ایجاد سامانه سرمایه‌گذاری شهرداری‌ها

مدیرکل دفتر امور اقتصادی و خدمات مالی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از شناسایی اطلاعات سرمایه‌گذاری شهرداری‌های کشور برای اولین بار توسط این دفتر در سال ۹۸ خبر داد و گفت: در سال جدید راه‌اندازی سامانه سرمایه‌گذاری شهرداری‌ها در اولویت کاری قرار دارد.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، محسن کوشش‌تبار اظهار کرد: شناسایی وضعیت پروژه‌های سرمایه‌گذاری در شهرداری‌ها، موضوع بسیار مهمی است که تاکنون آمار و اطلاعاتی منسجم و تجمیعی در کشور جمع‌آوری نشده بود، لذا یکی از برنامه‌های اصلی این دفتر در سال ۱۳۹۸، جمع‌آوری اطلاعات و آمار حوزه سرمایه‌گذاری شهرداری‌ها و پروژه‌های مرتبط با آن بود که پس از تلاش یک ساله و دریافت اطلاعات از شهرداری‌ها و دفاتر امور شهری و شوراهای استانداری‌ها برای اولین بار اطلاعات لازم در این زمینه به‌ تفکیک هر استان احصاء، تجمیع و قابل ارائه می‌شود.

وی تصریح کرد: دستیابی به این موفقیت مهم و تحلیل اطلاعات دریافت شده از سطح کشور، کمک شایانی به تصمیم‌گیری‌های کلان جهت بهبود فرآیند سرمایه‌گذاری در شهرداری‌ها می‌کند.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی و خدمات مالی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور افزود: بر اساس اطلاعات دریافت شده از شهرداری‌های کشور، ۲۱۶ شهرداری پروژه‌های سرمایه‌گذاری اجراشده دارند که ۱۷ درصد کل شهرداری‌های کشور را شامل می‌شود، در شهرداری‌های مذکور، از سال ۱۳۹۰ تاکنون بیش از ۷۹۰ پروژه سرمایه‌گذاری تعریف و اجرا شده که ۳۰۸ پروژه پایان‌ یافته و ۴۸۲ پروژه نیز در حال اجرا است.

کوشش‌تبار اضافه کرد: حجم مالی پروژه‌های اجرا شده بیش از ۵۹۰ هزار میلیارد ریال است که ۶۷ درصد آن آورده سرمایه‌گذاران و آورده شهرداری‌ها بیشتر زمین، هزینه‌های پروانه ساختمانی و در مواردی هم آورده نقدی بوده است؛این میزان آورده سرمایه‌گذاران در پروژه‌ها، نشان‌دهنده ظرفیت مناسبی است که شهرداری‌ها می توانند با استفاده از آن، به تامین مالی پروژه‌های مهم شهری خود دست پیدا کنند.

وی ادامه داد: بیش از ۴۴ درصد پروژه‌ها در قالب قرارداد مشارکت مدنی و ۲۸درصد  در قالب قرارداد BOT اجرا شده است.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی و خدمات مالی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور یادآور شد: از یک‌هزار و ۲۹۰ شهرداری کشور، ۴۳۵ شهرداری که معادل ۳۴ درصد شهرداری‌های کشور است، فرصت‌های قابل سرمایه‌گذاری شهر خود را شناسایی کرده‌اند که جمعاً بیش از یک‌هزار و ۹۰۰ پروژه در حوزه‌های مختلف را  شامل می‌شود و حجم مالی اجرای آن‌ها بیش از یک‌هزار و ۲۶۰ هزار میلیارد ریال است.

کوشش‌تبار گفت: از اولین اقدامات جهت فعال شدن سرمایه‌گذاری در شهرداری‌ها، وجود یک پست یا واحد مستقل در شهرداری جهت اندیشیدن و پیگیری موضوعات مرتبط با روش‌های نوین تأمین مالی در شهرداری است که با تجمیع اطلاعات کشور برای اولین بار، مشخص شد بیش از ۳۳ درصد شهرداری‌ها، جایگاه تشکیلاتی سرمایه‌گذاری اعم از کارشناس، واحد، اداره یا مدیریت سرمایه‌گذاری در شهرداری خود ندارند.

وی خاطرنشان کرد: سال ۱۳۹۱ به‌ منظور رفع موانع سرمایه‌گذاری و حمایت‌های قانونی جهت سرمایه‌گذاری در شهرداری‌ها، شیوه‌نامه‌ای تدوین و به شهرداری‌ها ابلاغ شد که پس از تصویب در شورای اسلامی هر شهر لازم‌الاجرا است و با ضابطه‌مند کردن سرمایه‌گذاری، چراغ راهی برای شهرداری‌ها در فرآیند سرمایه‌گذاری است.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی و خدمات مالی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اظهار کرد: با تجمیع اطلاعات گسترده شده در سطح شهرداری‌های‌ کشور، وضعیت تصویب شیوه‌نامه سرمایه‌گذاری هر شهرداری مشخص شد که بر اساس آمار به‌ دست‌ آمده، ۵۹۷ شهرداری شیوه‌نامه سرمایه‌گذاری شهرداری خود را به تصویب رسانده‌اند  که حدود ۴۵ درصد کل شهرداری‌های کشور است.

کوشش‌تبار افزود: یکی از مهم‌ترین اقدامات لازم به‌منظور استفاده بهینه از اطلاعات مذکور، ایجاد یک بانک اطلاعاتی از پروژه‌های سرمایه‌گذاری کشور است تا بتوان اطلاعات به‌روز از وضعیت پیشرفت پروژه‌ها در دسترس استانداری‌ها و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور  باشد که اقدامات اولیه در قالب راه‌اندازی "سامانه سرمایه‌گذاری شهرداری‌های کشور" صورت گرفته است و امید است در سال ۱۳۹۹ سامانه مذکور به بهره‌برداری برای شهرداری‌های کشور برسد.

وی اضافه کرد: بدون شک اطلاعات و آمار پروژه‌های سرمایه‌گذاری شهرداری‌ها، کمک شایانی به بهبود تصمیم‌سازی‌های کلان کشوری می‌کند که با رفع موانع سرمایه‌گذاری، ایجاد سیاست‌های تشویقی و حمایت‌های قانونی و بهبود آموزش در شهرداری‌ها می‌توان حجم پروژه‌های سرمایه‌گذاری در شهرداری‌های کشور را افزایش داد تا شاهد مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌ها ، افزایش اشتغال و بهبود توسعه شهری و درنهایت بهبود خدمت‌رسانی به شهروندان کشورمان ایران باشیم.

کد خبر 417777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.