هفت خاصیت شگفت انگیز خیار

خواص گوشت بوقلمون، شناخت باورهای غلط تغذیه ای، شش نشانه کمبود آب در بدن، پوست ماهی نخورید و هفت خاصیت شگفت انگیز خیار را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوایند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک متخصص تغذیه با اشاره به اینکه مطابق طب سنتی، درست است که برخی مواد غذایی با افزایش ضربان قلبمان، بدن را گرم می‌کنند که به آنها «گرمی» می‌گویند، اظهار کرد: برخی مواد غذایی نیز «سرد» هستند اما هیچ‌یک از این موارد باعث نمی‌شود آمادگی ما در برابر بیماری بیشتر یا کمتر شود. برخی افراد برای رشد قد کودک خود روزی ۱۰ لیوان شیر به آنها می‌دهند در حالی کلسیم زیاد باعث اختلال در جذب آهن بدن می‌شود و استفاده روزانه دو لیوان شیر کافی است.

احمدرضا درستی، افزود: زیاده‌روی در خوردن مواد عذایی مانند آویشن، نعنا، لیمو ترش، سیر و غیره نیز درست نیست. دو حبه سیر در غذای روزانه کافی است این در حالی است که برخی از افراد سیر را به صورت درسته می‌بلعند درحالی که بی فایده است و دفع می‌شود ضمن اینکه اثر بخشی این کار هیچ منبع علمی ندارد.  

وی تصریح کرد: برخی افراد به گیاهخواری تمایل دارند در حالی که این کار برای یک دوره دو ماهه خوب است اما دائمی شدنش ایراد دارد. ضمن اینکه در کتب آسمانی نیز به خوردن گوشت اشاره شده است.

این متخصص تغذیه درباره اضافه‌وزن به دنبال عدم تحرک در خانه‌نشینی، گفت: ما نباید فکر کنیم امروز مقداری غذا بیشتر می‌خوریم و بعدا اضافه وزن را اصلاح می‌کنیم. بعضی از این رویه‌ها لطماتی به بدن میزند که جبران‌ناپذیر هستند. باید میزان و زمان خواب را دوباره تنظیم کرد. علاوه بر غذا، زمان خواب را هم باید تنظیم کرد.

درستی درخصوص مصرف بی‌رویه کیک، شیرینی و بستنی در این ایام، اظهار کرد:  شیرینی‌ها، آجیل‌های شور و بستنی را باید با فاصله خیلی زیاد مصرف کرد. مثلا بستنی را باید هر ما یک بار مصرف کرد. کله‌پاچه برای بعضی‌ها یک بار در سال مفید است و نهایتا برای بچه‌ها که در سن رشد هستند و در کوتاه مدت چربی به بدن آنها اثر منفی ندارد، شاید هر دو ماه یک بار مناسب باشد.

وی خاطرنشان کرد: اینکه خانواده‌ها در کیک و شیرینی که در خانه درست می‌کنند، حجم قابل توجهی شکر و روغن می‌ریزند، متوجه اثرات این بمب‌های انرژی نیستند. هر قاشق روغن، ۱۳۰ کیلوکالری انرژی دارد که این یعنی یک ساعت پیاده‌روی و مهم اینکه کدام فرد پیدا می‌شود که برای هر قاشق روغنی که مصرف می‌کند، یک ساعت پیاده‌روی کند.

شش نشانه کمبود آب در بدن

کمبود آب بدن یکی از مشکلاتی است که عده‌ای از مردم به دلیل مصرف کم آب، میوه و سبزیجات به آن دچار می شوند. کمبود آب می‌تواند باعث ایجاد بیماری‌هایی شده و سلامتی انسان را به خطر بیندازد.  اگر به طور مداوم احساس خستگی می‌کنید، این احتمال وجود دارد که آب بدنتان کم شده باشد. کمبود آب، باعث می‌شود که فعالیت آنزیمی بدنتان کاهش یابد و انرژی کمتری داشته باشید.

اگر احساس نفخ و متورم شدن می‌کنید و مدتی است که به یبوست دچارید، به جز توجه به میزان فیبر مصرفی، در این موارد باید بررسی کنید که آیا آب به اندازه کافی می‌خورید. سردرد یکی دیگر از علائم کمبود آب بدن است. همان‌طور که ۸۵ درصد از آب بدنمان در مغز ماست، وقتی به اندازه کافی آب ننوشیم، مغزمان فورا واکنش نشان می‌دهد.

