شهری که ممکن است کانون بعدی کرونا باشد

دو برابر شدن تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ در طی هفته گذشته وضعیت توکیو را در میان سایر شهرهای ژاپن قرمز کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، باتوجه‌به هشدار متخصصان عفونی دانشگاه کوبه مبنی بر کافی نبودن میزان تلاش‌های ژاپن برای مقابله با شیوع کروناویروس‌جدید، چنانچه روند کنونی گسترش بیماری در این کشور ادامه یابد آینده‌ای ویرانگر در انتظار آن خواهد بود.

در شرایط کنونی با توجه به افزایش دو برابری تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ در هر پنج روز و آمار مرگ و میر چهار هزار و ۱۵۹ نفری در اثر ابتلا به این بیماری، نیویورک به‌عنوان مرکز فعلی همه‌گیری کروناویروس شناخته می‌شود، با این حال از آنجایی‌که همه‌گیری ویروس در کشورهای اسپانیا، فرانسه، ایتالیا و شهر نیویورک در شرایطی هم‌چون وضعیت کنونی توکیو اتفاق افتاد و باعث شد در برهه‌های زمانی مختلف یکی از این مناطق به‌عنوان مراکز شیوع پرسرعت بیماری شناخته شوند، در صورت بی‌توجهی ژاپن به انجام اقدامات توصیه‌شده جهانی ممکن است به‌زودی این عنوان به توکیو برسد. به‌همین دلیل ژاپن باید شجاعت تغییر مسیر نادرستی که در برابر کنترل شیوع کووید ۱۹ در پیش گرفته است را داشته باشد و بیش از این سلامت عمومی خود را به خطر نیندازد.

این کشور نیازمند انجام آزمایشات بیشتر و سریع‌تر است حال‌آن‌که تا این لحظه تنها ۳۹ هزار و ۴۶۶ نفر از جمعیت ۱۲۵ میلیون نفری آن برای احتمال ابتلا ء به ویروس آزمایش شده‌اند زیرا مقامات ژاپنی معتقدند که آزمایش افرادی که احتمال ابتلا به ویروس مذکور را ندارند، هدر رفتن منابع محسوب می‌شود و ماندن موارد مشکوک به ابتلا در قرنطینه خانگی برای کاهش شیوع این بیماری کافی است. این تصمیم ارزیابی دقیق میزان شیوع بیماری را دشوار می‌کند.

از سوی دیگر نبود اطلاعات کافی دررابطه‌ با کووید ۱۹ در بین مردمان ژاپن، علی‌رغم اینکه در این کشور بیش از ۱۰ میلیون سالمند بالای ۶۵ سال زندگی می‌کنند، همچنین تعداد بالای مبتلایان بدون علائم در سراسر کشور، خود عاملی قوی برای گسترش بیشتر کروناویروس، انتقال آن از فردی به فرد دیگر و بالا رفتن آمار مرگ و میر ناشی از آن به حساب می‌آید.

علاوه‌براین، مقامات ژاپنی شرایط فعلی شهرهایی هم‌چون توکیو را در حد اعلام وضعیت اضطراری و الزام به قرنطینه نمی‌دانند و معتقدند بکارگیری اقداماتی شدیدتر از آنچه که هست منجر به آسیب بیشتر بر اقتصاد می‌شود که تا همین لحظه نیز تحت‌تأثیر عواقب ناشی از شیوع کووید ۱۹ و به‌تعویق‌ افتادن المپیک تابستانی ۲۰۲۰ لطمات سختی را متحمل شده است. همچنین بسیاری بر این باور هستند که عادات فرهنگی ژاپنی هم‌چون تعظیم کوتاه به‌جای دست و روبوسی و بغل کردن، شستن مکرر دست‌ها و دهان و استفاده از ماسک‌های جراحی به‌جای انواع معمولی، به‌میزان کافی از ژاپن در برابر بروز شرایطی که دیگر ملل دنیا را دربرگرفته محافظت می‌کند.

البته این کشور برای مقابله با انتشار کروناویروس اقداماتی هم‌چون ممنوعیت ورود مسافر از بیش از ۷۰ کشور ازجمله ایالات متحده، انگلستان و اروپا، انجام غربالگری بهداشتی در تمامی فرودگاه‌ها، قرنطینه ۱۴ روزه تمامی مسافران ورودی، ردیابی ارتباطات خوشه‌ای موارد مبتلا به بیماری، توصیه برای رعایت فاصله اجتماعی و پرهیز از مسافرت را انجام داده است ولی در انجام آن‌ها سختگیری‌های لازم اعمال نمی‌شود و بسیار از شهروندان نیز نسبت به رعایت هشدارها و توصیه‌ها کاملاً بی‌تفاوت عمل کرده‌اند. تا جایی که ایستگاه‌های شلوغ قطارهای پرسرعت حاکی از تردد بالا بین پایتخت و سایر شهرهای ژاپن است، علی‌رغم تعطیلی بسیاری از مغازه‌ها، کافه‌ها و رستوران‌های این کشور هنوز هم پر از مشتری و بسیار شلوغ هستند و افراد بسیاری برای تماشای شکوفه‌های معروف فصلی اقدام به مسافرت‌های درون و برون‌شهری کرده‌اند.

علاوه بر این ازآنجایی‌که ممکن است هشدارهای دولتی در زمینه خطر شیوع کووید ۱۹ خیلی دیر به گوش مردم کشور رسیده باشد نگرانی‌های فزاینده‌ای در داخل و خارج از ژاپن مبنی‌بر ابتلای بسیاری از افراد به بیماری بدون وجود علائم یا دارای علائم خفیف و انتقال آن به چندین نفر دیگر که احتمالاً از کشور خارج شده باشند نیز وجود دارد. بنابراین با وجود اطمینان کامل نسبت به سیستم مراقبت‌های بهداشتی و درمانی قوی ژاپن، افزایش قابل‌توجه تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ در آینده‌ای نه‌چندان دور این کشور را با شرایطی دشوار مواجه خواهد کرد و احتمال بدتر شدن اوضاع در شهری هم‌چون توکیو که در طول هفته گذشته با آمار روبه‌افزایشی مواجه بوده کاملاً مشخص است. به‌همین‌دلیل در شرایط فعلی بیش از هر زمان دیگر لازم است اهالی ژاپن در خانه‌ها بمانند و از سفرهای غیرضروری به شدت پرهیز کنند.

کد خبر 417650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.