۲۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
شهر مردان نمکی در آتش کرونا

یکی از مهم‌ترین ارکان رشد و توسعه اقتصاد شهرها، صنعت گردشگری است که زمینه گردش سرمایه، رشد شاخص‌های اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری را فراهم می‌کند، اما این صنعت مفید، آسیب‌پذیر نیز هست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از حدود چهار دهه گذشته شهرهای مختلف جهان برای جذب گردشگر و رونق صنعت توریسم سرمایه‌گذاری کرده‌اند و با یکدیگر به رقابت پرداخته‌اند. در این کارزار اقتصادی کلانشهرها و شهرهای بزرگ دارای آثار باستانی و تاریخی، جاذبه‌های طبیعی و شاخصه‌های قومی و اجتماعی پیشگام بودند و سایر شهرها نیز با ایجاد جاذبه‌های تفریحی و سرگرمی در جایگاه بعدی قرار داشتند.

در ایران نیز فعالان صنعت گردشگری در بسیاری از شهرها کوشیدند با بهره‌گیری از مزیت های موقعیت جغرافیایی، پیشینه تاریخی و تنوع‌های قومیتی گردشگران را جذب کنند؛ اما صنعت گردشگری اگرچه پول‌ساز و ارزآور است، لیکن در برابر تغییرات اقلیمی، اقتصادی و زیست‌محیطی آسیب‌پذیر است چنانکه شیوع ویروس کرونا سبب تعطیلی صنعت گردشگری در بسیاری از شهرهای تاریخی و دارای جاذبه‌های طبیعی در مناطق مختلف کشور شده که زنجان نیز یکی از آن‌ها است.

یک چشم اشک و یک چشم خون

مرتضی الماسی از فعالان صنعت گردشگری زنجان می‌گوید: دفاتر خدماتی از حدود یک ماه قبل از آغاز سال جدید تعطیل شد و صاحبان آن‌ها مجبور شدند پول بلیط مسافران را بازگردانند. در این شرایط معلوم نیست چند درصد این دفاتر بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

او ادامه می‌دهد: در سال‌های گذشته جنب و جوش زیادی در شهر وجود داشت، شهرداری و اداره میراث فرهنگی با تلاش فراوان اماکن تاریخی و طبیعی را به مسافران معرفی می‌کرند و درآمد ایام نوروز جبران ایام رکود سال را می‌کرد، اما امسال اوضاع به شدت وخیم است‌.

یوسف عباسی از دیگر فعالان گردشگری زنجان می‌گوید: امیدوارم بسته‌های حمایتی دولت زودتر به دست فعالان صنعت گردشگری برسد وگرنه معلوم نیست به رکود شدیدی که ایجاد و خساراتی که وارد شده چند درصد از فعالان این صنعت بندانند به فعالیت خود ادامه دهند.

قفلی که کرونا بر دروازه‌های شهر زد

حبیب‌الله یگانه، شهردار زنجان نیز با اشاره به آسیب‌های شیوع ویروس کرونا به صنعت گردشگری این شهر، خاطرنشان می‌کند: تا سال گذشته جشن نوروز بایرامی در پیاده‌راه سبزه میدان اجرا می‌شد، اما این برنامه که سبب جذب شمار فراوانی از شهروندان و گردشگران بود، به دلیل شیوع این بیماری لغو شد.

او ادامه می‌دهد: اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی برای گردشگران از جمله کارهایی بود که در سال گذشته توسط شهرداری اجرا می‌شد، اما متاسفانه بسیاری از این طرح‌ها زیر سایه شیوع کرونا به حاشیه رفت.

شهردار زنجان با بیان اینکه اجرای برنامه‌های متنوع در کارخانه کبریت، ارگ زنجان و برپایی غرفه‌های قلمزنی، نقاشی، رنگ روغن و بازار هنرهای تجسمی چاقو از دیگر برنامه‌های نوروزی شهرداری در سال‌های گذشته بوده است، تصریح می‌کند: اجرای پاتوق‌های سرود در سال گذشته مورد استقبال بازدید کنندگان داخلی و همشهریان زنجانی قرار می‌گرفت و همین مسئله سبب رونق گردشگری و گردش سرمایه در شهر زنجان می‌شد.

یگانه با بیان اینکه امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا همه برنامه‌های فرهنگی ورزشی شهرداری نیز لغو شد، تاکید می‌کند: قطعا با شکست کرونا برنامه‌های مفرحی برای شهروندان اجرا خواهد شد، اما خسارات وارد شده در این ایام به بخش‌های مختلف به ویژه صنعت گردشگری زنجان غیر قابل کتمان است.

او گفت: کارکنان سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری زنجان با حضور داوطلبانه خود در سالن مادران و کودکان در تجهیز نقاهتگاه بیماران کرونایی مشارکت کردند.

شهردار زنجان می‌گوید: المان‌های طراحی شده که قرار بود طبق روال سال‌های گذشته و همزمان با نوروز امسال در شهر نصب شود به دلیل جلوگیری از تجمع شهروندان نصب نشد.

