تولید ماسک‌های نانویی قابل شست‌وشو در کره جنوبی

محققان کره جنوبی ماسک‌های طبی قابل شست‌وشو را با بهره از فناوری نانو تولید کرده‌اند و فیلتر این ماسک‌ها مجهز به نانو الیاف است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قرار گرفتن ۶۰ واکسن احتمالی کرونا در مرحله پیش بالینی، بازگشت کپسول دراگون به زمین، رونمایی از تلویزیون هوشمند هواوی با ۱۴ بلندگو، تولید ونتیلاتور برای بیماران کرونایی با قطعات خودروهای تسلا، رونمایی سونی از محصولات جدید در نخستین روز اردیبهشت و تولید ماسک‌های نانویی قابل شست‌وشو در کره جنوبی را در بسته خبری تکنولوژی بخوانید.

۶۰ واکسن احتمالی کرونا در مرحله پیش بالینی

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد، دو واکسن احتمالی ویروس کووید ۱۹ وارد فاز آزمایش بالینی شده و ۶۰ واکسن احتمالی دیگر نیز در مرحله مطالعات پیش بالینی قرار دارد. یکی از این واکسن‌ها به طور مشترک توسط شرکت CanSino Biological Inc و انستیتو فناوری زیستی پکن ساخته شده است. برای نیل بدین منظور محققان از وکتور ویروسی غیر تکرار شونده به عنوان پلتفرم استفاده کردند تا واکسنی با "آدنوویروس ۵" بسازند، مشابه این روش برای تولید واکسن‌های غیر ویروس کرونا مانند ابولا استفاده شده است.

آدنوویروس‌ها در حقیقت ویروس‌های معمولی هستند که عامل بیماری ذات الریه به شمار می‌روند و می‌توانند با انتقال یک آنتی ژنی به بدن انسان، تولید پادتن بیماری را در بدن او تحریک کنند. شرکت CanSino Biological Inc با همکاری انستیتوی مهندسی زیستی آکادمی علوم پزشکی ارتش چین در سال ۲۰۱۷ واکسنی برای ابولا ساخته است. دومین واکسنی که وارد مرحله آزمایش‌های بالینی شده به شرکت آمریکایی مدرنا تعلق دارد؛، شرکت مدرنا با همکاری انستیتو ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا این واکسن را ساخته است.

کپسول دراگون به زمین بر می‌گردد

کپسول دراگون همراه بیش از چهار هزار پوند محموله و تجهیزات علمی به زمین برخواهد گشت. دراگون متعلق به شرکت اسپیس ایکس، همراه محموله‌ها و آزمایش‌های علمی از ایستگاه فضایی بین المللی به زمین بر می‌گردد؛ عملیات جداشدن کپسول دراگون از ایستگاه فضایی بین المللی هفتم آوریل آغاز می‌شود. از این سیستم می‌توان برای تأمین مواد غذایی فضانوردان استفاده کرد.

علاوه بر این نتایج آزمایشی در مورد پرینت اعضای بدن انسان در فضا نیز به زمین باز می‌گردد. پروژه دیگر مربوط به مطالعه بافت‌های مهندسی شده قلب است،؛ در این پروژه سلول‌های قلب با کمک سلول‌های بنیادی پرورش می‌یابند. هدف از این پروژه بررسی تفاوت میان سلول‌های قلب پرورش یافته در فضا و در زمین است؛ این فرایند به طور زنده از سوی سازمان ناسا پخش می‌شود.

تلویزیون هوشمند هواوی با ۱۴ بلندگو رونمایی می‌شود

هواوی موبایل‌های سری ۴۰۰ را همراه تلویزیون هوشمند Vison X65 رونمایی می‌کند. پوستر تبلیغاتی جدید این تلویزیون هوشمند که به تازگی فاش شده، بعضی ویژگی‌های آن را آشکار کرده است. در این پوستر دستگاهی نشان داده شده که با دوربین ۲۴ مگاپیکسلی اولتراواید و مجهز به هوش مصنوعی، نمایشگر OLED و ۱۴ بلندگو عرضه می‌شود.

پنل OLED این تلویزیون هوشمند دارای حسگرهای چند کانالی و پیشرفته است تا رنگ و سرعت حرکت تصویر را در نمایشگر تنظیم کند. همچنین نمایشگر مذکور با نور محیط منطبق می‌شود؛ در نتیجه تصاویر واقعی‌تر به نظر می‌رسد. در کنار این موارد ۱۴ بلندگویی که در تلویزیون به کار می‌رود نیز صدایی با قدرت تولید می‌کند؛ این تلویزیون می‌تواند به طور هوشمند ساختار فضایی محیط را تشخیص دهد و امواج صوتی را برای ردیابی ساختار اتاق منتشر و بازخورد را دریافت کند.