همیشه داشتن تب و لرز به دلیل وجود ویروس و سرماخوردگی در بدن نیست و کمبود آب هم می‌تواند دلیل آن باشد. در صورت کم آبی شدید بدن، فرد دچار علائم تب و حتی لرز می‌شود. بزاق دهان دارای خاصیت ضدباکتریایی است؛ اما کمبود آب باعث کاهش بزاق دهان می‌شود که بوی نامطبوع دهان را در پی دارد.

هنگامی که بدن دچار کم آبی می‌شود، فعالیت بعضی از اعضای بدن مانند کبد که آب مصرف و گلیکوژن ذخیره می‌کند، تحت تاثیر قرار گرفته و به همین دلیل هوس خوردن شیرینی در فرد ایجاد می‌شود.

خواص گوشت بوقلمون

گوشت تیره بوقلمون، ویتامین‌ها و مواد معدنی بیشتری نسبت به گوشت سفید آن دارد و چربی و کالری آن بیشتر است. گوشت بوقلمون به دلیل بافت ویژه ای که دارد هنگام طبخ حجم خود را از دست نمی دهد و در مقایسه با گوشت قرمز از اهمیت بسیاری برخوردار است. گوشت بوقلمون دارای ویتامین (ب۶، ب۱۲، نیاسین یا ویتامین ب ۳، کولین، سلنیوم؛ زینک)  است.

یکی از خواص گوشت بوقلمون، کاهش وزن می باشد. خوردن غذاهایی مانند گوشت بوقلمون که پروتئین بالایی دارند به افزایش احساس سیری کمک می‌کند، یعنی باعث می‌شود فرد مدت طولانی‌تری سیر بماند. این مسئله، باعث می شود فرد از پرخوری دست بکشد. دریافت پروتئین کافی به حفظ توده عضلانی کمک کرده و سطح انسولین بعد از مصرف غذا را تثبیت می‌کند. پروتئین، یکی از مواد مغذی است که افراد گوشتخوار به مقدار کافی آن را دریافت می‌کنند.  از آنجایی که بیشتر چربی بوقلمون در پوست آن است، می‌توان به راحتی پوست آن را برداشت و غذایی با چربی کمتر خورد. سینه بوقلمون نسبت به بقیه قسمت‌ها چربی و کالری کمتری دارد.

 گوشت بوقلمون، مناسب برای بدن سازی است. بسیاری از متخصصان تناسب اندام، بوقلمون را برای بدن سازی، به خصوص برگر بوقلمون، توصیه می کنند. آن ها غنی از پروتئین و شامل مقدار کمی کربوهیدرات و چربی هستند. یک برگر متوسط، در حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ کالری و ۳۰ گرم پروتئین دارد که به ساخت و حفظ ماهیچه ضعیف کمک می کند. این کار به برآورده کردن نیاز روزانه کالری و پروتیین برای یک بدنساز کمک می کند.

میزان کلسترول موجود در گوشت بوقلمون به تیرگی گوشت مربوط است. سینه بوقلمون در مقایسه با گوشت تیره، کلسترول پایین‌تری دارد. بنابراین بهتر است برای جلوگیری از کلسترول بالا، از گوشت تیره بوقلمون پرهیز کرد. می‌توانید میزان چربی را نیز با برداشتن پوست بوقلمون کاهش دهید.

 گوشت بوقلمون سرشار از ویتامین‌های گروه (ب) و فسفر، پتاسیم، آهن و زینک است که مواد مغذی مهمی به شمار می‌آیند. گوشت بوقلمون سرشار از آنتی اکسیدان سلنیوم نیز هست که برای تیروئید، متابولیسم و تقویت سیستم ایمنی ضروری است. متخصصان حوزه سلامت به افراد دیابتی توصیه می کنند تا از گوشت بوقلمون استفاده کنند، چون گوشت بوقلمون به کنترل قند خون کمک می‌کند.

