نیازمند، دومین سپاهانی لیگ پرتغال؟

عملکرد خیره کننده گلر سپاهان در دو فصل اخیر، بالاخره نگاه اروپایی‌هایی را به خود جذب کرد و شایعاتی فراوانی مبنی‌بر رفتن نیازمند از ایران در تابستان شنیده می‌شود. با این حال مقصد او مشخص نیست، اما دلایلی وجود دارد که نشان می‌دهد او در آستانه ترانسفر شدن به لیگ پرتغال است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با آغاز درخشش‌های پیام نیازمند در فصل گذشته و تداوم عملکرد خیره‌کننده آن در لیگ امسال سرازیر شدن پیشنهادهای اروپایی چیز دور از ذهنی به نظر نمی‌رسید. نیازمند که فوتبالش را از پایه‌های پیکان آغاز کرده‌بود به دعوت قلعه‌نویی به سپاهان آمد تا مسیر پیشرفت را سریع‌تر طی کند. او موفق شد پس دریافت گل از روی نقطه پنالتی در دیدار مقابل شهرخودرو در فصل هجدهم دروازه‌اش را تا دقیقه ۴۵ بازی با پارس جنوبی جم در هفته نهم لیگ نوزدهم بسته نگه دارد تا با مجموع ۹۴۰ دقیقه گل‌نخوردن رکورددار کلین‌شیت تاریخ لیگ شود.

موفقیت‌های نیازمند، اما به لیگ خلاصه نشد و عملکرد درخشان او در اولین تجربه آسیایی از نکات مثبت دیگر او محسوب می‌شود. نیازمند با این عملکرد توانست دو بار در یک سال گذشته به تیم ملی دعوت شود، اما هر بار پشت سر نام‌های دیگر ماند و تا به امروز هرگز پیراهن شماره یک تیم ملی را به تن نکرده‌است.

با آن که نیازمند در ابتدای پیوستن به جمع طلایی‌پوشان اصفهان، با این تیم قرارداد دو ساله بست، اما مسئولان سپاهان وقتی توانمندی‌های این گلر ۲۳ ساله را متوجه شدند تابستان گذشته قراردادش را یک فصل دیگر و تا سال ۱۴۰۰ تمدید کردند. اما نیازمند که انتظار پیشنهادهای اروپایی را داشت بندی را به قراردادش افزود که در صورت وجود پیشنهاد خارجی بتواند با پرداخت مبلغی از سپاهان جدا شود.

این عملکرد هوشمندانه او را در آستانه تحقق رویای لژیونر شدن قرار داده‌است. حالا این روزها خبرهایی مبنی‌بر ترانسفر تابستانی پیام به یک باشگاه اروپایی شنیده می‌شود  و این اتفاق بیش از پیش نزدیک به عملی‌شدن است.

پرسپولیس و استقلال؟ هرگز!

با درخشش نیازمند سر و کله مشتری‌های ایرانی نیز برای او پیدا شده‌است. برخی از رسانه‌ها می‌گویند چون بیرانوند پس از پایان فصل به آنتوروپ بلژیک می‌پیوندد، یحیی گل‌محمدی از مسئولان پرسپولیس خواسته‌است تا شرایط حضور یک گلر ایرانی و ترجیحا نیازمند را برای سنگربانی از تیم‌اش در فصل آینده مهیا کنند. همچنین گمانه‌زنی‌های رفتن قلعه‌نویی از سپاهان و جانشین‌شدنش به جای فرهاد مجیدی این شایعه را به وجود آورده که قلعه‌نویی مثل رسم همیشگی خود بسیاری از بازیکنان از جمله نیازمند را با خود به استقلال ببرد.

این حرف‌ها در حالی است که نیازمند بارها اعلام کرده‌است از حضور در سپاهان راضی است و هدف‌اش پیوستن به سرخآبی‌های پایتخت نیست و دوست دارد در سطح اول فوتبال اروپا به میدان برود.

