آشنایی با فواید سبزیجات و میوه‌های رنگی در مقابله با کرونا

ناسازگارترین نوشیدنی‌ها برای مصرف قرص، پرهیز از خوردن غذاهای سرد در روزهای کرونایی، مصرف فیبر و احتمال کاهش ابتلا به سرطان پستان، گیاهانی با خواص شگفت انگیز برای درمان نفخ و دل درد و آشنایی با فواید سبزیجات و میوه‌های رنگی در مقابله با ویروس کرونا را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک پژوهشگر طب سنتی، گفت: افرادی که دستگاه گوارش آن‌ها بسیار حساس است و دچار نفخ و درد شکم می‌شوند، می‌توانند از برخی گیاهان نیز برای التیام مشکلشان بهره ببرند.

عین اله ولی زاده با اشاره به اینکه تصور عامه افراد بر این است که مصرف حبوبات نقش زیادی در ایجاد درد شکم و نفخ آن اثر دارد، اظهار کرد: اما باید گفت استفاده از غذاهایی که با خمیر تهیه می‌شوند نیز برای آن‌ها مضر خواهد بود و خوردن پیراشکی، خمیر نان باگت، نان‌های خوب تخمیر و پخته نشده، پیتزا و ماکارونی و سیب‌زمینی به این افراد توصیه نمی‌شود و بهتر است از این نوع غذاها در برنامه غذایی خود پرهیز کنند.

این متخصص تغذیه اضافه کرد: بهترین گیاهی که در میان عامه مردم برای درمان نفخ و دردهای شکمی شهرت دارد گیاه نعنا است که در دو نوع گیاهی و عرق در میان مردم کاربرد دارد.

وی با تاکید بر اینکه عرق نعنا اثربخشی بیشتری نسبت به دم کرده گیاه آن دارد گفت: باید به این نکته اساسی توجه داشت که مصرف بیش از اندازه این گیاه باعث گشاد و باز شدن محل اتصال مری به معده می‌شود و بر این اساس بیمارانی که از رفلاکس معده رنج می‌برند، در میزان مصرف این گیاه باید دقت کافی داشته باشند زیرا منجر به سوزش سر دل و عوارض ناشی از آن می‌شود.

ولی زاده علاوه بر نعنا، گیاهانی چون زیره سبز، زیره سیاه، زنیان و انیسون را در کاهش نفخ شکم بسیار مؤثر دانست و گفت: این گیاهان باید پس از صرف غذا استفاده شوند. بیماران می‌توانند یکی از این گیاهان را به میزان حدوداً نیم گرم، با مقداری نبات ساییده شده مخلوط کرده و به صورت خشک پس از صرف غذا میل کنند. البته باید از ساییدن این گیاهان برای مدت طولانی خودداری کرد زیرا خاصیت درمانی آنها پس از یک هفته از بین خواهد رفت. بنابراین می‌توان برای هر وعده یکی از گیاهان نامبرده را به صورت پودر درآورد و از آن استفاده کرد تا اثر درمانی آن محفوظ بماند.

این متخصص مرکز تحقیقات تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خصوص اثربخشی آویشن و دارچین، اظهار کرد: بهتر است نصف قاشق غذاخوری آویشن یا دارچین را با مقداری آب بجوشانید و پس از آنکه جوشانده را از صافی عبور دادید، دم کرده آن را نیم ساعت پس از صرف غذا میل کنید.

ولی زاده به کسانی که دچار درد شکم و نفخ هستند، تاکید کرد: هرگز همراه با غذا نوشیدنی میل نکنند و تا نیم ساعت قبل و بعد از غذا از خوردن مایعات اجتناب کنند تا کمتر به مشکلات گوارشی دچار شوند.

