افزایش ۳۰درصدی هزینه‌های نگهداری شهر/ اکیپ های ویژه ستاد پیشگیری از کرونا در مناطق ۱۵ گانه

مهمترین وظیفه حوزه خدمات شهری شهرداری سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، هماهنگی، هدایت و نظارت بر عملکرد مناطق و سازمان‌های زیر مجموعه برای توسعه و احداث پروژه‌ها، نگهداری و بهره‌برداری از آنها و ارائه خدمات به مردم است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این معاونت با افزایش اعتبارات، جلب مشارکت عمومی، تقویت سازمان‌ها و بهره گیری از همکاری مراکز علمی و پژوهشی در جهت بهبود محیط زیست شهری و ارتقای کیفی و کمی خدمات شهری که امروزه به عنوان یکی از ضرورت‌های زندگی شهرنشینی و پارامترهای اصلی سنجش رفاه عمومی شناخته می‌شود، اقدامات مؤثری را انجام داده است.

مدیریت برنامه ریزی و نظارت بر خدمات شهری مسئولیت نیازسنجی، تدوین برنامه راهبردی، تعریف طرح‌ها و پروژه‌ها، تنظیم بودجه، برنامه ریزی و نظارت پروژه‌ها و طرح‌های عمرانی خدمات شهری و ارائه خدمات، از جمله هماهنگی تملک، احداث و توسعه پارک‌ها و فضای سبز، احیا و ساماندهی مادی‌ها و انهار، نظارت بر نظافت و جمع آوری پسماندها و تفکیک مواد بازیافتی، حمل و تحویل به سیستم پردازش و کارخانه کود آلی در سطح شهر و اقدامات فعالیت‌ها زیست محیطی و ایجاد هماهنگی بین ستاد و مناطق در امور فوق را بر عهده دارد.

مدیریت زیباسازی مسئول حفظ هویت و سیمای شهر اصفهان و زیباسازی منظر شهری، طراحی المان‌ها و مبلمان شهری، کنترل و ارتقای گرافیک شهری، اجرا تندیس‌ها و نمادها و دیگر موارد مرتبط با زیباسازی شهر است.

مدیریت پیشگیری و نظارت بر رفع تخلفات شهری به عنوان یکی دیگر از مدیریت‌های معاونت خدمات شهری در خصوص جلوگیری از ساخت و سازهای خلاف، کنترل ساختمان، سد معبر، جمع آوری متکدیان و کودکان خیابانی و تحویل به محل‌های مرتبط اقدام می‌کند.

مدیریت بهینه سازی و نگهداری و تعمیرات تأسیسات و تجهیزات فعالیت‌هایی از قبیل روشنایی پارک‌ها، نورپردازی ابنیه و محیط‌های شهری، همکاری در احداث آب نماها، طراحی و نمونه سازی مبلمان شهری، ایمن‌سازی محوطه‌های بازی کودکان و ساخت ادوات حرکت درمانی و اسباب بازی کودکان را بر عهده دارد.

سازمان‌های تابعه معاونت خدمات شهری نیز شامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی، مدیریت پسماند، آرامستان‌ها، پارک‌ها و فضای سبز، خدمات موتوری و ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی است که در سال‌های اخیر تلاش زیادی را در زمینه به وجود آوردن محیط زیست سالم و ایجاد تسهیلات شهری انجام داده است.

به منظور آگاهی بیشتر از اقدامات انجام شده در این حوزه گفت و گویی با «حسین امیری» معاون خدمات شهری شهردار اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

مهمترین فعالیت‌هایی که سال ۹۸ در حوزه خدمات شهری انجام شده، چیست؟

حوزه خدمات شهری بسیار وسیع و گسترده است و به طور مستقیم با شهروندان ارتباط دارد، البته نتیجه خدماتی که کارکنان خدمات شهری در شهر انجام می‌دهند، برای شهروندان کاملاً ملموس و محسوس است.