تولید ونتیلاتور برای بیماران کرونایی با قطعات خودروهای تسلا

مهندسان تسلا نمونه اولیه یکی از دستگاه‌های ونتیلاتور را نمایش داده‌اند که بدون هزینه برای بیمارستان‌ها ساخته می‌شوند. این ونتیلاتورها با کمک قطعات خودرو ساخته شده است. این درحالی است که بیمارستان‌های سراسر آمریکا با انبوهی از بیماران مبتلا به ویروس کرونا روبرو شده‌اند و کمبود دستگاه‌های ونتیلاتور قابل ملاحظه است.

به گفته یکی از مهندسان تسلا، طراحی این ونتیلاتورها بر بکارگیری قطعات خودرو متکی است و به همین دلیل شرکت مذکور توانسته با استفاده از ذخایر قطعات یدکی خودرو، این دستگاه‌ها را بسازد. زمانبندی برای تولید این ونتیلاتورها هنوز مشخص نشده است. یکی از مهندسان تسلا در این باره می‌گوید: هنوز فعالیت‌های زیادی باید انجام شود، اما ما سعی خودمان را می‌کنیم.

سونی در نخستین روز اردیبهشت محصولاتی جدید رونمایی می‌کند

سونی ازطریق انتشار اطلاعیه‌ای رسمی اعلام کرده است که قصد دارد در نخستین روز از ماه آینده شمسی، به‌صورت رسمی از جدیدترین محصولات خود در حوزه عکاسی پرده‌برداری کند. کنفرانس آنلاین سونی قرار است چند روز پیش از نمایشگاه لغو شده NAB Show 2020 برگزار شود.

این همایش بزرگ برای رونمایی از جدیدترین محصولات حوزه عکاسی انجام می‌شود که به دنبال لغو آن به دلیل شیوع ویروس کرونا، سونی تصمیم گرفته محصولاتی که قصد رونمایی آن‌ها را داشته است، در کنفرانسی مجزا معرفی کند. طرفداران سونی در رویداد پیش رو بیش از هر چیز دیگری منتظر انتشار اطلاعات جدید درمورد دوربین Sony A7 IV و Sony A7S III هستند، اما تاکنون این اتفاق رنگ حقیقت به خود نگرفته است.

با نگاهی به اخبار جدید Sony Alpha Rumors، متوجه می‌شویم که سونی از دوربین Sony A7 IV در اواخر ۲۰۲۰ پرده‌برداری می‌کند؛ تا پیش از فرارسیدن موعد رونمایی A7 IV، سونی مدل ارتقا یافته شماری از لنزهای فعلی را معرفی خواهد کرد که در بین آن‌ها لنزهای تله‌فوتو هم به چشم می‌خورد. همچنین سونی در پی معرفی یک لنز عریض (واید) جدید است.

تولید ماسک‌های نانویی قابل شستشو در کره جنوبی

محققان در کره جنوبی توانسته‌اند ماسک‌های طبی قابل شست‌وشو را با بهره از فناوری نانو تولید کنند. تقاضای جهانی برای ماسک‌ها رو به افزایش است، اما در حال حاضر ماسک‌ها یک‌بار مصرف بوده و امکان شستشو ندارد. خبر خوش اینکه به تازگی ماسک‌هایی با فیلتر نانو در کره‌جنوبی ساخته شده که قابلیت شست‌وشو داشته و فیلتر این ماسک‌ها مجهز به نانو الیاف است.

با همه‌گیر شدن ویروس کرونا تقریباً همه کشورهای جهان درگیر این بیماری شده و با تقاضای بالای ماسک روبه‌رو هستند. موسسه علوم و فناوری پیشرفته کره‌جنوبی با توسعه نوعی فیلتر نانو با قابلیت شست‌وشو، اقدام به تولید ماسک‌هایی کرده است که قابل شست‌وشو و استفاده مجدد است. این فیلترها را می‌توان در ماسک‌های جراحی قرار داد؛ در این فیلترها از نانو الیاف با قطر ۱۰۰ تا ۵۰۰ نانومتر استفاده شده است.

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد فیلترهای جدید پس از ۲۰ بار شست‌وشو، هنوز عملکرد بالایی دارد. تیم تحقیقاتی به رهبری ایل‌دوکیم با استفاده از فرآیند الکتروریسندگی بلوک عایق برای تولید این الیاف استفاده کردند. برخلاف ماسک‌های یک‌بار مصرف فاقد الیاف نانو، این ساختار جدید می‌تواند فشار را به سمت فیلتر هوا به کمترین مقدار ممکن و کارایی را به بیشترین حد برساند.

به گفته سازندگان، ماسک فیلتر نانو از قاب محکم و کارایی عالی برخوردار است، به طوری که پس از ۲۰ بار شست‌وشو و استریل کردن با اتانول به خوبی کار می‌کند. نتایج نشان می‌دهد که این فیلتر نانو حتی پس از شست‌وشوی مکرر، هنوز ۹۴ درصد از آلاینده‌ها و باکتری‌ها را فیلتر می‌کند. همچنین این فیلترها پس از خیس شدن در محلول اتانول، ساختار و ترکیب اولیه خود را حفظ می‌کند.

کد خبر 417756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.