۱۰۰ درصد اعتبارات حوزه بهداشت و درمان تسویه خواهد شد

رییس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: ۱۰۰ درصد اعتباراتی که مربوط به حوزه ردیف‌های بهداشت و درمان است طی امروز و فردا تسویه خواهد شد تا کادر درمان کارانه خود را در زمان مقرر دریافت کنند.

به گزارش ایمنا، محمدباقر نوبخت، امروز (سه شنبه) در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به شرح آثار مالی و اقتصادی بیماری کرونا در کشور اشاره کرد و افزود: این آثار در دو بخش اقتصادی و مالی به دولت، مردم و جامعه سرایت کرده است. در خصوص دولت باید بگویم یکی از مولفه‌های تامین منابع در بودجه سال جاری، فروش نفت و فرآورده‌های نفتی بود که با توجه به کاهش تقاضای جهانی نفت و افت قیمت آن، این بیماری به شدت روی منابع ریالی سهامی که نفت دارد، اثر منفی گذاشته است.

وی افزود: یکی دیگر از مولفه تامین منابع «مالیات» است که با توجه به شرایط رکودی که در آن قرار داریم و تصمیم درستی که دولت برای همراهی با بنگاه‌های تولیدی، مشاغل و کسب و کارهای خود داشته در حوزه پرداخت مالیات امهال سه ماهه صورت گرفته است. به همین دلیل منابع درآمدی دولت از محل مالیات نیز با عدم تحقق مواجه شد. آنچه باقی می‌ماند مساله واگذاری دارایی‌های مالی است که در حال در نظر گرفتن تمهیدات مقرراتی برای آن هستیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: علاوه بر این‌ها مخارج غیرقابل اجتناب هم وجود دارد. این منابع نه تنها بر خزانه دولت و مولفه‌های منابع عمومی اثر گذاشته بلکه روی بخش دیگری از منابع که در قانون بودجه وجود دارد نیز موثر بوده است.

نوبخت تصریح کرد: بر اساس آن بخشی از تعهدات دولت مانند بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان یارانه شالیانه، ۳۱ هزارمیلیارد تومان حمایت معیشیتی، ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خرید تضمینی گندم و ۱۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سهمی که باید به نهادهای حمایتی داده شود مفروض است. ضمن این‌که فردا نیز باید ۴ هزار ۴۰۰ میلیارد تومان نیز به عنوان کمک معیشتی به مردم پرداخت شود. دهم فروردین هم یک پرداخت دیگر داشتیم.

وی با بیان این که مصرف از ۹۰ میلیون لیتر به ۳۰-۴۰ میلیون لیتر رسیده است گفت: قرار بود بخشی از این تعهدات را از محل صرفه جویی بنزین پرداخت کنیم که با توجه به کاهش تقاضا در کشورهای همسایه که آن‌ها نیز  مشکلات خاص خود را دارد، دولت در حساس‌ترین مدیریت منابع و مصارف است قرار گرفت. به هر تقدیر اکنون وظیفه دولت است که هنر مدیریت خود را روی منابع و مصارف بگذارد و طرح‌های عمرانی که مردم منتظر نتایج هستند را آماده کنند.

رییس سازمان برنامه و بودجه با توضیح بخش مربوط به آثار این بیماری روی حوزه اقتصاد و مالی، به تاثیر آن بر زندگی مردم اشاره کرد و گفت: در این قسمت هم می‌توان مشکلات را به دو بخش تقسیم کرد. بخش نیاز به حمایت‌های بهداشتی و درمانی و بخشی که به اقتصاد و کسب وکار مردم مربوط است.

نوبخت تاکید کرد: در حوزه سلامت تلاش کردیم تا پرداخت اعتبارات مربوط به بخش را انجام بدهیم، به ویژه این که اگر بیمه سلامت تخصیص اعتبار را دریافت نکند، پرداخت کارانه کادر درمانی که در این شرایط سخت مشغول خدمت هستند با مشکل مواجه خواهد شد. بنابراین امروز یا فردا ۱۰۰ درصد اعتباراتی که مربوط به حوزه ردیف‌های بهداشت و درمان است، تسویه خواهند شد.

