ریه آهنی به کمک مبتلایان به کرونا می‌آید

محققان انگلیسی در حال طراحی و تهیه نسخه مدرن ونیتلاتوری با فشار منفی به نام "ریه آهنی" هستند که می‌تواند جایگزین ارزان قیمتی برای دستگاه تنفس مصنوعی باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دستگاه تنفس مصنوعی یا ونتیلاتور، وسیله مهمی است که به بیماران مبتلا به کرونا کمک می‌کند راحت‌تر نفس بکشند. متاسفانه کشورهای زیادی با مشکل کمبود این دستگاه‌ها مواجه شده‌اند؛ مشکل دیگر دستگاه تنفس مصنوعی این است که مراحل تولید آن‌ها پیچیده بوده و هزینه ساخت آن نیز زیاد است. علاوه بر این، استفاده از ونتیلاتور نیاز به نظارت پرسنل آموزش دیده دارد. استفاده از این دستگاه روی افراد سالم نیز خطرناک است، زیرا نیاز به لوله گذاری (intubation) در ریه و بی‌هوشی دارد.

محققان انگلیسی در حال تولید یک نسخه مدرن از ونتیلاتور فشار منفی (NPV) هستند که با نام "ریه آهنی" شناخته می‌شود. این دستگاه می‌تواند جایگزین ساده و ارزان‌قیمت دستگاه تنفس مصنوعی باشد. ونتیلاتورها با استفاده از فشار مثبت کار می‌کنند؛ به این معنا که هوا یا اکسیژن را به طور مستقیم درون ریه‌ها پمپاژ کرده و از این طریق راه تنفس بیمار را باز می‌کند. این در حالی است که ریه آهنی با فشار منفی کار می‌کند و برعکس عمل می‌کند.

نسخه کلاسیک ریه آهنی در قرن ۱۷ میلادی اختراع شد. این دستگاه دارای یک محفظه استوانه‌ای بزرگ است که هوا به داخل آن نفوذ نمی‌کند؛ این محفظه به اندازه نگه داشتن یک فرد که سرش از یک طرف آن بیرون باشد، بزرگ است. در داخل محفظه یک دیافراگم وجود دارد که به یک موتور الکتریکی وصل شده است و با روشن شدن این موتور یک میل لنگ شروع به چرخش می‌کند.

با چرخش میل لنگ، حجم داخل محفظه کم و زیاد می‌شود؛ این تغییرات فشاری باعث می‌شود قفسه سینه بیمار نیز منقبض و منبسط شود و در نهایت به بهبود تنفس او کمک کند. مهمترین کاربرد ریه آهنی برای افراد مبتلا به فلج اطفال بود؛ البته امروزه دستگاه‌های مدرن و پیچیده‌تر دیگر جای این دستگاه را گرفته‌اند. در حال حاضر نیز قرار است از نسخه مدرن این دستگاه برای بیماران مبتلا به کرونا استفاده شود.

استفاده از ریه آهنی به بیماران اجازه می‌دهد هوشیار باشند، غذا و دارو مصرف کنند و حتی با تلفن صحبت کنند. همچنین ریه آهنی نسبت به ونتیلاتورها خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را حدود ۲۵ درصد کاهش می‌دهد. به گفته محققان، از ریه آهنی نه تنها در بخش ICU بیمارستان بلکه در دیگر قسمت‌ها نیز می‌توان استفاده کرد و جان افراد بیشتری را نجات داد.

مراحل تولید ریه آهنی بسیار ساده است، قطعات مورد نیاز برای تولید آن به راحتی یافت می‌شود و هیچ نیازی به اکسیژن تحت فشار نیز ندارد. این دستگاه فقط با محصور کردن قفسه سینه کار می‌کند؛ پس از تایید این طرح توسط سازمان جهانی بهداشت، محققان انگلیسی می‌توانند هفته‌ای پنج هزار ریه آهنی تولید کنند.

کد خبر 417859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.