بسیاری از افراد، گوشت بوقلمون را برای رفع بی‌خوابی می‌خورند، به دلیل اینکه سرشار از ویتامین (ب ۳ و ب۶) است که برای رفع بی خوابی مفید می باشد. سلنیوم موجود در گوشت بوقلمون نیز خواب را بهبود می‌بخشد. یکی دیگر از خواص گوشت بوقلمون، تقویت سیستم ایمنی بدن است. متخصصان تغذیه معتقدند که بیماران قلب می‌توانند گوشت بوقلمون را در رژیم غذایی خود بگنجانند و در عین حال فعالیت بدنی منظم داشته باشند تا به این ترتیب سلامت قلب و عروق را به خوبی حفظ کنند.

 پوست ماهی را نخورید

پوست ماهی اولین محلی است که در معرض آلوده شدن قرار می‌گیرد و خوردن آن به دلیل وجود جیوه سلامتی افراد را در معرض خطر قرار می‌دهد. ماهی یکی از غذاهای لذیذ و مورد پسند بسیاری از افراد و سرشار از اسیدهای چرب و ضروری امگا سه، امگا ۶ و امگا ۹ است. از دیگر تاثیرات مفیدی که مصرف ماهی بر سلامت جسم دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد: کاهش چین و چروک و خطوط پوستی و کمک به جوان سازی و حفظ شادابی پوست صورت و بدن، تنظیم قند خون به خصوص در افراد دیابتی، کمک به حفظ سلامت بینایی به علت وجود اسید چرب امگا سه. لازم به ذکر است مصرف پوست ماهی به علت داشتن نیترات فراوان سبب بیماری‌هایی نظیر سرطان و سنگ کلیه می شود و برای سلامتی بسیار مضر است، زیرا پوست ماهی اولین جایی است که در معرض آلوده شدن قرار می‌گیرد؛ بنابراین توصیه می‌کنیم در زمان مصرف ماهی از میل کردن پوست آن خودداری کنید.

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی، گفت: از مهمترین غذاهایی که توصیه می‌کنیم حتماً در برنامه هفتگی خود قرار دهید؛ مصرف ماهی است. ماهی به دلیل دارا بودن امگا ۳ نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی_عروقی دارد و به عنوان یک ضد التهاب مناسب شناخته شده است.

کوروش صمدپور، اظهار کرد: ماهی‌ها به دلیل اینکه در مکان و آب‌های مختلفی پرورش و رشد داده می‌شوند؛ به همین منظور به طور کامل نمی‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که آب مورد استفاده سالم هست و همچنین پوست ماهی که به طور مستقیم با محیط اطراف خود تماس دارد؛ بنابراین توصیه ما این است که پوست ماهی حتماً جدا شود و مورد استفاده قرار نگیرد.

وی تاکید کرد: در صورت آلوده بودن آب و مکان پرورش، پوست و چربی‌های ماهی بعنوان محل تجمع بسیاری از آلودگی‌ها و حتی فلزات سنگین مانند جیوه محسوب می‌شوند؛ بنابراین بعد از تهیه ماهی و هنگام شستشو پوست و چربی‌های ماهی را دور بیندازید تا از به خطر انداختن سلامتی جلوگیری کنید.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی مطرح کرد: متاسفانه عادت غلط سرخ کردن و مصرف پوست ماهی در بین مردم بسیار استفاده می‌شود که از نظر سلامتی و بهداشتی به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنیم.

هفت خاصیت شگفت انگیز خیار

به دلیل سهولت پرورش خیارها در گلخانه، می‌توانید این نمونه از صیفی جات را در تمام طول سال به جدول غذایی خود اضافه کنید. خیارها دارای خاصیت خنک کننده، بافت و طعم خاص هستند و به هر شکلی می‌توانند مورد مصرف قرار بگیرند. فواید خیار از نظر علمی ثابت شده است و تحقیقات فراوانی برای تایید این پژوهش‌ها انجام شده اند. دهید. در این مطلب دلایل قانع کننده‌ای وجود دارند که نشان می‌دهند باید مصرف خیار را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

۱.خوشبو شدن نفس

خیارها به دو روش برای خوشبو شدن دهان کمک می‌کنند: سبزیجاتی که سرشار از فیبر هستند و ترشح غدد بزاقی را افزایش می‌دهند و در نتیجه باعث از بین رفتن باکتری‌ها می‌شوند. علاوه بر این، خیار حاوی مواد ضد باکتریایی است که میکروب‌هایی که باعث بوی بد دهان می‌شوند را از بین می‌برند.

