راهکارهای جلوگیری از سرمازدگی باغات و خسارات تگرگ

پدر کویرشناسی ایران درباره راهکارهای جلوگیری از سرمازدگی باغات و خسارات ناشی از بارش تگرگ و مه گرفتگی توضیحاتی ارائه کرد.

پرویز کردوانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه راهکارهای جهانی برای جلوگیری از سرمازدگی باغات و خسارت ناشی از بارش تگرگ باید در ایران نیز مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: سرمازدگی درختان در سه سطح کم، متوسط و شدید رخ می‌دهد که به ترتیب سرمازدگی شکوفه‌ها، خشک شدن تنه و شاخه و در سطح شدید خشکیدن ریشه را شامل می‌شود و درخت به کلی از بین می‌رود.

وی افزود: این پدیده در باغات استان‌های اردبیل، آذربایجان غربی و شرقی بسیار مشاهده می‌شود در حالی که کشورهای پیشرفته مثل آلمان از لحاظ علمی برای آن راه حل دارند.

کردوانی با بیان اینکه در این مناطق ایستگاه‌های اقلیم شناسی کشاورزی "agroclimatologie" باید وجود داشته باشد و ۴۸ ساعت قبل از نفوذ جبهه هوای سرد، برای اتخاذ تمهیدات لازم درجه سرما را اعلام کنند، ادامه داد: اگر سرمای هوا کم باشد با آتش یا استفاده از بخاری هیزمی که قدیم در باغات اصفهان مرسوم بود و یا چراندن گله گوسفندان برای گرم کردن باغ و جلوگیری از سرمازدگی می‌توان اقدام کرد.

این کارشناس اضافه کرد: راهکار اروپا برای جلوگیری از سرمازدگی محصولات در دمای دو درجه زیر صفر استفاده از لوله کشی هوایی در همه باغات است؛ با این روش آب روی درخت می‌پاشند و درختی سرما نمی‌خورد زیرا دمای آب ۱۰ درجه است و در سرمای زیر صفر درختان را گرم می‌کند، همچنین اگر در کشورهای اروپایی خشکسالی شود لوله کشی هوایی از تأثیر آن بر باغات جلوگیری می‌کند.

وی افزود: اگر پیش بینی سرمای شدید و یخبندان بود برای جلوگیری از سرمازدگی و خشک شدن ریشه درختان باید قبل از سردتر شدن هوا باغ را آبیاری کنند از این رو ریشه درختان گرم می‌ماند و سرما زده نمی‌شود.

پدر کویرشناسی ایران با بیان اینکه تغییرات اقلیمی و گرم‌تر شدن کره زمین سبب سرما شدن‌های بی نظم دیررس و زودرس می‌شود، گفت: کشورهای اروپایی این مشکل را با شناخت اقلیم منطقه مرتفع کردند؛ برای مثال اگر آخر فروردین ماه (آوریل) سرمای هوا افزایش محسوس داشته باشد، قلمه گیاهان را به گونه‌ای پرورش می‌دهند که قبل از پایان فروردین یا کمی پس از آن شکوفه کند و سرمازده نشود.‌

وی همچنین به راهکارهای جلوگیری از خسارات ناشی از بارش تگرگ اشاره و اظهار کرد: مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها در این زمینه می‌تواند کمک کننده باشد؛ کشورهای پیشرفته هم اکنون از باروری ابر برای بارش باران استفاده نمی‌کنند بلکه از این سیستم برای پیشگیری از حوادث جوی چون بارش تگرگ‌های بزرگ بهره می‌برند.

کردوانی ادامه داد: برای تبدیل تگرگ‌های درشت به ریز و جلوگیری از آسیب به باغات باید یدید نقره بیشتری در سطح منطقه پاشیده شود.

وی گفت: سیستم مهار سرمازدگی درختان، تگرگ و مه در کشور وجود دارد، چنانکه استفاده از کربن خشک در فرودگاه‌ها به هنگام مه گرفتگی، مه را به برف تبدیل می‌کند و هواپیماها در باند می‌تواند فرود بیاید.

کد خبر 417743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.