مصرف فیبر و احتمال کاهش ابتلاء به سرطان پستان

پژوهشگران دانشگاه هاروارد به سرپرستی “مریم فروید”، دانشمند ایرانی این دانشگاه دریافتند که شاید یک رژیم غذایی حاوی فیبر بالا بتواند امکان ابتلاء به سرطان پستان را کاهش دهد. پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند که شاید داشتن یک رژیم غذایی حاوی فیبر بالا بتواند امکان بروز سرطان پستان را کاهش دهد. از آنجا که پژوهش‌های گوناگون، نتایج متناقضی را در مورد ارتباط میان مصرف فیبر و سرطان پستان نشان داده‌اند، مریم فروید، پژوهشگر دانشگاه هاروارد و همکارانش تصمیم گرفتند تا پژوهش‌های مربوط به این موضوع را مورد بررسی قرار دهند.

هنگامی که پژوهشگران، داده‌های مربوط به ۲۰ پژوهش را بررسی کردند، دریافتند افرادی که بالاترین میزان مصرف فیبر را دارند، هشت درصد کمتر از دیگران به سرطان پستان مبتلا می‌شوند. فیبر محلول، با کاهش خطر ابتلاء به سرطان پستان در ارتباط است و مصرف بالای فیبر به طور کلی، ارتباط زیادی با کاهش خطرات پیش و پس از یائسگی دارد.

فروید تاکید کرد: پژوهش ما، شواهد محکمی در مورد اهمیت عوامل مربوط به سبک زندگی ارائه می‌کند و نشان می‌دهد که این عوامل، بر خطر ابتلاء به سرطان پستان اثر می‌گذارند. یافته‌های این پژوهش، اهمیت یک رژیم غذایی غنی از فیبر از جمله میوه‌ها، سبزیجات و غلات را اثبات می‌کند. باید به این نکته توجه داشت که یافته‌های این پژوهش نشان نمی‌دهند که مصرف فیبر، مستقیماً خطر ابتلاء به سرطان پستان را کاهش می‌دهد. برای اثبات این موضوع باید یک آزمایش بالینی به صورت تصادفی انجام شود.

ناسازگارترین نوشیدنی‌ها برای مصرف قرص

پزشکان آب آشامیدنی را بهترین گزینه برای فروبردن قرص می‌دانند، زیرا نوشیدنی‌های معمولی از آب میوه‌ها گرفته تا نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه یا چای، ممکن است اثربخشی داروهای خاصی را کاهش دهد و وضعیتی ایجاد کند که تهدید کننده سلامت است. مصرف کافئین همراه باداروهای محرک، می‌تواند تهدید جدی برای سلامت محسوب شود. مثلاً، اگر از داروی افدرین، آسم و آمفتامین استفاده شود و همزمان نوشیدنی حاوی کافئین مصرف شود، برا سلامتی فرد خطرناک است.

آب گریپ فروت روی ۵٠ نوع داروی مختلف، اثر منفی می‌گذارد (از جمله داروهای استاتین). با توجه به این‌که اثر آب این میوه مرکباتی بیش از ٢۴ ساعت در بدن باقی می‌ماند، تغییر زمان مصرف دارو نمی‌تواند مشکل را برطرف کند و فرد باید صبر کند تا بیش از ٢۴ ساعت، از زمان مصرف آب گریپ فروت بگذرد و بعد دارو را مصرف کند. کلسیم با داروهای تیروئید تداخل ایجاد می‌کند. باید حداقل ۴ ساعت از زمانی که داروی تیروئید خورده اید، صبر کنید و سپس نوشیدنی حاوی کلسیم (مثل شیر) را بنوشید. در آب انار آنزیمی وجود دارد که باعث شکسته شدن بسیاری از داروهای ضد فشار خون می‌شود.

در روزهای کرونایی غذای سرد مصرف نکنید

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره مصرف نکردن مواد غذاهای سرد در روزهای کرونایی مانند سالاد اولویه، گفت: وقتی که ما غذای سرد مصرف می‌کنیم مانند نان، کیک، شیرینی که در بیرون از منزل پخته می‌شوند بهترین کار گرم کردن مجدد آنهاست.

