تشخیص "کرونا ویروس" با استفاده از صدای سرفه

محققان دانشگاه "کمبریج" در حال توسعه یک اپلیکیشن هستند که می‌تواند با استفاده از صدای سرفه افراد، ابتلای آن‌ها به بیماری "کووید-۱۹" را تشخیص دهد.

 به گزارش ایمنا، محققان دانشگاه "کمبریج" برنامه‌ای جدید توسعه داده‌اند که صدای افراد هنگام سرفه کردن و نفس کشیدن را ضبط می‌کند تا به شناسایی افراد مبتلا به "کووید-۱۹" کمک کند. این اپلیکیشن فعلا به عنوان وب‌سایت " COVID-۱۹ Sounds" در دسترس قرار دارد. در این راستا همه می‌توانند با مراجعه به این سایت صدای دم و بازدم، سرفه و صحبت کردن خود را ضبط کنند.

این اطلاعات صوتی که در سرورهای دانشگاه کمبریج ذخیره می‌شود، می‌تواند به توسعه الگوریتم‌های یادگیری ماشین کمک کند که برای شناسایی خودکار بیماری "کووید-۱۹" مورد استفاده قرار می‌گیرند. محققان پروژه امیدوارند تا حد امکان صدای سرفه و تنفس افراد زیادی را جمع‌آوری کنند.

"سیسیلیا ماسکولو" از دپارتمان علوم رایانه و فناوری دانشگاه کمبریج و محقق ارشد پروژه، اظهار کرد: این پروژه راجع به تشخیص بیماری در لحظه است. ما امیدواریم با داشتن اطلاعات کافی و از طریق صدای سرفه افراد و حتی صدای خودشان، به تشخیص زودهنگام کووید-۱۹ کمک کنیم.

وی ادامه داد: هنوز چیزهای زیادی راجع به کرونا ویروس وجود دارد که ما نمی‌دانیم و در شرایط فعلی که این بیماری همه‌گیر شده است، داشتن اطلاعات بیشتر، بهتر است.

افراد می‌توانند با مراجعه به این وب‌سایت در ابتدا سن، جنسیت و وضعیت پزشکی خود را مشخص کنند و حتی در سایت مشخص کنند که سیگاری هستند یا خیر.

پس از آن باید وجود علائم بیماری "کووید-۱۹" از جمله تب، سرفه خشک، تنگی نفس و نداشتن حس بویایی و چشایی را مشخص کنند.

همچنین در این اپلیکیشن از آن‌ها سوال پرسیده می‌شود که طی ۱۴ روز اخیر به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند یا خیر. در نهایت این افراد باید ۵ مرتبه صدای دم و بازدم و ۳ مرتبه صدای سرفه خود را ضبط کنند.

سپس این جمله را سه مرتبه تکرار کنند:"امیدوارم اطلاعات من بتواند به کنترل این ویروس همه‌گیر کمک کند. "( 'I hope my data can help to manage the virus pandemic).

پس از آن این اطلاعات ثبت می‌شود. وب‌سایت " COVID-۱۹ Sounds" در حال حاضر در مرورگرهای "کروم" و "فایرفاکس" در دسترس است و به‌زودی در قالب یک اپلیکیشن برای سیستم‌ عامل‌های "اندروید"( Android) و "آی‌اواس"( iOS) در دسترس کاربران خواهد بود.

منبع: ایسنا

کد خبر 417820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.