ضدونقیض های اعدام هویدا

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا ، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می پردازد:

متن و حاشیه های اعدام امیرعباس هویدا

با وجود آنکه روزنامه‌های دوران انقلاب همگی از تیرباران هویدا در برابر «جوخه اعدام» سخن گفته بودند؛ اما بعد از گذشت چند سال روایت‌های دیگری از چگونگی مرگ نخست‌وزیر دوران پهلوی مطرح شد. از آن جمله ابراهیم یزدی، وزیر امور خارجه دولت موقت بود که روایتی دیگر ارائه داد.دکتر یزدی در پاسخ به پرسشی درباره نحوه اعدام هویدا گفته بود: «هنگامی که هویدا شروع کرد که بگوید در دوران ۱۴ ساله زمامداری او به‌عنوان نخست‌وزیر شاه چه اتفاقاتی افتاده است و خاطراتش را بیان بکند، رئیس جلسه به دادگاه تنفسی کوتاه می‌دهد. موقعی که هویدا به راهروی دادگاه می‌آید، یکی از آقایان روحانی که آنجا بوده و من مایل نیستم الان اسم او را ببرم، در راهرو با هفت‌تیر کمری خودش او را می‌کشد. به‌این‌ترتیب آقای هویدا را می‌برند روی صندلی‌اش می‌نشانند و عکس برمی‌دارند و حکم اعدامش را برایش قرائت می‌کنند و بعد می‌برند. اصلا چنین چیزی نبود که اعدامش بکنند».

پاسخ هادی غفاری به اتهام کشتن هویدا

۱۸ فروردین ۱۳۵۸ سالروز اعدام امیرعباس هویداست، یعنی بیش از چهل سال پیش؛ مرگ هویدا همواره یکی از مرموزترین مرگ های تاریخ ایران است که پس از گذشت سال ها از آن ماجرا هنوز هم حرف و حدیث های بسیاری درباره آن مطرح می شود. اینکه چه کسی هویدا را کشت؟ در دادگاه او چه گذشت؟ و چه کسانی در دادگاه حضور داشتند موضوع گفت و گوی رسانه ها با بسیاری از کسانی است که در دادگاه او حضور داشتند. در جریان ماجرای اعدام هویدا نام یکی از افراد بیش پیش شنیده می شود؛ نام این فردحجت السلام هادی غفاری است. غفاری پیرامون اعدام هویدا گفت: آن مقداری که من می‌دانم، این است که وقتی آقای هویدا فهمید که می‌خواهند در دادگاه او جوسازی کنند، تلفن‌ها بشود، تهدیدها بشود و یا داستان ربودن هویدا بشود، آقای خلخالی تمام تلفن‌ها را از پریز درآورد. هیچ کسی نمی‌داند هویدا را چه کسی اعدام کرد هر کسی هم بگوید من می‌دانم، دروغ گفته است. فقط آقای هویدا خودش می‌داند و آن کسی که زد، می‌داند. حتی اگر من هم بگویم، خلاف گفته‌ام. وی در پاسخ به سوال ایتکه آیا خلخالی هویدا را کشت افزود: نمی‌دانم. نه می‌گویم آره و نه می‌گویم نه، نمی‌دانم. نه، خلخالی بلد نبود، این کاره نبود. من قبل از پایان دادگاه رفتم بیرون، بعد هم شنیدم آقای هویدا با آقای خلخالی با هم از اتاق خارج شدند.اگر کسی گفته است که امام با اعدام هویدا مخالف بوده، دروغ مطلق گفته است. امام راجع به شخص اظهارنظر نکرده است.