وی با اشاره به این که تا کنون ۳هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان به شکل ویژه برای تقویت ستاد ملی مبارزه با کرونا، ستاد تهران بزرگ و استان‌ها به عنوان تنخواه پرداخت شده است، افزود: ۶۰۰ میلیارد تومان برای تنخواه جدید در نظر گرفتیم که ساز و کار آن توسط دکتر پوراصغری معاون امور علمی فرهنگی و اجتماعی انجام خواهد شد.

رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: با تمام این‌ها برای ماه‌های آینده بالغ به ۱۲هزار ۴۰۰ میلیارد تومان برای تجهیزات بیمارستان‌ها در جهت مقابله با کرونا، تامین دارو، البسه و پوشاک ویژه کادر درمان، کیت‌های آزمایشگاهی، جبران کمبود درآمدهای اختصاصی دانشگاه‌های علوم پزشکی تخصیص داده می‌شود، چون پیش از این در بخش کلینک‌هایی که در دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان وجود دارد، درآمدی حاصل می‌شد، که کرونا این خدمات درمانی را متوقف کرد.

نوبخت افزود: دانشگاه‌ها انتظار دارند دولت به آن‌ها هم کمک کند، همچنان که کسبه و مشاغل انتظار کمک دارند. دولتی که خودش در معرض آسیب سخت کرونا از جهت منابع است. با تمام این‌ها ۱۲هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای این طرح در نظر گرفتیم.

وی با اشاره به اینکه شب گذشته لیستی از تجهیزات مورد نیاز وزارت بهداشت و درمان تهیه کردیم، گفت: ابتدا به همه شرکت‌های داخلی و دانش بنیان ارایه خواهیم کرد تا هر امکانی که برای تامین و تولید این اقلام از قبیل تجهیزات، البسه، دارو و موارد ویژه‌ای که برای بیمارستان‌ها لازم است را به ما اعلام کنند. اگر شرکت‌های داخلی ازعهده این کار بربیایند یک سنت را هم از خارج وارد نمی کنیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه افزود: با اجازه صورت گرفته از رهبر معظم انقلاب یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی برداشت می‌شود تا وزارت بهداشت و درمان آن را برای ماه‌های آینده برای مقابله و مدیریت کرونا هزینه کند.

نوبخت با تاکید بر اینکه بخشی دیگری که لازم است به آن بپردازیم مردم و کسب و کارهای‌شان است، ادامه داد: دولت با همه سختی‌ها، خودش را موظف می داند تا جامعه هدف را شناسایی و هر میزان که می‌تواند به آن‌ها کمک کند. در مرحله اول ۳ میلیون نفر شناسایی شدند که حقوق ثابت و مالکیت دیگری نداشتند به این افراد از ۲۰۰تا ۶۰۰ هزار تومان در اسفند ماه پرداخت کردیم.

وی افزود: مرحله دیگر تا چند روز دیگر در فرودین انجام می‌شود و جامعه هدفش حدود ۴ میلیون نفری است که درآمدشان روزمزد یا فصلی است. حساب کارت یارانه این افراد بین یک تا دو میلیون تومان طی امروز و فردا شارژ خواهد شد. این مبلغ با چند ماه تنفس به تدریج و طی دو سال از حساب افراد کسر می شود. البته هنوز دو مرحله دیگر از پرداخت کمک‌هایی به این شکل باقی مانده است که به مرور انجام خواهد شد. قرار بود سود این پرداخت‌ها ۱۲ درصد باشد، اما بنا بر تصمیم گرفته شده سود این وام ۴ درصد حساب خواهد شد. البته ۷۸ میلیون نفر که یارانه می‌گیرند اگر متقاضی باشند می‌توانند با همین مکانیزم درخواست وام با سود ۱۲ درصد کنند.

رییس سازمان برنامه و بودجه در خصوص کسبه و بنگاه‌ها گفت: حدود سه میلیون بنگاه تجاری را شناسایی کردیم که به آن‌ها ۷۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات خواهیم داد تا دوره گذار بیماری کرونا و آثار اقتصادی آن را پشت سر بگذارند. این اقدام صورت گرفت و به هر تقدیر بنگاه‎‌ها که امکان پرداخت مالیات یا اقساط را نداشتند با ۱۰ردیف شغلی برای آن‎‌ها نیز  امهال را در نظر گرفتیم.

منبع: ایرنا

کد خبر 417801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.