نرگس جوزدانی افزود: با توجه به ویروس کرونا اگر یک ماده غذایی در دمای ۱۰۰ درجه و به مدت ۵ دقیقه روی حرارت قرار بگیرد حتماً آلودگی آن از بین خواهد رفت. همچنین هر چه دما پایین‌تر باشد مقدار زمان بیشتری نیاز است تا ویروس کرونا از بین رود.

وی تصریح کرد: وقتی ما هر غذایی را روی حرارت قرار می‌دهیم مانند نان یا هر غذایی دیگر باعث می‌شود تا آلودگی ویروسی کرونا را کمتر کنیم که ممکن است غذا از بیرون خریداری یا تهیه شده باشد؛ بنابراین این کار معمول‌ترین و بهترین روش جهت پاک کردن ماده غذایی از آلودگی است.

جوزدانی ادامه داد: بعضی از افراد می‌گویند ما سالاد اولویه را در داخل منزل تهیه می‌کنیم و چرا باید مجدد آنرا گرم کنیم. اما اگر یک درصد احتمال دهیم که ممکن است هوایی آلوده از طریق ذرات تنفسی مانند عطسه، سرفه به داخل خانه وارد شده باشد و در داخل غذا نفوذ کند دیگر قابل گرم کردن و مصرف نیست.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی، خاطرنشان کرد: بهترین کار در ایام کرونایی این است که ما حتماً از مواد غذایی استفاده کنیم که مجدد بتوان آنرا گرم کرد؛ چرا که این کار بهترین روش جهت مصرف مواد غذایی است.

آشنایی با فواید سبزیجات و میوه‌های رنگی در مقابله با ویروس کرونا

استفاده از سبزیجات و میوه‌های رنگی در سبد تغذیه روزانه یکی از توصیه‌های مهم متخصصان تغذیه در این روزها است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. هویج، گل کلم، کلم بنفش، سیر، پیاز، گوجه‌فرنگی در گروه سبزیجات از جمله مواد رنگی هستند که خاصیت‌های بسیار زیادی دارند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند. سید ضیا مظهری درباره «ارتباط رنگ میوه و سبزیجات با خواص پیشگیری و درمانی آنها» توضیحاتی ارائه داده است که در ادامه این مطلب را مرور می‌کنیم:

۱- رنگ نارنجی (هویج، پرتقال و…)

به‌علت وجود بتاکاروتین و کاراتینوئید نه‌تنها سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند بلکه دارای خواص تعدیل مشکلات تنفسی، ضد سل ریوی، سنگ کلیه و کیسه صفرا و افزایش شیر مادر است؛ میوه و سبزیجات زردرنگ شادی‌آفرین، اشتهاآور، پاک‌کننده و سم‌زدای کبد، بهبوددهنده عملکرد روده‌ها و تقویت‌کننده غدد لنفاوی است.

۲- ر نگ بنفش (کلم بنفش)

رنگ بنفش نمایانگر وجود ترکیبات آنتوسیانین است که خنثی‌کننده رادیکال‌های آزاد سرطان‌زا و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن است.

۳- رنگ سفید (سیر، پیاز و…)

رنگ سفید نمایانگر وجود آلیسین و کوئرستین (سیر و پیاز) است که باعث کاهش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود؛ سیر و پیاز خاصیت ضدمیکروبی دارد و در سبد روزانه غذا توصیه می‌شود.

۴- رنگ قرمز (گوجه‌فرنگی، توت‌فرنگی و…)

سبزیجات و میوه‌های رنگ قرمز سرشار از فیتوشمیکال و ریزمغذی‌های بسیار مفیدی هستند؛ این مواد با یاری رساندن به سیستم ایمنی بدن، توان آنان را در مواجهه با بیماری‌ها بالا می‌برند؛ تقویت عملکرد مغز و اعصاب، افزایش قدرت ذهن و اندیشه و… از دیگر فواید این مواد غذایی است.

۵- رنگ سبز (کیوی، خیار و…)

رنگ سبز مجموعه بسیار تأثیرگذار از ترکیباتی با خواص ضدسرطانی، قلبی و عروقی، یبوست، سنگ کلیه، مشکلات تنفسی، آسم و… است.


 

کد خبر 417679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.