بیشتر بخوانید:

نیازمند: آرزویم بزرگ تر از استقلال و پرسپولیس است/در لیست ویلموتس نبودم سوپرایز شدم!

 از سوی دیگر حتی اگر این گلر جوان کرجی تمایلی به حضور در استقلال و پرسپولیس را داشته‌باشد عملا چنین امکانی برایش فراهم نیست. او یک فصل دیگر با سپاهان قرارداد دارد و بعید است سپاهان راضی به جدایی دروازبان ملی‌پوش خود و پیوستن به یکی از رقبای اصلی‌اش شود. پس هر چه هست احتمال پوشیدن لباس استقلال و پرسپولیس برای نیازمند حداقل در لیگ بیستم کمی بعید به نظر می‌رسد.

نیازمند به کدام لیگ اروپایی می‌رود؟

در حالی که بسیاری سخن از رفتن نیازمند می‌زنند، اما هنوز کسی به صراحت مقصد این دروازبان را نمی‌داند. البته تصور حضور در لیگ‌های درجه اول اروپایی آن‌ هم برای نخستین فصل کوچ یک ایرانی به اروپا کمی دشوار به نظر می‌رسد و بازیکنان فوتبال کشورمان معمولا از لیگ‌هایی مانند روسیه، بلژیک، ترکیه و پرتغال کار خود را استارت می‌زنند؛ هر چند در این بین لیگ پرتغال یک سر و گردن از بقیه بالاتر است و پیوستن به یک باشگاه پرتغالی مسیر پیشرفت در قاره سبز را برای هر  بازیکنی آسان‌تر می‌کند.

با آن که حدس دقیق باشگاه آینده نیازمند ناممکن به نظر می‌رسد، اما دلایل فراوانی وجود دارد که فصل بعد احتمالا او را درون دروازه یک تیم پرتغالی ببینیم که در ادامه به آن‌ها اشاره شده‌است.

حضور دو مربی پرتغالی در کادر فنی سپاهان

میگوئل تکسیرا و روی تاوارس دو مرد پرتغالی نیمکت سپاهان هستند که راه حضور نیازمند در لیگ برتر پرتغال را هموار کرده‌اند. به ویژه تاوارس ۴۰ ساله که نقش بسزایی در پیشرفت پیام در دو سال اخیر داشته‌است. نزدیکی این دو مربی به باشگاه‌های کشورشان باعث شده تا انتقال بازیکنان سپاهان به لیگ پرتغال محتمل‌تر از سایر کشورها به نظر برسد؛ اتفاقی که چندان بی‌تاثیر در ترانسفر شدن مهرداد محمدی مهاجم فصل قبل این تیم به آوس پرتغال نبود.

استوری و مصاحبه‌ی تاوارس

البته اظهار نظرهای آن‌ها در صحبت‌های اخیرشان و صفحات‌شان در فضای مجازی نیز مهر تاییدی بر تاثیر گذاری‌شان می‌زند. برای مثال چند وقت پیش روی تاوارس در صفحه شخصی خود استوری را منتشر کرد که حاوی پیام‌های مبادله شده بین او و پاپولو بریتو سرمربی تیم ریتایرد پرتغال بود. در این پیام‌ها که به زبان پرتغالی هستند سرمربی پرتغالی به تاوارس گفته‌است: "من پسر(گلر) شما را به چند باشگاه خیلی خوب معرفی کردم" صحبت‌هایی که نشان می‌دهد که این معرفی به خواسته مربی پرتغالی پیام صورت گرفته و حالا او در معرض دیدگان چند باشگاه پرتغالی قرار دارد.

بیشتر بخوانید:

قلعه نویی برای بردن به دنیا آمده است/ دروازبان‌های ایرانی زیاد شیرجه می‌روند!

تاوارس همچنین چندی پیش نظر نشریه معتبر جوگو پرتغال را به خود و نیازمند جلب کرد و این نشریه ضمن انجام مصاحبه با مربی دروازبانان، به تعریف و تمجید از درخشش پیام نیازمند پرداخت تا بار دیگر نگاه چشمان جامعه فوتبال این کشور را بر روی گلر جوان ایرانی معطوف کند.