یگانه تاکید می‌کند: مجموعه این عوامل باعث رکود صنعت گردشگری زنجان و ایراد خسارت به فعالان این بخش شد.

مدیریت شهری، حامی فرهنگ

مجید فلسفی، رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری زنجان با بیان اینکه امسال به دلیل شیوع کرونا بسیاری از برنامه‌های فرهنگی مدیریت شهری حذف یا تعدیل شده است، می‌گوید: سال گذشته یکی از برنامه‌های شهرداری زنجان اتوبوس گردشگری با حضور گروه‌های هنری و ثمن‌ها که به معرفی این گروه‌ها و فعالان هنری شهر کمک می‌کرد.

او ادامه می‌دهد: در نوروز امسال همه برنامه‌های جمعی شهرداری به دلیل شیوع کرونا حذف شد، اما از آنجا که مدیریت شهری خود را متعهد به تامین نیازهای فرهنگی شهروندان در هر شرایطی می‌داند، اپلیکیشن صدای شهر را طراحی کردیم که جاذبه‌های گردشگری زنجان از طریق سایت صدای شهر معرفی شد و با این اقدام تلاش کردیم از گردشگری شهر در این شرایط حمایت کنیم.

رییس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری زنجان با بیان اینکه در سال گذشته اکثر برنامه‌های سازمان  فرهنگی  اجتماعی شهرداری با حضور حدود دو هزار نفر از شهروندان زنجانی برگزار می‌شد، تصریح می‌کند: با طراحی اپلیکیشن صدای شهر تمام برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی که قرار بود با حضور شهروندان برگزار شود، به صورت غیر حضوری ارائه می‌شود.

او با بیان اینکه در اپلیکیشن فرهنگی شهرداری زنجان، مسابقاتی از طریق فضای مجازی برای شهروندان طراحی شد، عنوان می‌کند: از طریق این اپلیکیشن شهروندان به چالش کتابخوانی دعوت شدند و آیتم‌های بازی و قصه‌گویی صوتی نیز در آن طراحی شده بود.

رییس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری زنجان با بیان اینکه اپلیکیشن فرهنگی شهرداری از طریق سایت این سازمان قابل دریافت است، اظهار کرد: در شرایط فعلی دفاتر مسافرتی و فعالان گردشگری زنجان خسارت دیدند و لازم است مسئولان از آنان حمایت کنند.

کاهش چشمگیر گردشگران

بیان این سخنان در حالی است که امیر ارجمند، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان می‌گوید: وضعیت  صنعت گردشگری شهری زنجان در این روزهای کرونایی چالش برانگیز است.

او ادامه می‌دهد: امسال با توجه به شیوع کرونا تمام برنامه‌های میراث فرهنگی تحت‌الشعاع قرار گرفت و متاسفانه همه اماکن تاریخی و موزه‌ها در ایام نوروز تعطیل بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان با اشاره به تعطیلی هتل‌ها و آژانس‌ها و دفاتر خدماتی این استان متاثر از شیوع ویروس کرونا، خاطرنشان می‌کند: صنعت گردشگری این استان از اواسط اسفند تعطیل و بلیط‌های تورها به گردشگران برگشت داده شد.

ارجمند همچنین به تعطیلی بازارچه‌ها و فروشگاه‌های صنایع دستی این استان از اسفند سال ۹۸ تاکنون اشاره می‌کند و می‌افزاید: متاسفانه صنعت گردشگری بیشترین ضربه را به واسطه شیوع ویروس متحمل شد آن هم در یکی از بهترین زمان‌های فعالیت این صنعت.

او با اشاره به تعطیلی بازارچه صنایع دستی جنب رخشویخانه این شهر، می‌گوید: این مجموعه بزرگترین بازارچه فروش صنایع دستی شهر زنجان است که متاسفانه از اسفند سال گذشته تاکنون تعطیل است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان یادآور می‌شود: در فروردین سال گذشته ۶۵ هزار و ۱۰۶ گردشگر از اماکن تاریخی و موزه‌های استان زنجان بازدید کردند، اما امسال تاکنون این رقم صفر بوده است که در نتیجه زمینه‌ساز خسارات بسیاری بر فعالان این حوزه خواهد بود.

ارجمند با اشاره به بسته حمایتی دولت برای فعالان گردشگری، می‌گوید: با پیگیری‌های وزیر میراث‌فرهنگی، این بسته حمایتی شامل واحدها، فعالان گردشگری و صنایع‌دستی کشور و از آن جمله زنجان خواهد شد.

او ادامه می‌دهد: این بسته حمایتی با هدف حفظ موقعیت شغلی نیروهای شاغل در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی تهیه شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان با بیان اینکه فعالان عرصه گردشگری و هنرمندان مهم‌ترین سرمایه‌های این صنعت هستند، تاکید می‌کند: آمار جمعیت بیکار شده در صنعت گردشگری و صنایع‌دستی زنجان به زودی مشخص خواهد شد و اقدامات حمایتی در این خصوص انجام می‌شود

کد خبر 417888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.