۲. مقابله با سرطان

کوکوربیتاسین (Cucurbitacin) یک ترکیب فیتوشیمیایی در خیار و گیاهان مرتبط است که به عنوان یک مکانیسم دفاعی عمل می‌کند. در انسان نقش مهمی در پاسخ ایمنی، التهاب، تفکیک سلولی و مرگ سلولی دارد. با مسدود کردن پروتئین خاصی که در سلول‌های سرطانی فعال می‌شود، کوکوربیتاسین رشد سلول‌ها را متوقف می‌کند و مرگ آن‌ها را سبب می‌شود. همچنین سرطان‌هایی نظیر سرطان سینه، سرطان سر و گردن، لوسمی (خون)، لنفوم، ملانوما، لوزالمعده، پروستات و انواع دیگر این بیماری‌ها نیز مورد بررسی قرار گرفته اند. علاوه بر این، آلکالوئیدهای آنتی اکسیدانی، فلاونوئیدها و ساپونین موجود در خیار نشان داده شده است که سلول‌های سرطان و ریه را از بین می‌برد. از آنجا که رنگدانه‌های بیشتری در پوست خیار وجود دارد، حاوی آنتی اکسیدان‌های بیشتری نسبت به قسمت گوشتی اش است. در کنار وعده‌هایی غذایی روزانه، خیار را بگنجانید.

۳. آب رسانی بدن

خیارها از ۹۵ درصد آب تشکیل شده اند و این یک خاصیت بی نظیر است. اغلب افراد مایعات کافی روزانه دریافت نمی‌کنند و ممکن است از نوشیدن یک لیوان آب ساده در روز خسته شوند. خوردن خیار یک روش مناسب و خوشمزه برای به دست آوردن آب و الکترولیت کافی به ویژه در ماه‌های گرم تابستان است.

۴. قند خون را مدیریت می‌کند

خبر خوب برای افراد دیابتی، خیار می‌تواند سطح قند خون را ۶۷ درصد و لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL کلسترول) را تا ۸۷ درصد کاهش دهد! مکانیزمی که در در این تعادل اتفاق می‌افتد تحریک ترشح انسولین توسط لوزالمعده و آنتی اکسیدان‌ها به وسیله مصرف خیار است که با قند خون مقابله می‌کند. خیار حاوی قند طبیعی بسیار کم (۱.۷ گرم در هر ۱۰۰ گرم) است، از همین رو خیار ممکن است میان وعده‌ای مناسب برای مبتلایان به دیابت باشد.

۵. از مغز محافظت می‌کند

فیستین یک ترکیب آنتی اکسیدانی فلاوانول است که در خیار، توت فرنگی، سیب، انگور، خرمالو، انبه و سایر میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شود. نتایج بدست آمده از تحقیقات نشان می‌دهد که فیستین قدرت حافظه و یادگیری را بهبود می‌بخشد و از بروز بیماری آلزایمر در جلوگیری می‌کند که در نتیجه تجمع پلاک مغز اتفاق می‌افتد، البته این آزمایش بر روی موش‌ها انجام شده است. چندین مطالعه تأثیر فیستین را در برابر بیماری‌های متعدد نشان داده اند. گزارش شده است که این ماده دارای اثرات نورتروفیک، ضد سرطان، ضد التهاب و سایر اثرات مفید سلامتی است

۶. حاوی ویتامین و مواد معدنی فراوان

اگرچه خیارها اکثراً از آب تشکیل شده اند، اما قسمت جامد آن یک منبع تغذیه‌ای مفید محسوب می‌شود.

۷. کاهش وزن

 از آنجا که خیارها بیشتر از آب تشکیل شده اند، کالری و چربی اندکی دارند، ۱۶ کالری و ۰.۲ گرم چربی در هر فنجان خیار خرد شده خام وجود دارد. علاوه بر این فیبر، مواد مغذی و تأثیر خیار بر قند خون را به آن بیفزایید، در نهایت در می‌یابید که خوردن این میوه برای افرادی که به دنبال کاهش وزن و لاغری هستند، بسیار مناسب است.

کد خبر 417834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.