بیشترین بارش‌ها در مناطق جنوب و جنوب شرق ایران رخ داده است

سازمان فضایی کشور اعلام کرد: بر اساس بیلان بارش های ابتدای مهر ماه ۹۸ تا هفته اول فروردین ماه ۹۹، بیشترین بارش ها در مناطق جنوب و جنوب شرق ایران رخ داده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، صفحه رسمی سازمان فضایی کشور در اینستاگرام با انتشار یک پست نوشت:

" بر اساس بیلان بارش‌های ابتدای مهر ماه ۹۸ تا هفته اول فروردین ماه ۹۹، بیشترین بارش‌ها در مناطق جنوب و جنوب شرق ایران رخ داده است (سازمان هواشناسی کشور).

با در نظر گرفتن این موضوع که نه تنها آب‌های حاصل از بارش‌های اخیر، ذخیره نشدند بلکه تبدیل به سیلاب شده که خود سبب تخریب مناطق مسکونی، کشاورزی، صنعتی، راه‌ها و مسیرهای ارتباطی و… شده است.

وقوع سیلاب‌های ویرانگر در سال ۹۷ و همچنین در اوایل فروردین ماه ۹۸ بعد از سال‌ها خشکسالی، ما را متوجه روند تغییرات اقلیمی می‌کند. حجم بارش‌های ایجاد شده نه تنها کمکی به ذخیره آب و جبران کمبود منابع آبی نکرده، بلکه باعث ایجاد خسارت و فرسایش خاک شده است. شدت بسیاری از بارش‌ها، غیر معمولی و یک ناهنجاری در رفتار اقلیمی ایران بوده است و با وجود پیش بینی‌های انجام شده و اخطارها، همچنان شاهد تلفات و خسارات وارده بر اثر وقوع سیلاب‌ها هستیم.

با توجه به موضوعات «روز جهانی هواشناسی» امسال با شعار آب و اقلیم و همچنین «روز جهانی آب» که به تغییرات آب و هوایی اشاره داشت، همه نشان دهنده اهمیت آب برای همه جهانیان است. سیل، دشت‌ها را سیراب، تالاب‌ها را پر آب و در مسیر خود درختان و پوشش گیاهی را آبیاری می‌کند، اکثر زمین‌های کشاورزی دشت‌های سیلابی هستند. سیل زمانی مخرب می‌شود که مسیر رودخانه‌ها را سد کنیم. اگر برنامه‌ریزی برای مدیریت بارش‌های سنگین و سیل آسا به ویژه از طریق آبخیزداری وجود داشته باشد، می‌توان این بارش‌ها را کنترل و منابع آب زیرزمینی را که متأسفانه حدود ۸۵ درصد اضافه برداشت از آن داریم، تغذیه کرد. "

کد خبر 417764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.