای متبرک از طرف آستان قدس رضوی نقش داشته و مبلغ ۷۰ میلیون ریال کمک نقدی از طرف شهرداری و شورای شهر جهت خرید مواد بهداشتی به بیمارستان اهدا شده است.

رییس شورای اسلامی شهر داران تاکید می‌کند: از دیگر اقدامات اعضای شورا در این مدت تهیه ماسک و وستکش با هزینه شخصی و اهدا به ایستگاه‌های کنترل و غربالگری بوده است و در ساخت مسیر مخصوص تردد بیماران کرونایی در بیمارستان نیز همکاری داشته‌اند.

شیخی با اشاره به تاثیر کرونا بر گردشگری داران می‌گوید: بیماری کرونا امسال سبب تعطیلی صنعت  گردشگری در تمام شهرها و استان و کشور شده و شهر داران نیز از این قاعده مستثنی نبوده است.

او یاد آور می‌شود: در دوره شورای دور پنجم برای توسعه گردشگری با جذب سرمایه‌گذار برای اجرای طرح گردشگری در تپه نورالشهدا اقداماتی انجام شد و حدود یکصد هکتار از زمین‌های شهری برای اجرای این طرح در نظر گرفته شد.

فعالان گردشگری امسال آغاز بدی داشتند 

اما محمود سلیمی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فریدن با مقایسه شمار گردشگران در بهار امسال و سال گذشته، می‌گوید: سال ۹۸ حدود ۸۰۰ هزار مسافر وارد شهرهای شهرستان شد و حدود ۴۵ هزار نفر در مراکز اقامتی این شهرها مثل هتل‌ها، مهمانسراها، مهمانپذیرها و خانه‌های بومگردی و مدارس اقامت داشتند.

او اظهار می‌کند: با توجه به موقعیت جغرافیایی شهرهای منطقه و وجود اماکن گردشگری و تفریحی مانند کلیساهای تاریخی و جاذبه‌های طبیعی هر سال گردشگران زیادی در ایام مختلف سال به این منطقه سفر می‌کنند، امّا امسال به خاطر شیوع ویروس کرونا از میزبانی مسافران و گردشگران به این منطقه محروم بودیم.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فریدن یادآور می‌شود: در سال‌های گذشته با توجه به حضور مسافران و گردشگران، صنایع دستی فریدن فروش قابل توجهی داشت، امّا امسال هیچ کدام از این صنایع فروخته نشد و جلوگیری از ورود گردشگران به خاطر رعایت تدابیر بهداشتی مانع معرفی صنایع دستی شد.

کد خبر 417894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.