این حوزه وظایف بسیار زیاد و متنوعی همچون رفت و روب معابر، جمع‌آوری پسماندها، برخورد با تخلفات شهری از جمله سد معبر، اجرای بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری مبنی بر جلوگیری از فعالیت مشاغل مزاحم، حفظ و گسترش و نگهداری فضای سبز، حفظ و نگهداری و تعمیرات کلیه تأسیسات شهری، سایت‌های بازی کودکان در شهر، سایت‌های ورزشی در پارک‌ها را بر عهده دارد که انجام این خدمات تلاش همه جانبه کارکنان را می‌طلبد تا رضایتمندی شهروندان به نحو مطلوب حاصل شود.

شهرداری اصفهان سال گذشته یک سال پر فراز و نشیب را پشت سر گذاشت، زیرا علاوه بر مشکلاتی که وجود داشت با مسائل چهار بحران سیل خوزستان، لرستان، خسارات ناشی از تخریب‌ها در جریان اعتراضات و سیل سیستان و بلوچستان رو به رو شد، اما شهرداری در ارائه خدمات نهایت تلاش خود را بکار گرفت، از این رو می‌توان به عملکرد آن نمره قابل قبولی داد. با وجود این شرایط سطح خدمات‌رسانی دستخوش تغییرات شده و بالطبع حجم وظایف شهرداری افزایش پیدا کرده است.

بودجه سال ۹۹ معاونت خدمات شهری بالغ بر ۱,۳۰۰ میلیارد تومان شامل سازمان‌های زیرمجموعه و حوزه خدمات شهری مناطق ۱۵ گانه شهر است که با توجه به افزایش ۳۰ درصدی هزینه‌های نگهداری شهر، بودجه این حوزه نیز به همین نسبت افزایش یافته است.

برای تأمین آب مورد نیاز آبیاری فضای سبز شهر چه تدابیری اندیشیده شده است؟

در شهر اصفهان بیش از پنج هزار و ۲۰۰ هکتار فضای سبز وجود دارد که از این میزان سه هزار و ۸۰۰ هکتار در اختیار شهرداری است که علاوه بر نگهداری فضای سبز شهر باید تأمین و توسعه خطوط آبرسانی آن را مورد توجه قرار داد. البته با توجه به بازگشایی آب زاینده رود، برای تأمین آب مورد نیاز جهت آبیاری فضای سبز اقدامات خوبی انجام شده است.

در شهر اصفهان برای آبیاری فضای سبز ۵۵ میلیون مترمکعب آب نیاز است که در حال حاضر با توجه به شرایط کم‌آبی تنها با حدود ۳۴ میلیون مترمکعب این اقدام انجام می‌شود. برای رفع مشکلات کم آبی اقدامات خوبی از جمله تغییر گونه‌های گیاهی و استفاده از گونه‌های کم‌نیاز آبی در مناطق ۱۵ گانه، توسعه شبکه خطوط آبرسانی و استفاده از آب‌های خاکستری انجام شده است.

شهرداری استفاده از آب‌های خاکستری را از سال گذشته در برنامه خود قرار داد و دو تصفیه‌خانه را در مدار استفاده قرار داد به طوری که در حال حاضر ۱۷۰ لیتر پساب تصفیه شده برای آبیاری درختان غیر مثمر استفاده می‌شود. برای احداث دو تصفیه خانه دیگر در مناطق شش و هفت نیز انتخاب پیمانکار انجام شده و قرارداد مربوطه در مرحله تنظیم است تا بتوانیم طی روزهای آینده عملیات اجرایی آن را با اعتباری حدود ۲۵ میلیارد تومان آغاز کنیم.

سال گذشته ۶۰ کیلومتر طول شبکه خطوط انتقال آب با اعتبار ۵۰ میلیارد تومان در سطح مناطق ۱۵ گانه شهر اجرا شد که در آینده می‌توان به عنوان زیرساخت از آب‌های خاکستری استفاده بیشتری کرد. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده تلاش می‌کنیم سال ۱۴۰۰ با استفاده از آب‌های خاکستری ۳۰ درصد فضای سبز شهر را آبیاری کرده و استفاده از منابع آب‌های زیرزمینی را کاهش دهیم.