در همین خصوص روی تاوارس در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در رابطه با پیشنهادات اروپایی نیازمند ضمن اعلام بی‌اطلاعی از ریز آن‌ها، گفت: اطلاعی ندارم، اما باشگاه‌های زیادی درباره‌ی او صحبت کرده‌اند. با توجه به عملکرد عالی او این یک موضوع طبیعی است و من امیدوارم هستم او به اروپا بیاید.

او البته اظهار کرد که نمی‌داند کدام باشگاه‌ها با پیام صحبت داشته‌اند.

تکسیرا و اعلام توانمندی پیام برای بازی در لیگ کشورش

سایت معتبر ابولا چند روز پیش گفت و گویی با میگوئل تکسیرا دستیار پرتغالی امیر قلعه‌نویی انجام داد و او با اشاره به حضور موفق سه ایرانی در این فصل پرتغال گفت معتقد است سه ایرانی دیگر توانایی بازی در پرتغال را دارند. تکسیرا سه بازیکن سپاهان یعنی پیام نیازمند، سروش رفیعی و محمد محبی را دارای قابلیت فنی مناسب برای بازی در لیگ کشورش معرفی کرد. سایت ابولا نیز تصویر نیازمند را برای این مصاحبه روی سایت خود قرار داد تا نشان دهد حواس رسانه‌های پرتغالی به گلر ۲۳ سپاهان جمع شده‌است.

ایجنت نیازمند و نزدیکی به باشگاه‌های پرتغالی

عاملی که شانس نیازمند برای حضور در فوتبال غربی ترین کشور اروپا بالا می‌برد، ایجنت این دروازبان در اروپا است. لوئیس اسمی ایرانی دو رگه‌ای است که مجوز رسمی از یوفا دارد و در دفترش در اکراین عهده‌دار کارگذار بازیکنان ایرانی و اکراینی زیادی است؛ بازیکنانی نظیر وریا غفوری، امیر ارسلان مطهری، حسین کنعانی زادگان  و پیام نیازمند که زیر نظر این ایجنت هستند.

اسمی با باشگاه‌های پرتغالی ارتباط فراوانی دارد تا دلیل دیگری بر افزایش احتمالات ترانسفر دروازبان سپاهان به این کشور اروپایی باشد. البته این کارگذار در فوتبال اتریش نیز فعالیت دارد که می‌تواند گزینه دیگری برای مقصد تابستانی نیازمند باشد.

در همین راستا لوئیس اسمی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا و در پاسخ به این سوال که چه باشگاه‌هایی به دنبال نیازمند هستند و آیا این ترانسفر محقق خواهد شد یا خیر، تنها به مصاحبه او با روابط عمومی باشگاه اشاره کرد و این گونه جواب داد: "این تمام ماجرا است. روز خوبی داشته باشید"

درخشش لژیونرهای ایرانی لیگ پرتغال، هموار کننده راه پیام

در حال حاضر سه بازیکن ایرانی در لیگ پرتغال توپ می‌زنند. امیر عابدزاده، مهدی طارمی و مهرداد محمدی سه لژیونری هستند که فصل درخشانی را در تیم‌هایشان پشت سر گذاشتند. این تجربه فوتبال باشگاهی پرتغال در اعتماد به ایرانی‌ها حالا جواب گرفته و توجه آن‌ها را بیش از پیش به فوتبال ما جلب کرده‌است؛ اتفاقی که مسیر نیازمند را آسان‌تر می‌سازد.

به گزارش ایمنا، هر چند دلایل بالا از نزدیکی نیازمند به حضور در سطح اول فوتبال پرتغال خبر می‌دهد، اما همه چیز در حد گمانه‌زنی است و تنها باید صبر کرد و دید پیام ایرانی به کدام مقصد اروپایی صادر می‌شود؟

کد خبر 417867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.