رفیق‌دوست: هویدا کُشته شد، اعدام نشد

محسن رفیق دوست نخستین وزیر سپاه، رئیس بنیاد مستضعفان پیرامون اعدام هویدا اظهار کرد: داستان آقای هویدا این است که شاه وقتی در مقابل مردم کم آورد شروع کرد یاران خودش رامحسن گرفتن. اتفاقاً بخشی از کار ما را خود شاه سبک کرد. نصیری و خسروداد و ... و اینها در پادگان جمشیدیه زندانی کرده بود. هویدا را برده بود در انتهای لویزان به نام باغ شیان که متعلق به ساواک بود و محل پذیرایی میهمان های مخفی ساواک بود از قبیل مناخم بگین، موشه دایان، ملک حسین و ... این افراد محرمانه وارد ایران می شدند و در این باغ سرسبز حضور پیدا می کردند. من هم رفتم و هویدا گفت مرا از زندان بیاور بیرون کمی در حیاط زندان با هم قدم بزنیم. هویدا گفت می دانم که اعدامم می کنید اما عجله نکنید من خیلی حرف دارم که برای شما بزنم. حکومتی که ما در آن بودیم حکومت دزدها بود. اما من دزد نبودم. البته من هم معتقد بودم که هویدا باید می ماند و حرف می زد چون بالاخره ۱۳ سال نخست وزیر کشور بود و زود اعدام شد. البته آقای فردوست هم زود مُرد. ما اصلاً کاری با او نکردیم. او هم اطلاعات جالبی داشت اما سکته کرد و مُرد. هویدا دو تا خانه داشت. که گفت یکی از این خانه ها برای من نیست همان خانه ای که در آ اس پ بود برای یک تاجری بود و از قوم خویش هویدا بود. که وصیت کرد و من هم به آقای محمدی گیلانی گفتم و خلاصه به وصیتش عمل کردیم. ما هم هنوز نفهمدیم اعدام هویدا کار چه کسی بود. هر چند بعید نیست کار آقای غفاری باشد اما قاطعانه هم نمی توانم بگویم. اما در هر صورت هویدا کُشته شد اعدام نشد. اینکه آقای غفاری هم گفته ما هویدا را دستگیر کردیم هم حرف بیخودی است.

حمله چهره نزدیک به احمدی‌نژاد به قالیباف: ریاست او بر مجلس یعنی بازگشت به دور باطل گذشته

علی اکبر جوانفکر، کنشگر سیاسی منسوب به جریان بهار و احمدی‌نژاد در پاسخ به این سوال که در سال‌های اخیر (۹۶-۹۸) با افزایش اعتراض‌های مردمی که بیشتر معیشتی هم هستند روبرو بودیم، راهکار سیاسی برون رفت از این شرایط را  چه می‌دانید؟، گفت: اگر اعتراض‌های مردم به وضع موجود را به مشکلات معیشتی محدود کنیم، ناگزیر از حقایق بزرگی که امروز مردم ایران با پوست و گوشت خود آن را احساس می‌کنند، فاصله خواهیم گرفت و شما در قامت یک رسانه ارتباط جمعی از ایفای نقش و رسالت خطیر خود دایر بر بیان حقایق، تنویر افکار عمومی و آگاهی بخشی به جامعه، باز خواهید ماند. وی در پایان راجع به احتمال ریاست قالیباف بر مجلس یازدهم تصریح کرد: پاسخگویی به اینگونه پرسش‌ها به معنای بازگشت به همان دور باطل گذشته است. نباید از یاد ببریم که ماجرا برای این دو جریان تمام شده است و هرگونه تلاشی برای زنده نگه داشتن آنها بیهوده خواهد بود.

پارسایی: نباید شرایط را عادی جلوه داد/ تمام امکانات باید در خدمت مردم باشد

بهرام پارسایی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش نحوه مقابله با کرونا در کشور بیان کرد: باید از سیاسی کردن این موضوع پرهیز شود. متاسفانه بی اعتمادی مردم به دنبال ارائه آمارهای متناقض رو به افزایش است. باید با مردم شفاف صحبت کنیم. مردم در طول تاریخ برای کشور جانفشانی کردند بعد از انقلاب نیز در دوران جنگ شاهد حضور و مشارکت فعال مردم بودیم. اکنون نیز بار فشار تحریم‌ها بر روی دوش مردم است و مسوولان مشکل خاصی ندارند.  امروز کشور باید با تمام امکانات و منابع صندوق ذخیره ملی و نهادها و سازمان‌هایی  نظیر آستان قدس رضوی و ستاد فرمان امام در خدمت مردم باشند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این که سازمان بهداشت جهانی از ما نظر می‌خواهد نباید دچار سوءتفاهم شویم. نباید شرایط را به جامعه عادی نشان داد تا بخشی از مردم اوضاع را جدی نگیرند و تاوان آن را کل کشور بپردازد. داروهایی که در کشورهای دیگر مصرف شده و نتیجه مثبتی داشته است باید در کشور استفاده شود. نیازی نیست که تجربیات سایر کشورها را از صفر دنبال کنیم. کاهش ورودی بیمارستان‌ها دال بر کاهش افراد مبتلا نیست. چرا که در روزهای اول عده‌ای زمانی که سرما می‌خوردند به بیمارستان می‌رفتند اما امروز با شناسایی علایم، عده‌ای از ترس به بیمارستان مراجعه نکرده و خود را در خانه قرنطینه می‌کنند. بار پشت سد کرونا در حال افزایش است اگر این سطح بشکند کل کشور آسیب می‌ببیند. چرا دولت پرستار و نیروی درمانی استخدام نمی‌کند تا اینقدر فشار بر روی کادر درمانی باشد.

کد خبر 417863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.