سال گذشته با احداث چند پارک محلی بیش از ۹۵ هکتار به فضای سبز شهر اضافه شد، البته تنها در پروژه بلوار فرزانگان ۱۴ هکتار به فضای سبز شهر اضافه شده است؛ همچنین ۶۵ هکتار دیم‌کاری در مناطق چهار و ۱۳ شهرداری انجام شده که تا دو سال آینده نتایج آن مشهود خواهد شد. در بخش رفت و روب و پاکسازی شهر روزانه حدود ۴۵ میلیون مترمربع رفت و روب انجام می‌شود.

پروژه‌های محیط زیستی کارخانه پردازش پسماند چه زمانی بهره‌برداری می‌شود؟

روزانه به طور میانگین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ تن زباله از سطح شهر جمع‌آوری و به کارخانه بازیافت انتقال داده می‌شود که با توجه به شیوع ویروس کرونا از ۲۰ روز گذشته تاکنون در کارخانه پردازش، تفکیک پسماندها صورت نمی‌گیرد و پسماندها به طور مستقیم دفن می‌شود که امیدواریم با تغییر شرایط و رعایت برخی پروتکل‌های بهداشتی، تولید کود را از سر بگیریم تا دفن کمتری صورت گیرد.

در کارخانه پردازش پسماند بر اساس فعالیت محیط زیستی، دو خط جدید با اعتبار ۲۵ میلیارد تومان در حال احداث است و تا دو ماه آینده بهره‌برداری و به سه خط قبلی اضافه می‌شود که با این اقدام ۱۲ درصد تولید کود افزایش و ۱۲ درصد دفن پسماندها کاهش پیدا می‌کند.

در حال حاضر ایستگاه‌های جمع‌آوری پسماند خشک در بیش از ۷۰ نقطه شهر وجود دارد که البته با توجه به شیوع ویروس کرونا تعطیل شده و درخواست می‌شود شهروندان زباله‌های قابل بازیافت را بعد از عبور از بحران کرونا تحویل این ایستگاه‌ها دهند.

برای مقابله با شیوع ویروس کرونا چه اقداماتی در شهر انجام شد؟

بیش از ۴.۵ میلیون لیتر مواد ضدعفونی کننده در ۴۰ روز گذشته برای ضدعفونی معابر شهر استفاده شده است؛ نکته قابل توجه اینکه روزانه ۴۰ اکیپ خودرویی و ۱۰۰ اکیپ پیاده شب‌ها ضدعفونی کردن تأسیسات شهری، معابر عمومی، محوطه بیمارستان‌ها، مطب پزشکان، داروخانه‌ها و پمپ بنزین‌ها، محوطه مساجد و پاساژها را انجام می‌دهند.

ستاد پیشگیری از شیوع بیماری کرونا شهرداری اصفهان فعال شده و پنج کمیته اصلی، هفت کارگروه و ۱۵ کمیته اجرایی در مناطق ۱۵ گانه شهر دارد تا با اقدامات برنامه‌ریزی شده مقابله با شیوع بیماری کرونا تا ریشه‌کنی آن انجام شود. شهرداری حفظ سلامتی شهروندان را یکی از وظایف مهم خود می‌داند و در این زمینه هیچ گونه کوتاهی کردن در انجام کارها  از سوی پیمانکاران یا نیروهای شهرداری را نمی‌پذیرد.

همچنین برای اطلاع رسانی به شهروندان در زمینه بیماری کرونا بیش از ۱۵۰ هزار برگ پوستر آموزشی چاپ و منتشر شده و بیش از ۷۰۰ تابلوی شهر به اطلاع رسانی مسائل بیماری کرونا اختصاص یافته و اطلاع رسانی خوبی از طریق شبکه‌های مجازی در بحث آموزش عمومی مردم و برنامه‌های فرهنگی و هنری انجام شده است.

در حال حاضر با توجه به شیوع ویروس کرونا تنها ۱۵ درصد ظرفیت اتوبوسرانی شهر در حال استفاده است، خط یک متروی اصفهان نیز تعطیل شده و فعالیت پایانه‌های مسافربری نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود و ۴۵ اکیپ ویژه ستاد پیشگیری از بیماری کرونا در سطح مناطق ۱۵ گانه شهر به صورت ۲۴ ساعته گشت‌زنی می‌کنند.

در بخش کنترل و نظارت چه فعالیت‌هایی انجام می‌شود؟

یکی از وظایف اصلی اداره کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری، برخورد با تخلفات شهری و ایجاد نظم و انضباط شهری است. برخورد با تخلف سد معبر، تکدی‌گری، دست‌فروشی، ساخت و سازهای خلاف، انجام اقدامات بر خلاف اصول بهداشتی، برخورد با اماکن مخروبه و ناایمن، اجرای بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری در راستای تعطیل کردن کارگاه‌های مزاحم که آلودگی‌های آب، هوا، صوتی یا خاک را به همراه دارد، از وظایف این اداره کل به شمار می‌رود.

آیا تعداد ایستگاه‌های آتش نشانی شهر با استانداردهای جهانی مطابقت دارد؟

به ازای هر ۵۰ هزار نفر باید یک ایستگاه آتش نشانی در شهر وجود داشته باشد، این در حالی است که شهر اصفهان به ۴۰ ایستگاه آتش نشانی نیاز دارد.

سال گذشته یک ایستگاه آتش نشانی در شهر مورد بهره‌برداری قرار گرفت و عملیات اجرایی سه ایستگاه دیگر آغاز شد و بیش از ۴۰ میلیارد تومان ماشین آلات و تجهیزات برای آتش نشانی اصفهان خریداری شده که باید تجهیزات لازم برای خودروهای جدید خریداری و بر روی آن نصب شود.؛ در سال جاری نیز عملیات احداث چهار ایستگاه دیگر در دستور کار قرار گرفته تا فاصله کمتری با نقطه ایده‌آل و استانداردها داشته باشیم.

زیباسازی شهر در آستانه نوروز با استفاده از تندیس‌ها، المان‌ها و نمادهای مختلف، زیبایی‌های شهر را دو چندان کرد، چه اقدامات دیگری توسط این سازمان انجام شده است؟

سازمان زیباسازی به مناسبت‌های مختلف در سطح شهر اقداماتی در راستای افزایش زیبایی با نصب المان‌های مختلف مناسبتی انجام می‌دهد، البته تاکید شده طرح‌های زیباسازی متناسب با الگوهای معماری شهر باشد.

سال گذشته تندیس هشت نفر از مشاهیر شهر و کشور در اصفهان تهیه و تعدادی از آنها در آستانه نوروز در برخی از نقاط شهر نصب شد.

سازمان زیباسازی شهرداری المان‌هایی را به مناسبت‌های ملی و مذهبی در شهر نصب و فضای شهر را متناسب با ایام زیباسازی می‌کند.

نورپردازی آثار تاریخی از دیگر اقدامات این سازمان بوده است؛ خوشبختانه سال گذشته بقاع متبرکه تخت فولاد همچنین خیابان مطهری، کمال اسماعیل، ساختمان فعلی شهرداری نورپردازی و روشنایی بخش زیرین پل همت در سال گذشته انجام شد.

پروژه «آب و نور» در خیابان مطهری نیز اجرا شده و به بهره‌برداری رسیده، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا مورد استفاده قرار نگرفته تا تجمع جمعیت صورت نگیرد.

فضای بسیار زیبایی در محور تاریخی چهارباغ عباسی ایجاد شده، مبلمان آن چه زمانی نصب می‌شود؟

با توجه به اینکه طراحی مبلمان چهارباغ عباسی انجام شده، نصب آنها تا یک ماه آینده انجام می‌شود؛ البته در خصوص ترکیب سنگ و چوب مبلمان چهارباغ کارشناسان معماری و طراحی بررسی‌های لازم را انجام دادند.

پایه‌های روشنایی چهارباغ حدفاصل میدان امام حسین (ع) تا ابتدای خیابان آمادگاه نصب شده و سطل‌های زباله، نیمکت‌ها و دیگر امکانات مورد نیاز در حال ساخت است و تا یک ماه آینده نصب می‌شود.

سازمان ساماندهی مشاغل شهری چه پروژه‌هایی اجرا کرده یا در حال اجرا دارد؟

یکی از سازمان‌های بزرگ حوزه خدمات شهری، ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی است که یکی از وظایف مهم آن ساماندهی مشاغل مزاحم به شمار می‌رود.

این سازمان برای ساماندهی صنایع دستی در حال طراحی «ناحیه صنفی تولید و عرضه صنایع دستی» در سه راهی پینارت ابتدای بلوار رضوان است تا بتوانذ کارگاه‌های صنایع دستی را به این شهرک انتقال دهد.

برای انتقال کارگاه‌های طلاسازی نیز توافقی با بنیاد مستضعفان انجام شده تا پروژه مشارکتی «ناحیه صنفی کارگاه‌های تولیدی طلا، نقره و زیورآلات اصفهان» در جاده فرودگاه، جنب خیابان یازدهم احداث و حدود ۱۳۰۰ کارگاه طلاسازی که آلودگی زیادی دارد به این ناحیه صنفی منتقل شود.

پروژه دیگر این سازمان، احداث «مجتمع صنفی موتورسیکلت و دوچرخه اصفهان» با هدف ساماندهی صنف موتورسیکلت و دوچرخه در خیابان سروش است که برای احداث این پروژه بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده و در مرحله انتخاب سرمایه‌گذار است.

انتقال عمده فروشان مواد غذایی و خوار و بار و خشکبار خیابان‌های صمدیه، جهاد، صارمیه و ولی‌عصر (عج) به «مجتمع صنفی بنکداران مواد غذایی اصفهان» واقع در جنب میدان مرکزی میوه و تره‌بار از دیگر پروژه‌های سازمان ساماندهی مشاغل شهری است.

تعداد ۱۱۱ واحد شامل سوله، دفتر کار و فروشگاه در هفت فاز با محوطه‌سازی، خیابان‌سازی و ایجاد فضای سبز به همراه مجموعه خدماتی در حال احداث است که فاز نخست آن آماده بهره‌برداری است و فاز دوم نیز تا چند ماه آینده تکمیل خواهد شد. این پروژه در زمینی به وسعت ۲۴۰ هزار مترمربع با زیربنای ۶۰ هزار مترمربع و صرف اعتباری حدود ۸۰ میلیارد تومان احداث می‌شود.

بازار روز کوثر در سه راهی پینارت با ۵.۵ میلیارد تومان اعتبار آماده بهره‌برداری است، همچنین برای احداث بارانداز شیلات در میدان مرکزی میوه و تره بار با ۱۴ غرفه بالغ بر ۱۳ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده و در حال تکمیل است.

تالارهای ۲۵ و ۲۶ میدان مرکزی میوه و تره بار هرکدام با حدود ۲۸ غرفه با صرف اعتباری افزون بر ۱۳ میلیارد تومان در حال ساخت است.

نیروگاه خورشیدی ۵۰۰ کیلو واتی بر روی سقف تالار ۲۶ میدان مرکزی میوه و تره بار به صورت مشارکتی در حال احداث است؛ همچنین نخستین کلینیک خدمات خودرویی با اعتبار ۵.۵ میلیارد تومان در این میدان به صورت مشارکتی احداث خواهد شد.

بازار بین‌المللی گل و گیاه ارغوان با مساحت ۱۴ هکتار و ۴۰ هزار مترمربع زیربنا در حال احداث است و فاز نخست آن تا چند ماه آینده مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد که اعتبار در نظر گرفته شده برای آن بالغ بر ۱۶۰ میلیارد تومان است.

برای نوسازی ناوگان سازمان خدمات موتوری اعتبار لازم در نظر گرفته شده است؟

ماشین آلات عمرانی سازمان خدمات موتوری، پشتیبان مکانیزه پروژه‌ها و طرح‌های عمرانی مناطق ۱۵ گانه و سازمان‌های شهرداری است.

یکی از طرح‌ها برای سازمان خدمات موتوری، بهسازی و نوسازی ناوگان خدمات موتوری است که سال گذشته ۱۲ دستگاه خودرو به ناوگان سازمان اضافه شد؛ امسال نیز اعتبار خوبی برای در نظر گرفته شده تا بتوانیم بخش دیگری از نیاز خرید ماشین آلات سنگین را برطرف کنیم.

هر سال باید ۲۰ درصد ناوگان خدمات موتوری نوسازی شود زیرا عمر ناوگان فعلی حدود ۳۰ سال است و باید نوسازی شود.

الزامات و پروتکل‌های بهداشتی دفن متوفیان مشکوک به کرونا در آرامستان باغ رضوان رعایت می‌شود؟

با توجه به شیوع بیماری کرونا تمام غسل دهندگان سالن تطهیر آرامستان باغ رضوان به عنوان خادمان گمنام این سازمان آموزش‌های لازم را در زمینه رعایت موازین شرعی، اصول بهداشتی و دستورالعمل‌های ابلاغی فراگرفته‌اند و با رعایت الزامات و پروتکل‌های بهداشتی تغسیل، تکفین و تدفین متوفیان انجام و تمام اصول شرعی و بهداشتی در آرامستان باغ رضوان رعایت می‌شود. البته محیط آرامستان ها به ویژه باغ رضوان باید آرامش لازم را برای مردم ایجاد کند تا فرایند تغسیل، تکفین و تدفین با توجه به آلام روحی شهروندان به خوبی انجام شود.

این سازمان افزایش جلب رضایتمندی شهروندان را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده و اقدامات خوبی در راستای تأمین تجهیزات و فضاهای مورد نیاز شهروندان انجام داده است و نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌هایی برای سهولت انجام خدمات مورد نیاز مراجعه‌کنندگان تهیه شده است، همچنین فضای اداری باغ رضوان توسعه یافته و مجموعه‌ای راه‌اندازی شده تا شهروندان خدمات مورد نیاز خود را با مراجعه به یک محل انجام دهند.

سال گذشته برای ساماندهی مادی‌های شهر چه اقداماتی انجام شد؟

۳۲۰ کیلومتر مادی در شهر اصفهان وجود دارد که سال گذشته سعی شد با توجه به جاری بودن آب در رودخانه زاینده رود بخشی از نیاز آبی آنها تأمین شود و خوشبختانه شاهد بودیم در مادی فدن بعد از ۱۵ سال و مادی شایج بعد از حدود ۲۰ سال آب جاری شد؛ البته حفظ درختان اطراف مادی‌ها برای ما یک اصل است.

سال گذشته ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی مادی‌ها از جمله مالون چینی، احیای فضای سبز و مبلمان اطراف مادی های شهر هزینه شد.

فرایند بهینه‌سازی، تعمیرات و نگهداری تأسیسات شهری چگونه است؟

نگهداری تمام تأسیسات شهری، سایت‌های اسباب بازی، سایت‌های ورزشی، آب نماها، موتورخانه‌ها و پروژه‌های روشنایی شهر توسط مدیریت بهینه‌سازی، تعمیرات و نگهداری تأسیسات شهری انجام می‌شود.

این مدیریت توانسته از ظرفیت انرژی خورشیدی به خوبی استفاده کند، به طوری که سال گذشته شهرداری اصفهان، شهرداری برتر کشور در زمینه استفاده از انرژی‌های خورشیدی و رتبه نخست استانی در زمینه کاهش مصرف انرژی شد.

این مدیریت در حال حاضر ۵۶ هزار پایه چراغ روشنایی را در پارک‌ها و بوستان‌های شهر نگهداری می‌کند و تعمیرات و نگهداری بیش از ۴۸۷ آبنما و ۲۶۲ سایت اسباب بازی را انجام می‌دهد و در آستانه نوروز یک هزار و ۱۴۰ کیلومتر طول جداول و ۳۰ هزار متر طول نرده‌های بزرگراه‌ها رنگ‌آمیزی شده است.

گفت و گو از: راضیه کشاورز- خبرنگار سرویس کلانشهر خبرگزاری ایمنا

کد خبر 417728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.